Direct aandacht van je doelklant

Nu gaan we de omgeving verkennen. Een aantal dagen van de vakantie zijn gereserveerd om dingen te zien. De cultuur wil ik proeven. Ik heb aandacht voor het moois dat we hier zien. Aandacht voor de omgeving.

Ruimte voor de mooie dingen in het leven. Tijd om te genieten van alles wat er is. Terwijl je wat rondrijdt in deze nieuwe omgeving plotseling een groot bord met reclame. Je kunt er haast niet voorbij kijken. En nog een bord. Dan reclame in het bushokje.

Je besluit wat eten voor de picknick te halen en loopt de supermarkt binnen. Je loopt over een mat met promotie. Terwijl je wacht voor de kassa komen er aanbiedingen op een scherm net boven de kassa.

Het gaat aan je voorbij. Je kijkt door de ramen van de supermarkt naar buiten. Je geniet van de stad die je nog niet kent. Je kijkt naar de gebouwen. De architectuur. Hoe oud zou dat gebouw zijn? Je ziet de bloemen en geniet van de zon. Jouw brein negeert al die uitingen die voorbij komen totdat er een reclame voorbij komt over hoofdpijn. Het is een vreemde taal maar je begrijpt precies wat ze bedoelen. Je herinnert je de hoofdpijn van gisteren en dat je vergeten bent Aspirine mee te nemen. Je pakt iets dat op Aspirine lijkt, rekent alles af en rijdt tevreden verder. Blij dat je er nog aan gedacht hebt, waarschijnlijk heb je de Aspirine niet meer nodig deze vakantie maar je weet maar nooit.

Dit geldt ook voor jouw doelklant. Ze negeren alle informatie die op ze af komt. Alles. Zelfs jouw met zorg geschreven e-mails of de mooie flyer die je liet maken. Er wordt geen bewuste aandacht aan besteed. Totdat er iets voorbij komt dat over haar of zijn probleem gaat. Dan krijg je de aandacht.

WIIFM

Het belangrijkste waar mensen in geïnteresseerd zijn is: ‘ik’. Wanneer er nieuwe informatie binnenkomt, beoordeelt het brein in een fractie van een seconde. Is deze informatie interessant voor mij of niet. Zo niet, snel verder. Als het wel interessant is onderzoekt het brein verder. Hoe kan dit mij helpen?

Als de doelklant voor het eerst in aanraking met jou komt, dan wil zij dat ook weten. Het brein is continue aan het filteren “What’s In It For Me?” (WIIFM) ofwel “Is dit interessant voor mij?”. Kun je iets voor mij doen? Kun je iets doen voor iemand die ik ken, zodat ik hen kan helpen? Kan ik iets voor jou doen?

Geef je doelklant iets waarmee ze de vraag “Is dit interessant voor mij?” snel kunnen beantwoorden. Geef de mensen die je ontmoet, de informatie waarmee ze verder kunnen. Nu je weet wie je doelklant is en wat haar probleem is, wordt het eenvoudiger de WIIFM vraag te beantwoorden.

Een eerste ontmoeting met jou op het internet werkt net zo. Ze zien je website, ze zien je profiel op een sociale netwerk site of ze zien een video van jou in Youtube. De eerste ontmoeting. In minder dan 2 seconden beslist ze of ze op je website blijven of op de terugknop klikken. Verder naar de volgende link in de zoekmachine. Verder naar de volgende video.

Voor een nieuwkomer op je website is het dus extreem belangrijk dat ze direct zien of jij ze gaat helpen. Waarom het interessant is voor ze. De WIIFM vraag moet in die 2 seconden beantwoord worden.

Je moet dus weten wie je op je website wilt houden. Je moet weten wie zich moet inschrijven als abonnee op je e‑mails. Je kent je doelklant. Ze heeft je verteld over haar probleem en wensen. Deze informatie gebruik je om de doelklant direct aan te spreken op je website. Waar ze ook landen in je website dat ze altijd direct zien, dit is precies wat ze nodig hebben. Dan heb je de aandacht van jouw doelklant.

Hoe beantwoord je snel de WIIFM-vraag? Met een korte boodschap. In het volgende artikel leg ik je uit hoe je boodschap snel maakt.

Het volledige handboek hyperspecialisatie vind je hier: http://hyperspecialisatie.nl