Waarom van doelgroep naar doelklant

Een doelgroep wat is dit eigenlijk? Een groep van mensen. Meestal samengebracht op basis van demografische gegevens (leeftijd, geslacht, opleiding, levensomstandigheden en meer).

Binnen deze doelgroep zitten veel verschillende mensen met hun eigen problemen. Het is onmogelijk om een centraal probleem te vinden in de woorden van alle mensen in de doelgroep. Een probleem dat ze zo aanspreekt dat ze direct opkijken als jij er over praat of schrijft.

In gesprek gaan met de doelgroep om het probleem te achterhalen is ook lastig. Met wie moet ik dan in gesprek? Met de hele doelgroep, een enquete, meerdere mensen om zo een beeld te krijgen van het gemiddelde?

Laten we eens een test doen. Jij hebt vast al eens nagedacht over de doelgroep van je bedrijf.

Hoe groot is jouw doelgroep?

Weet je het niet? Zoek het op via Google.

Enkele voorbeelden van ‘doelgroepen’:

Ambtenaren = ruim 1 miljoen Nederlanders

MKB = 99% van alle bedrijven in Nederland (1.1 miljoen bedrijven)

Zelfstandigen = bijna 1.1 miljoen mensen in Nederland

Waarvan 350.000 met personeel en bijna 720.000 zonder personeel

Bestaat jouw doelgroep uit 10.000, 100.000 mensen? Of honderdduizenden?

Hoe hoger het getal des te groter de kans dat jij ook een paar klanten kunt binnenhalen uit deze groep mensen. Je hebt maar een klein percentage nodig. Toch?

Fout!

Dit zijn enorme groepen mensen. Wil je deze bereiken dan kom je al snel uit bij massa-marketing. Denk aan radio, TV, adverteren. Acties die voor ons als zelfstandige ondernemer niet echt handig zijn. Ze kosten handenvol met geld en het levert te weinig op.

Hoe kleiner je de groep maakt des te groter de kans dat je klanten krijgt. Als deze groep heel klein is, dan denk ik dat er nu zelfs geen concurrent zich concentreert op deze groep. Jij valt dus op.

Laten we het nog makkelijker maken. We verkleinen deze groep naar 1 klant. Jouw doelklant in plaats van een doelgroep.

Doelklant als in 1 persoon. Een bestaande klant. Geen imaginaire klant.

Je kijkt in je huidige klantenbestand. De lijst van mensen die het afgelopen jaar bij je gekocht hebben. We beginnen ook met 1 product. Het product dat je het liefst verkoopt. En met één klant. Jouw doelklant.

Maar als het zo goed werkt waarom kiezen we dan niet? Lees in het volgende artikel over de angst voor kiezen.

Het volledige handboek hyperspecialisatie vind je hier: http://hyperspecialisatie.nl