Ontwikkel gewoontes met meer gemak

Door Erno Hannink | Kortetermijnbeslissingen

nov 09

Het ontwikkelen van een gewoonte bestaat uit veel kortetermijnbesluiten. Iedere dag komen er dingen op je af waarvoor je snel een besluit neemt, waardoor je niet toekomt aan dat ene ding dat het belangrijkste is.

Doordat ondernemers iedere dag weer hun dagelijkse prioriteit bepalen en met mij delen, ontdek ik steeds meer verhalen (lees excuses) waardoor het vandaag niet lukte.

Hieronder lees je vijf tips gebaseerd op de ervaringen van deze ondernemers om iedere dag weer besluiten te nemen die je helpen om die nieuwe gewoonte te ontwikkelen.

1. Begin met de prioriteit voor de dag

Dit is het belangrijkste dat je vandaag te doen hebt. Je dag is niet klaar voordat je deze prioriteit hebt afgerond. Zo logisch dus om de dag met deze prioriteit te beginnen. Dan heb je al een succesvolle dag.

Zo wil Indra een gewoonte maken van dagelijks schrijven, want ze werkt aan haar eerste boek en er zitten meer boeken in de pen. Ze had gisteren bedacht dat ze eerste de belangrijke dingen voor klanten ging doen om daarna te schrijven. Dat lukte dus niet, zei dat ze het ’s avonds nog een keer ging proberen, maar had geen creatieve energie meer over.

Begin de dag met de prioriteit en ga dan verder met de belangrijke dingen voor klanten.

2. Ontwikkel een ritme en proces

Houd een vaste volgorde aan van de dingen die je doet voordat je begint aan het werken in je bedrijf. Het wordt eenvoudiger wanneer jouw prioriteit voor de dag volgt op een andere gewoonte. Je maakt het eenvoudig voor je brein: nadat dit klaar is ga je aan de slag met mijn prioriteit. Wanneer je dit iedere dag doet is het steeds eenvoudiger om te herhalen. De verbindingen in je brein voor deze gewoonte worden iedere dag sterker met de opbouw van myeline. Dit is een soort isolatie om de verbindingen in je brein. Door herhaling wordt deze isolatie steeds dikker, wordt de verbinding sterker en daarmee de gewoonte lastiger om te doorbreken.

3. Focus

Je moet niet te veel gewoontes tegelijk willen ontwikkelen. Een valkuil die ik zelf ook had was dat ik mijn leven wilde veranderen en meerdere nieuwe gewoontes tegelijk wilde ontwikkelen. Er zijn dagen waarop je een paar stappen zet en de acties van de nieuwe gewoonte doet, en toch is er iedere dag weer een teleurstelling omdat je niet alle acties hebt gedaan. Uiteindelijk geef je het helemaal op.

Wanneer je nieuwe gewoontes wilt ontwikkelen is het handiger om te beginnen met één nieuwe gewoonte. Je hebt dan alle aandacht in jouw besluiten door de dag heen voor die ene gewoonte en dit vergroot de kans op succes.

Hier zie ik hoe Dennis begon met een heel strakke indeling van zijn dag en van ieder blok een gewoonte probeerde te maken. Iedere dag is er teleurstelling omdat niet alles lukt. Langzaam maar zeker brengen we het terug naar één gewoonte waar we aan werken, de prioriteit voor de dag bepalen.

4. Leg je telefoon in een andere ruimte

Jouw telefoon is iedere dag weer je grootste afleiding. De notificaties van allerlei apps, social media, WhatsApp, je inbox – je heb alles in je hand met je mobiele telefoon. Wanneer je stappen wilt zetten op dat ene ding iedere dag, zet dan je telefoon op stil en leg deze in een andere ruimte zodat hij uit het zicht is. Wanneer je telefoon in een andere kamer ligt heb je de drempel verhoogd om af te wijken van de prioriteit voor de dag.

Doordat je telefoon in de andere ruimte ligt zie je hem niet, waardoor je brein minder snel geneigd is om tussendoor even te kijken of er nog nieuws is. Met deze eenvoudige handeling zorgt Daniel ervoor dat hij meer focus heeft en betere kortetermijnbesluiten neemt. Wanneer het focusblok voorbij is haalt hij zijn telefoon op. Als hij vergeet zijn telefoon weg te leggen gaat het mis en werkt hij aan andere ‘belangrijke’ dingen.

5. Beloon de dagelijkse win

De prioriteit voor de dag betekent voor de meeste ondernemers dat ze werken aan het bedrijf en niet in het bedrijf. Je werkt aan de klanten van morgen in plaats van met de klanten van vandaag. Het vraagt wilskracht om je dit proces eigen te maken, want de beloning voor dit werk komt niet direct.

Om toch een gevoel van beloning te creëren is het fijn om iedere dag die ene prioriteit die je wilt omzetten in een gewoonte af te vinken van je actielijst. Zet je gewoonte op als een concrete actie die je iedere dag kunt afronden.

Gebruik de methode van Jerry Seinfeld om de keten niet te verbreken. Iedere dag een vinkje en na verloop van tijd wil je die ketting niet verbreken. Iedere dag een vinkje, een streep door de afgeronde actie of een kruisje op je kalender geeft een goed gevoel. Het platform en de app van Coach.me is op deze methode gebaseerd en geeft je een klein geluksmomentje wanneer je weer een vinkje zet.

Zo kom je steeds dichter bij het gevoel dat jij iemand bent die dagelijks schrijft, of iets anders dagelijks doet. Zo wordt het een gewoonte en draagt het iedere dag bij aan je missie. Wanneer het steeds meer een gewoonte wordt heb je minder wilskracht nodig bij de kleine dagelijkse besluiten die je afhouden van het belangrijkste werk dat je te doen hebt.

Succes met het ontwikkelen van een nieuwe gewoonte die meer impact oplevert.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.