Hyperspecialisatie

Wat is een van de eerste problemen waar je tegenaan loopt bij online resultaat voor jouw bedrijf?

Dat niet de juiste mensen op jou af komen.
Of dat er veel te weinig mensen op je af komen.

Dit heeft vooral te maken met het inkaderen voor wie je werkt.
Daar heel scherp in zijn.

Jij wil vooral werken met mensen die:

  • je een goed gevoel geven;
  • blij worden van jou;
  • waar jij blij van wordt;
  • ze maken jou beter;
  • ze betalen de facturen op tijd;
  • praten met anderen over jou op een positieve manier.

De beste klant is waar jij er veel meer van wilt hebben.

Doelgroep

Veel ondernemers beginnen met een doelgroep.
Voor een ondernemer die alleen werkt of met een klein team is een doelgroep veel te breed, te groot.

Een doelgroep is vaak gebaseerd op demografische gegevens:

  • vrouw/man,
  • woont in .. huis,
  • heeft .. auto,
  • verdient zo veel,
  • is bereid geld uit te geven aan jouw dienst/product.

Een doelgroep die je bedenkt in je kantoor achter je bureau.
Een doelgroep die leeft in jouw hoofd.

In de praktijk blijft het lastiger om mensen te vinden die in jouw doelgroep zit EN nu met jou wil werken.

Dat iemand die je ontmoet in deze doelgroep valt wil niet zeggen dat ze een probleem hebben dat jij oplost.

Ga je aan de slag met teksten voor je website dan schrijf je voor je doelgroep. Omdat de doelgroep te groot is worden de teksten algemeen. Een tekst die niemand echt raakt.

Een doelgroep is dus niet zo handig voor jou.
Is een niche dan beter?

Niche

Een doelgroep is dus te groot. Lastig om daar jouw klant in te vinden.

Moet je dan een niche kiezen?
Een niche maakt het veel kleiner.
Dat is goed.

“Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren.”

Wikipedia

Een niche ontwikkelt zich onder bepaalde condities.
Het is dus lastig om te kiezen.
Want de niche waarin jij floreert is er eigenlijk nog niet.
Die gaat zich ontwikkelen rondom jouw oplossing, jouw persoonlijkheid en jouw werkwijze.

Deze niche ontwikkelt zich rondom jou als ondernemer, als merk.

Kiezen is dus niet het juiste woord.
Daarbij is kiezen voor een heel klein deel van de markt lastig.

Kiezen

Kiezen voor een klein deel van de grote markt is heel lastig.

Op het moment dat je iets kiest moet je namelijk ook iets laten vallen.
En dat blijkt voor de meeste ondernemers moeilijk tot onmogelijk.

Dit heeft met ons aversie voor verlies te maken.
Op het moment dat je wordt gevraagd om te kiezen had je al een doelgroep in je hoofd die veel groter was.
Nu moet je afscheid nemen voor een deel van je omzet.
Denkbeeldige omzet.

Dat klopt, maar heel realistisch in jouw hoofd al.
Als je kiest dan ga je dat andere deel dus verliezen.

Door ons aversie voor verlies komt jouw brein continu in opstand tegen jouw keuze.
Met hele goede onderbouwing wordt duidelijk gemaakt waarom je daar geen afscheid van kunt nemen.

Enkelen redenen die ik regelmatig hoor:

  • ik vind veel dingen leuk;
  • als ik één ding kies dan wordt het saai;
  • wat als er niet genoeg klanten zijn in deze niche;
  • ik kan veel dingen en ik wil al die dingen graag bijhouden;
  • wat als ik iemand tegenkom die niet in mijn niche zit, mag ik die dan niet helpen?

Doelklant

Wat ik nu van je vraag is heel wat anders. We gaan geen afscheid nemen van wat er in je hoofd is opgebouwd.

We maken gebruik van wat er nu echt is.
Van de klanten die je hebt.
Die klant waar jij blij van wordt.

Dat wordt de basis van jouw communicatie vanaf nu.

Die kies je niet.

Je selecteert jouw doelklant op basis van feiten:

  • Welke klant help jij het beste
  • Welke klant boekt het meeste resultaat met jouw product of dienst
  • Welke klant is goed voor je omzet
  • Welke klant betaald de facturen op tijd.

Door de selectie van deze ene klant. De klant die echt bestaat kun je in gesprek. Je maak een afspraak en gaat allemaal vragen stellen.

Wie is jouw doelklant?
Schrijf dat nu op ____________________

Geen denkbeeldige klant. Geen omschrijving.
De naam van de klant.
Geen bedrijfsnaam.
De persoon in dat bedrijf waarmee jij contact hebt.
Eén persoon.
Eén naam.

Mijn doelklant is ____________________________

Nu zetten we de volgende stap.

Focus op deze doelklant. We gaan haar probleem achterhalen.

Het kiezen van je doelklant en daar volledig op concentreren heet hyperspecialisatie.

Wil je verder met hyperspecialisatie?
Het Handboek Hyperspecialisatie – fysiek of digitaal boek – bestel je hier.

 

De 7 lessen in dit onderdeel

  • Jezelf
  • De doelklant
  • Het probleem
  • De oplossing
  • Tiensecondenboodschap
  • Prijs
  • Testimonial