De doelklant

De tweede fase is aangebroken. We hebben de plaats van bestemming bereikt. Het evenement, de vakantie, kan beginnen.

Het eerste deel van de vakantie is dat we aankomen op de locatie. Moe maar voldaan, want we zijn er. We checken in. Controleren onze kamer, huisje of de plek. Welke kamer en welke kant van het bed is van jou.

Na alle voorbereidingen is het tijd voor belangrijke actie. Je begrijpt waarom hyperspecialisatie belangrijk is. Maar hoe bepaal je nu wie je doelklant is. Hoe leg je de doelklant vast. Hoe omschrijf je de doelklant als iemand aan je vraagt voor wie werk je?

Kijk eens naar je huidige klantenbestand. Zie je overeenkomsten in je klanten?

Pak je administratie van afgelopen jaar en loop langs al je klanten. Herken je eigenschappen die telkens terugkomen?

Actie:
Inzicht in je klanten.

Stap 1: Maak een lijst van de eigenschappen die je herkent in de klanten van het afgelopen jaar.
Stap 2: Maak een lijst van de problemen van je klant die jij oplost. Doe dit voor je belangrijkste product/dienst.

Kies Jouw doelklant

Uit de lijst van je klanten kies je de ideale klant voor jouw belangrijkste product. Uit deze lijst kies je één klant die model staat voor veel meer van dit soort klanten. De klant waar jij blij van wordt. De klant die blij wordt van jou.

We hoeven het niet moeilijker te maken dan nodig is. Je kiest de beste klant uit je lijst van klanten. Dat is het. En dan begint het echte werk. Je moet deze doelklant door en door leren kennen. Vooral welke problemen ze hebben met wat jouw product oplost. Daar kom ik zo op terug.

Nu hoor je een stemmetje in je hoofd. “Wat als ik niet meer van dit soort klanten vind?”. “Wat als er niet meer mensen rondlopen die lijken op de doelklant die ik heb gekozen?”, “Wat als ik de verkeerde doelklant heb gekozen?”, “Wat als ik mijn doelklant niet kan bieden wat ze zoeken?”, “Ik houd van al mijn klanten.” of “Ik houd van het verschil tussen mijn klanten.” en nog veel meer van dit soort ‘redenen’ waarom je denkt dat je niet kunt kiezen voor die ene doelklant.

Dit stemmetje in je hoofd is je hagedissenbrein aan het woord. Je weet wel, het oudste deel van het menselijk brein. Onze aversie tegen verlies wordt aangestuurd vanuit dit deel van je hersenen. Ons brein wil ons beschermen voor een mogelijk verlies als we onze doelgroep zo klein maken. “We weten wat we nu hebben, laten we het zo houden.”, zegt dit deel van je brein tegen je.

De oplossing voor deze angst?

Blijf versturen. Versturen betekent dat je jouw creaties de wereld in brengt. Concentreren op je doelklant voor je belangrijkste product verandert daar niets aan. Stuur jouw boodschap voor deze doelklant de wereld in.

Neem kleine stapjes. We gaan niet gelijk de gehele website op de kop zetten. Je gaat niet in één keer de doelklant kiezen voor al je producten of diensten. We beginnen met één product en de verkooppagina of je website voor dit product. Eén e-mail aan je lijst die je richt aan de doelklant.

Wanneer je er over begint te praten met anderen, en gaat schrijven voor je doelklant, veranderen dingen. Als je een boek creëert in je hoofd of een nieuw product of programma, verandert er niets. Als je voor je doelklant kiest in je hoofd en dit niet naar buiten brengt verandert er niets. Zodra je het naar buiten brengt, er over praat met je klanten en fans, er artikelen over schrijft in je blog. Wanneer je het manuscript naar een uitgever stuurt, of nog beter; het zelf publiceert, dan veranderen er dingen.

Natuurlijk gaan er dingen fout. Er gaat altijd iets fout. Maar wat is het ergste dat je kan gebeuren? Je krijgt minder klanten. Maar, je krijgt wel de klanten waar je meer plezier mee hebt. Je gaat deze klanten meer vragen voor hetzelfde product, omdat de informatie voor je belangrijkste product precies aansluit bij wat je doelklant zoekt en nodig heeft.

Onthoud dat dit geen keuze is op leven of dood. Een keuze die je nooit meer kunt veranderen. We leven in een dynamische wereld. En dat ben jij ook. Schrijf over het proces en de conclusie op je blog. Schrijven geeft structuur aan je gedachten. Wanneer je de keuze gemaakt hebt is, stuur je het de wereld in.

Leg je reptielenbrein het zwijgen op door steeds meer te verzenden en door kleine stapjes te nemen. Bij iedere klein stapje dat je succesvol afsluit laat je het reptielenbrein weten dat het wel kan, dat het werkt. Het stemmetje klinkt steeds zachter totdat het bijna verstomt.

Actie
Uit de lijst van je klanten kies je de ideale klant voor jouw belangrijkste product. Kies de klant waar jij blij van wordt. Schrijf haar naam op.

Hoe krijg je de aandacht van jouw doelklant en nog belangrijker, de mensen die lijken op je doelklant die je gaat aantrekken?

In het volgende artikel vertel ik je over dit probleem.

Het volledige handboek hyperspecialisatie vind je hier: http://hyperspecialisatie.nl