Onderzoek doen naar social media is meer dan e-mail sturen naar verschillende mensen met een lijst vragen in de bijlage.
Dit is de mail die ik kreeg:
Beste Erno Hannink,
Mijn naam is x en ik ben tweedejaarsstudent aan de Hogeschool Utrecht te Amersfoort waar ik Facility Management studeer.
In november ben ik begonnen met mijn stage bij Hof van Wageningen. Hof van Wageningen is een hotel en congres centrum midden in het centrum van Wageningen. Mensen over de hele wereld komen hier naar toe om congressen bij te wonen. (www.hofvanwageningen.nl)
Als stageopdracht doe ik een onderzoek naar social media. Ik ga hier onderzoeken of er door middel van social media meer naamsbekendheid te krijgen is voor Hof van Wageningen. De social media die ik ga toepassen zijn Facebook, Linkedin en Twitter.
Graag wil ik wat meer informatie over het onderwerp Social Media en wil u daarom graag vragen om de vragen in de bijlage te beantwoorden.
- Wie ben je en wat is je functie?
- Wat is een goede omschrijving van social media?
- Hoe is social media ontstaan?
- Voor wie is social media belangrijk?
- Wanneer juist geen social media gebruiken?
- Wat moet je juist niet doen wanneer je social media gebruikt?
- Hoe wordt social media vooral nu gebruikt?
- Wat zijn de nadelen van social media?
- Wat zijn de gevaren van social media?
- Wat zijn de voordelen?
- Hoe zie jij de toekomst van social media? Ontwikkelingen
- Social media kans voor bedrijven! Wat vind jij hiervan? Welke social media raad je aan voor
bedrijven? Waarom moet een bedrijf social media gebruiken volgens jou?- Hoe haalt een bedrijf het meeste uit social media?
- Wat is een ‘must’ voor een zo aantrekkelijk mogelijk profiel?
- Social media, hype of blijvend?
- Wat vind jij van social media?
- Heb je nog opmerkingen en/of tips?
photo credit: bizbuzzmedia
Hier ligt de hoofdvraag van deze student:
Ik ga hier onderzoeken of er door middel van social media meer naamsbekendheid te krijgen is voor Hof van Wageningen. De social media die ik ga toepassen zijn Facebook, Linkedin en Twitter.
Volgens mij kunnen we ondertussen concluderen, als je actief bezig bent met social media kun je de naamsbekendheid verbeteren.
Kijk naar voorbeelden als RackSpace waar @scobleizer actief is en Zappos waar iedereen twittert.
OK Nederlandse voorbeelden, Neomax IT actief op Twitter en Facebook. In de branche Puur Amsterdam, waar Anna-Maria zich suf twittert 🙂 @puur en mooie foto’s plaatsen op Flickr.
Je zegt zelf al dat je Facebook, Twitter en LinkedIn gaat toepassen, waarom dan nog social media onderzoeken?
Stel dan vragen aan bedrijven uit de branche die actief zijn op social media, of mooier nog stel ze via de social media. Je onderzoekt, door ze op te zoeken, wat ze al doen en vraagt wat hun ervaring is en waar ze blij van worden en waar ze nog mee aan de slag willen.
Reactie op de gekozen platformen:
- Facebook: doen. Combinatie zichtbaar zijn van volgers, met elkaar communiceren, vragen stellen, video en foto’s te gebruiken, events te promoten.
- Twitter: zit je doelgroep daar? Wie gaat er Twitteren? Denk aan de interactie. Reageer op anderen, stel vragen, daag mensen uit.
- LinkedIn: Ik kan me voorstellen dat je doelgroep daar zit. Hoe ga je ze verbinden? LinkedIn is een persoonlijk netwerk, met persoonlijke contacten. Gaan de directeur en de chefkok een profiel aanmaken op LinkedIn en actief netwerken? Alle medewerkers mogen een profiel aanmaken? Een bedrijfsprofiel is snel gemaakt.
Kansen op andere platformen:
- Blog: schrijf artikelen over dingen die gebeuren in het hotel / congres centrum – er gebeurt vast enorm veel met al die internationale gasten. Maar iets meer dan de huidige nieuwspagina.
- Flickr: deel foto’s van congressen en evenementen. Huur telkens een fotograaf, stem het af met de organisatie van het evenement en zeg dat ze de foto’s mogen gebruiken.
- YouTube: maak video’s van congressen en evenementen. Leg een Kodak Zi8 achter de balie en leer je collega’s hoe ze snel een video kunnen opnemen. Ze kunnen dan ook complimenten van de gasten opnemen. En korte opnames maken van de gasten die komen voor een evenement, de voorbereidingen, het evenement zelf, de borrel. Huur iemand in die dit monteert.
Onderzoek van social media?
Beter, onderneem actie:
- Stel je doel vast – hoeveel % meer klanten? hoeveel % meer bezoekers? waar in de zoekmachine op welke zoekwoorden?…
- Maak een plan – wie gaat wat doen.
- Maak een beleid – wat mogen de medewerkers tijdens werktijd en wat mogen ze zeggen online
- Installeer statistieken op je sites en platformen – weet wat je nulpunt is, wat wil je meten
- Start
- Meet en analyseer – kijk wat het je brengt, welke actie leveren het meeste op
- Pas je plan aan en ga door.
Dit soort actie leveren aan het einde van je stage concreet iets op, in plaats van een rapport dat in de la verdwijnt.
Social media is een middel geen doel.
Mensen gaan het pas snappen als ze het effect zien en dat is eenvoudiger in de praktijk dan uit een rapport.
Kun je hier iets mee?
1 reactie
Reacties zijn gesloten.