Passief inkomen onzin

Door Erno Hannink | Keuzes

mei 07
Passief inkomen onzin

Een van de grotere illusies voor ondernemers, is het idee dat ze passief inkomen zouden kunnen genereren. Waarom is dit een illusie? Omdat dat ‘passieve inkomen’ geenszins passief is en afleidt van het belangrijkste werk dat ze te doen hebben.

Passief inkomen: het klinkt zo mooi. Je steekt één keer ergens werk in vervolgens vloeit er vanzelf inkomen uit.

De enige vorm van echt passief inkomen dat ik kan bedenken is het zakgeld dat ik kreeg toen ik tien was: ik deed niets en iedere week kreeg ik een gulden.

Maar oké, even serieus nu.

Een goed voorbeeld van passief inkomen lijkt het schrijven en uitgeven van een boek. Je schrijft het boek en wanneer het is uitgegeven verkoopt het boek als vanzelf.

Uit eigen ervaring en die van andere auteurs weet ik dat het niet zo loopt. Wanneer je denkt dat het meest intensieve werk, het schrijfwerk, is gedaan, komt er nog veel meer werk op je af.

Als je tijdens het schrijven van je boek nog niet begonnen was met de promotie ervan, begint dit nu. De promotie kost meestal meer tijd en energie dan het schrijfwerk zelf. Als je je boek niet promoot, gaan mensen het niet ontdekken en kopen.

Een boek levert in 95% van de gevallen nauwelijks inkomen op, tenzij je meer dan 10.000 exemplaren verkoopt. Als je het boek zelf uitgeeft hou je meer over, maar ben je meer tijd kwijt aan de promotie.

Mensen als Steve Scott leven van het schrijven van boeken die ze zelf uitgeven via Amazon. Hij heeft sinds 2012 meer dan 40 boeken geschreven en heel veel artikelen op zijn blogs. Hij heeft een bedrijf opgebouwd door online boeken te schrijven en te publiceren.

Een ander voorbeeld dat vaker wordt genoemd als passief inkomen is een onlinecursus.

Onlinecursus

Als expert en ondernemer heb je veel kennis over je vakgebied. Je zou graag willen dat meer mensen toegang krijgen tot deze kennis. Een onlinecursus is een mooi middel om je kennis toegankelijker te maken voor meer mensen.

Nadat je de onlinecursus eenmaal gemaakt kost de afname ervan je geen extra tijd meer. Je hoeft er niet voor naar klanten te reizen. Je kunt de onlinecursus aan bestaande klanten verkopen als aanvulling op je dienst.

Maar net als het uitgeven van het boek is de verkoop van jouw onlinecursus afhankelijk van je promotie. Wanneer je hem niet promoot wordt hij niet opgemerkt en verkocht. Je producten onder de aandacht brengen bij je doelgroep is een continue taak.

Je kunt je tijd maar één keer investeren

Je bereikt het meeste resultaat wanneer je 80-90% van de tijd besteedt aan datgene waar jij het allerbeste in bent.

Het schrijven van een (e-)boek kost tijd. Diezelfde tijd kun je dus niet besteden aan jouw belangrijkste werkzaamheden.

Als je iedere dag 800 woorden schrijft (ongeveer twee uur werk), heb je in 50 dagen 40.000 woorden. Dat is ongeveer de lengte van een gemiddeld boek. Je bent dus ongeveer 100 uur kwijt verspreid over twee maanden.

Dan volgt er nog het werk van het controleren van de tekst, herschrijven, opmaak. Zelf besteed ik het grootste deel van die dingen uit, maar dan nog ben ik er nog tijd aan kwijt.

Vervolgens ben je minstens zoveel tijd kwijt aan de promotie van je nieuwste publicatie. In totaal kost het schrijven, uitgeven en promoten van een boek al snel 250-300 uur, áls je er ervaring mee hebt.

Diezelfde tijd kun je ook besteden aan:

  • Het verbeteren van je expertise
  • Het begeleiden van je team naar een hoger niveau
  • Het bezoeken van nieuwe klanten
  • Het verbeteren van je beste oplossing, zodat je er meer voor kunt vragen.

Waar kun je het beste je tijd aan besteden?

Rekenvoorbeeld

Wat levert jou meer op? Een klant die jouw beste oplossing koopt of 100 mensen die een e-boek kopen van € 25,00?

Wanneer 100 mensen het e-boek kopen is dat € 2.500 extra omzet.

Als je 100 onlinecursussen verkoopt van € 250,00, klinkt het al interessanter. Dit betekent wel dat je meer tijd in de promotie en verkoop moet stoppen. Een onlinetraining van € 250 verkoopt niet zichzelf.

Waar het meeste geld mee wordt verdiend? Met e-boeken en onlinecursussen over ‘Passief inkomen door e-boeken te publiceren’.

Ik was ook gevoelig voor mooie beloftes over de verkoop van e-boeken en onlinecursussen. Het is een heerlijke gedachte dat het geld kan binnenstromen zonder dat je extra tijd en geld hoeft te investeren. Dat is echter niet hoe het werkt, want het genereren van inkomsten door middel van het publiceren van e-boeken is een stuk minder passief dan gehoopt. Bovendien verkocht ik veel minder exemplaren dan ik had verwacht op basis van de voorbeelden die ik had gezien.

Geen passief inkomen, maar wat dan wel?

Sinds 2005 heb ik ruim 1.000 artikelen geschreven, 300 podcastopnames en 600 video’s gemaakt, 8 boeken geschreven en uitgegeven, en verschillende onlinecursussen en webinars verkocht.

Het publiceren van jouw expertise is belangrijk. Ook al verdien je er passief veel minder mee dan sommige mensen je doen geloven, indirect levert publiceren veel meer op dan omzet.

Belangrijk voor jou als ondernemer is dat potentiële klanten met jou in aanraking komen. Het publiceren van je expertise, erover schrijven, er een podcast of video over opnemen of er afbeeldingen over maken helpt je om onder de aandacht te komen bij jouw doelklant.

Andere mensen raken bekend met jouw expertise. Als je een duidelijke doelgroep hebt en ideeën die afwijkend zijn op de markt, word je vaker uitgenodigd om te spreken of om een training te geven.

Al levert publiceren veel minder passief inkomen op dan je verwacht, het levert wel een bijdrage aan de groei van je bedrijf.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.