Hoe zorg je ervoor dat jullie oplossing eenvoudig te delen is?

Door Erno Hannink | Keuzes

mrt 18
oplossing deelbaar

Begin bij het probleem van de klant. En dan bedoel ik natuurlijk het probleem waar jij haar mee kunt helpen.

Vanaf dat punt kun je verdergaan door te kijken wat de beste oplossing is voor het probleem. Schrijf alle stappen en fases op van de oplossing die jij biedt. Hoeveel stappen/fases heeft jouw oplossing nu?

Stel dat de beste oplossing die je je klant kunt bieden op dit moment uit 10 stappen bestaat. Kun jij deze stappen dan eenvoudig opnoemen wanneer je in gesprek bent met iemand, zonder dat je daar een computer of ander geheugensteuntje bij nodig hebt? Verwacht je dat de persoon met wie je in gesprek bent deze 10 stappen na dit gesprek eenvoudig kan herhalen en delen met anderen?

Het wordt eenvoudiger voor jou als de oplossing die je je klant biedt slechts 3 of 4 stappen/fases heeft, en je maakt het jezelf nog gemakkelijker wanneer deze stappen in een model te schetsen zijn. In dat geval kan de gesprekspartner de oplossing namelijk sneller begrijpen en is het makkelijker hem of haar enthousiast te maken. Bovendien is de oplossing op dat moment ook makkelijker te delen met anderen.

Enkele voorbeelden van oplossingen die ik eenvoudig kan delen met jou en anderen:

De Betekenisformule van Pieter van Osch

Betekenis = (ambitie x intentie) x (discipline x leren)

Uit: De Betekenisformule

Het model ScaleUp van Verne Harnish

  • Mensen
  • Strategie
  • Uitvoering
  • Cash
Via Pieter van Osch

Uit: Scaling Up

Kern van de zaak van Maaike Vrenken

  • Value
  • True
  • Connection

Uit Kern van de zaak

Het is niet nodig om je eigen model te ontwikkelen wanneer je nog niet zover bent. Tot die tijd kun je het model van een ander gebruiken (als je hier toestemming voor hebt gekregen). Zolang je het maar uit je hoofd kent en consistent toepast in je bedrijf en in gesprekken met klanten.

Het heeft de auteurs van bovengenoemde modellen jaren van oefenen en verbeteren gekost voor ze tot zoiets eenvoudigs konden komen. Het is dus niet gek als je zelf nog niet meteen met een eigen model komt dat net zo goed is. Het voordeel van deze bestaande modellen is bovendien dat in de praktijk bewezen is dat ze werken.

Hebben jullie een eigen model dat afwijkt van het model dat gebruikelijk is op de markt? Maak het dan net zo eenvoudig als de hierboven gegeven voorbeeldmodellen.

Wanneer is een model eenvoudig?

  • Als je het uitlegt aan je moeder begrijpt zij het ook.
  • Als je het model uitlegt tijdens een gesprek met iemand van jouw doelgroep, kan hij of zij het herhalen en delen met anderen.

Nu kun je jouw stappen/fases eenvoudig opnoemen in ieder gesprek, zonder een stap te vergeten. Je kunt de oplossing schetsen en je gesprekspartner, de klant, meenemen in het proces. Grote kans dat jouw gesprekspartner de stappen/fases dan kan herhalen, en ze vervolgens kan delen met anderen.

Wat is jullie model? Schets het hieronder in de reacties voor mij.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno