Patronen #boekencast afl 36

Patronen Danielle Braun

Patronen is een boek van Danielle Braun dat gaat over herkennen en veranderen met een antropologische blik. Een boek voor ondernemers, managers, adviseurs en coaches om op een andere manier te kijken naar hun omgeving, bedrijf of team.

Een mooi boek, rijkelijk gevuld met foto’s en persoonlijke voorbeelden uit verschillende organisaties en reizen van Danielle. Ze heeft het geschreven in de coronatijd, en noemt verschillende voorbeelden uit deze tijd.

Het boek kent 8 hoofdstukken:

  1. Patronen: in de wereld en in organisaties
  2. Wat zijn patronen
  3. Patronen herkennen
  4. Patronen duiden en vastleggen
  5. Patronen communiceren
  6. Patronen veranderen
  7. Patronen bestendigen
  8. Veel voorkomende patronen in organisaties

1 Patronen – mooie voorbeelden uit de praktijk, herkenbaar ook

  • Reizen en grenzen
  • Kastenstelsel
  • Curatief en winstgevend
  • Een corona-aanpak die past bij Nederland – polderen
  • Braafste jongetje van de klas of ondeugende cowboy
  • Grijze deken

2 Wat zijn de patronen?

  • Waar gaat het over – ‘Een patroon bestaat uit een herhaling van eenvoudige eenheden of de toepassing van dezelfde regels zodat zich een reeks vormt.’ (Danielle Braun) – ‘Een patroon is een “geheel” van ingesleten min of meer vaste relaties tussen aspecten of componenten van een cultuur, samenleving, groep, organisatie dat waarneembaar of af te leiden en te duiden is uit een concrete gebeurtenissen en processen. Het gaat om waarneembare, zich herhalende aspecten van de werkelijkheid.’ (Arie de Ruijter)
  • Patronen zijn repeterend
  • Patronen zijn op meerdere lagen waarneembaar
  • Patronen hebben een systemische samenhang – Bateson en Mead
  • Patronen vormen energievelden
  • Patronen worden overgedragen

3 Patronen herkennen

  • Drie manieren om naar patronen te kijken – dimensies, typologieën en grounded theory –
    Dimensies – herkenbaar (Trompenaar bijv)
    Typologieën – herkenbare-kleurentheorie (horoscoopgehalte)
    Grounded theory – schema van Schein
  • Hoe antropologen patronen achterhalen – participatie
  • Shock omzetten in informatie – culture shock: honeymoonfase, negotiation, adjustment, adaption en reverse culture shock
  • Patronen herkennen met al je zintuigen
  • Je eigen neushoornhoorn – alles zien met je eigen schaduw

4 Patronen duiden en vastleggen

  • Emic en Etic – binnenuit en van buitenaf – voorbeeld van besnijdenis van vrouwen. Beide perspectieven gebruiken
  • Timing is everything – antropologisch verandermodel – verandering bepalen en verandering doen. Vaak door een ander
  • Ordening: grip krijgen op patronen – alle informatie nu ordenen
  • De kern van het patroon benoemen – een kenmerkend beeld of kenmerkende metafoor, een dilemma of polariteit, een thematische beschrijving van de fractalen

5 Patronen communiceren

  • Samen in de soep – weerstand is bullshit, niets anders dan een andere mening
  • Mondeling terugkoppelen: kampvuurgesprekken – kampvuurgesprekken, de magiër 
  • Schriftelijk rapporteren
  • Eren van het oude – fusies bijv.
  • En nu? – van duiding naar verandering

6 Patronen veranderen

  • De kunst van het stoppen – model van Marije
  • Uitrollen of inrollen – inrollen – getest met een pilot en daarna verder de organisatie in
  • Voodoo in organisaties: virtuele verandering (als een virus verspreiden met een tamtamgroep)
  • Liminaliteit: de kracht van rituelen en verhalen – 3 fases oud – niets – nieuw. Verhalen gebruiken
  • De rol van de leider – twee soorten leiders nodig, liminale leider en going concern manager
  • Structuren en processen

7 Patronen bestendigen

  • Patronen – stollen en vernieuwen
  • Discipline – lijstjes en discipline, kracht van herhaling
  • Cadans, ritme, rituelen, traditie
  • Je plaats in het geheel – pas je aan en blijf jezelf
  • Organisatiestructuur in flow – tribale rollen

8 Veelvoorkomende patronen in organisaties

  • Beelden en metaforen – happy family, religieus system, eilandenrijk
  • Dilemma’s en polariteiten:
    Diversiteit versus gelijkvormigheid
    Inspraak versus directief leiderschap
    Interne versus externe gerichtheid
  • Thematische beschrijvingen:
    Ritmeverschillen
    Ontzielde organisaties
    Getraumatiseerde organisaties

Bronnen

Boekencastafleveringen die we noemen:

Andere boeken die genoemd worden:

Luister naar deze aflevering

Beluister hier ons gesprek over dit boek Patronen van Danielle Braun. Het is een goed boek waarmee je kennismaakt met patronen en hoe je ze herkent. Wil je echt aan de slag met het veranderen van de patronen dan is het boek Building Tribes van Danielle waardevol. Aan het einde heeft Tom nog een goede suggestie voor een aanvulling op dit boek. Veel plezier met het luisteren.

In ruim een halfuur delen wij dit boek met jou. Een halfuur met kennis die je tot je neemt terwijl je wandelt, loopt of rijdt, bijvoorbeeld.

Leerpunten 

Een aantal belangrijke dingen die ik geleerd heb uit dit boek zijn:

  • Er zijn altijd patronen in een bedrijf, organisatie en cultuur. Het is goed om te leren hoe je deze herkent terwijl je ermiddenin zit.
  • Als je onderzoek doet naar patronen neem je altijd je eigen geschiedenis mee en dit beïnvloedt hoe je de dingen ziet.
  • Patronen wil je bekijken van binnenuit en van buiten af, emic en etic.
  • Als je de patronen hebt ontdekt is het goed om de vraag te stellen, wat wil je veranderen en waarom?
  • Vragen stellen helpt om te leren.
  • Stoppen is een proces op zich, dat belangrijk is om te kennen wanneer je patronen wilt veranderen.
  • De tussentijd is belangrijk om te groeien van het oude naar het nieuwe. De worsteling en pijn die je in deze tijd ervaart hoort erbij.
  • Verandering invoeren als een virus met een tamtamgroep werkt.

Video van deze aflevering

Bekijk ons gesprek op video https://youtu.be/ImO_1edJAbI

In deze aflevering hebben we het over het boek Patronen van Danielle Braun. Een waardevol boek waarin we kennis maken met patronen herkennen in organisaties, bedrijven en culturen. Met eigen ervaringen en mooie foto’s van Danielle’s reizen en praktijk is het een boek waarin je een goede introductie krijgt om de cultuur in een bedrijf goed te ontdekken. Belangrijk om te doen voordat je besluit dat je de bestaande cultuur wilt veranderen.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.