Personal Branding om meer klanten te krijgen

Door Erno Hannink | Branding

jan 31

Precies een week geleden hadden we een interessante Ronde Tafel over Personal Branding. Bas van de Haterd schreef in november 2007 een artikel over personal branding op MarketingFacts (het marketingblog van Nederland) en artikel is reden van deze eerste ronde tafel over personal branding. Bas heeft een aantal bijzondere mensen uitgenodigd voor deze discussie.
Personal Branding by Duncan Horst
Foto: King76

De deelnemers:
11 experts/ondernemers waren op de oproep van Bas afgekomen, waaronder Marjolein Brocatus, Karen Romme (Calimero Marketing), Tom Scholten , Huub van Zwieten ( Het merk ik), Rikkert Walbeek (SalesXeed), Erno Hannink (Enthousiasmeren), Willem Schepers en gastheer Ronald van den Hoff.

Personal Branding op Twitter

Tijdens de ronde tafel heb ik live berichten gestuurd naar Twitter. Berichten waarvan ik tijdens de discussie vond dat ze het meest opvallend waren:

  • klaar voor de ronde tafel over personal branding – we zitten met de eigenaar van seats2meat te praten over mobiel werken en meetingplaza
  • Bas van de Haterd opent de ronde tafel over Personal Branding; Rikkert Walbeek en Karin Roemen komen nu/zo binnen
  • We gaan het roddelmodel hanteren (de anderen verteld over anderen iets) of de pitch (3 regels). We kiezen de pitch
  • Zo rondje van alle deelnemers, iedereen is nu aanwezig, is geweest.
  • Wat verstaan we onder personal branding?
  • Het verschil tussen een personal branding en image building?
  • Image building is iets wat je bent en personal branding wat je wilt zijn?
  • Als je iets anders gaat uitstralen dan wat je bent dan werkt het niet.
  • Is imago iets wat anderen van jou zien; is een merk ook iets wat anderen voor een beeld hebben.
  • Het image is wat anderen over je zeggen als je de kamer verlaten hebt.
  • Een imago is een dynamisch iets en je moet er zichtbaar voor zijn, je kunt dus niet stoppen met promotie als je al een goed imago hebt.
  • We moeten personal branding niet teveel vergelijken met Coca Cola en Microsoft; het zijn andere mechanismen – andere financiele middelen
  • Is personal branding een duur woord voor PR?
  • Authenticiteit is niet noodzakelijk voor persoonlijk branding
  • Volgens anderen met de nieuwe media is het haast onmogelijk om goed te branden als je authentiek bent.
  • Aangezien anderen ook verhalen over je kunnen vertellen zonder dat je daar invloed op hebt.
  • Personal branding is een middel om ze gelukkig mogelijk tussen zijn
  • Heb je nu echt nagedacht over je eigen persoonlijke merk. Het is niet alles omvattend – een middel om te verleiden.
  • 1. zelfonderzoek, 2. filteren (3 dingen), 3. gebruiken in al je communicatie (story telling)- branding – managen van je contactmogelijkheden
  • kikkers 1 rood personal branding
    foto: Sarej

  • The long tale of branding http://tinyurl.com/2axem3
  • media 2.0 – long tail of branding http://tinyurl.com/333upy
  • Branding doe je niet zelf – je vertelt het verhaal en hoopt dat anderen een merk zien wat jij probeert te schetsen
  • Personal branding is je verhaal (je authenticiteit) tonen.
  • Personal brand vorm je op je kennis en ervaring – hoeft niet maar kan wel.
  • Ben je verplicht om een merk te zijn of willen te dragen?
  • Passie, enthousiasme en inzet geven je eigenlijk automatisch een brand. Hoeft niet per se in je werk, en hoeft ook niet bewust te zijn.
  • Handgeschreven brieven vallen nu weer op tussen al het email verkeer
  • Als mensen niet een rol spelen – vinden collega’s je leuker en houd je het zelf langer vol
  • Branden het managen van contactmomenten – branden kan heel goed vanuit korte contacten – hoeft ook niet persoonlijk (internet, kaarten)
  • Personal branding kun je niet regisseren maar wel faciliteren
  • http://seats2meet.hyves.nl/ wordt bijgehouden door medewerker deze heeft later wel begeleiding gehad om zich op haar eigen wijze te uiten.
  • Branding is niet alleen online – je gedrag heeft veel invloed op je merk.
  • Branding is OOK de goede dingen als niemand kijkt.
  • Aantrekkelijke mensen verdienen 12% meer dan de collega’s
  • Conformeren zit je gelijk op de inhoud – confronteren moet je eerst uitleggen.
  • Uitstraling draagt bij aan je persoonlijke merk
  • Mensen willen ook graag werken voor mensen met een sterk merk – het geeft vertrouwen.
  • Zouden er brandingmanagers moeten komen – om mensen te helpen zichzelf goed te presenteren.
  • Nederlandse cultuur – hoofd boven het maaiveld uitsteken – past personal branding en een coach daarvoor hier wel in?
  • Bij de afsluiting krijgen we allemaal een ondernemerskalender van Karen Romme en :

  • Vandaag is de dag van Marco Derksen in de ondernemerskalender vertelt Karin nu.
  • Waren er nu nog reacties op Twitter op deze brei van tweets? Ja

    mvdkooi:

    Ja, je hebt identiteit, imago en gewenst imago en daar pas je je strategie weer op aan. Dus demonstraties om je kunde of kwaliteit te onderstrepen bijvoorbeeld. Ga je vrienden vragen hoe ze je zien en kijken hoe dat overeenkomt met je beeld over jezelf? Hoe constateer je authenticiteit? Dus een soort viral campagne.

    arnehulstein:

    Echtheid is een grote sleutel voor een leven met meer lol, meer vrienden en meer geluk.

    mvdkooi:

    het is een beeld gecreeerd door anderen over jou, dat maakt het lastig…

    OpenDictator:

    Is dit de toekomst van het coachingvak? 😉

    kruithoph:

    Maaiveld 2.0! Niet alleen er bovenuit steken, maar ook lekker zwieren in de wind met z’n allen.

    martijnhulst:

    TG zet juist in op corporate en personal branding. Als adviseur wordt je daarin ondersteund. Het gebeurt dus wel.

    EH: TG = Twijnstra Gudde de werkgever van Martijn

    annedien:

    dank voor alle updates van jullie meeting over personal branding! 🙂

    Dit was mijn live verslag via Twitter. Voor andere inzichten over Personal Branding kun je ook de volgende artikelen lezen:

    Ik wil nog even kwijt dat ik de locatie bijzonder mooi en op een handige locatie; Seats2Meat in Hoog Catharijne.

    Dank je wel Ronald voor de locatie en Bas voor het samenbrengen. Hopelijk komt er nog een vervolg. Bas?

    Follow

    About the Author

    Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.

    Comments are closed