Persoonlijk profiel omzetten naar een Facebook pagina

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

apr 04

Je hebt een persoonlijk profiel aangemaakt als bedrijf. Een profiel die eigenlijk niet echt persoonlijk is maar meer een onafhankelijk profiel voor jullie bedrijf.

Je hebt dit gedaan omdat je met een persoonlijk profiel makkelijk mensen kunt uitnodigen om ‘vriend’ te worden. Bij een pagina klikken mensen zelf op ‘Vind ik leuk’ of niet. Of omdat je graag als bedrijf op berichten wilt reageren. Of omdat meerdere mensen uit het bedrijf namens het bedrijf op Facebook reageren.

Al eerder heb ik uitgelegd dat Facebook het als volgt ziet, een persoonlijk profiel is persoonlijk, dat ben jij als persoon, met je eigen naam en eigen foto dus geen logo. Voor zakelijke doeleinden heb je een Facebook bedrijfspagina.

Een beperking van een persoonlijk profiel is dat je maximaal 5.000 connecties kunt hebben. Dat klinkt als veel, maar voor een wat groter bedrijf met consumenten producten kun je meer dan 5.000 fans verwachten op Facebook.

Aangezien Facebook dit duidelijk heeft vastgelegd in haar regels en ze strikt zijn in het vasthouden van een persoonlijk profiel en pagina worden er ook onpersoonlijke profielen verwijderd.

Door de meeste mensen worden deze regels niet echt gelezen en wordt er gedacht aan een profiel voor het bedrijf. “Als bedrijf gaan we Facebook op.”

Later raak je meer bekend met de werkwijze en mogelijkheden op Facebook en wil je het zakelijke profiel omzetten naar een pagina. Je hebt ondertussen ook al een persoonlijk profiel aangemaakt voor jezelf.

Je kunt nu je zakelijke profiel omzetten naar een Facebook pagina. Zoals het bedoeld is, maar het heeft ook een aantal voordelen.

Voordelen van een Facebook bedrijfspagina:

  • onbegrensd aantal fans
  • informatie tab met bedrijfsinformatie
  • mogelijkheid voor een welkom tab waar je mensen kunt uitnodigen op de Vind ik leuk knop te klikken.
  • toepassingen als YouTube, LinkedIn, Twitter, Slideshare tabs
  • opmaat tabs voor acties bijvoorbeeld
  • je kunt reageren als pagina en persoonlijk
  • geeft je de gelegenheid zakelijk en prive te scheiden zonder telkens opnieuw in te loggen met andere profielen
  • pagina kan meerdere beheerders hebben
  • pagina is zichtbaar in de zoekmachine
  • pagina is voor iedereen toegankelijk ook als ze nog geen fan zijn
  • Mensen kunnen op de ‘Vind ik leuk’ knop klikken en zijn direct verbonden met de pagina zonder dat je de connectie hoeft te bevestigen

Verschil zakelijke pagina en persoonlijk profiel

Een overzicht van de verschillen.

Persoonlijk profiel
Deze maak je aan als je start op Facebook. Voor het aanmaken moet je zijn uitgelogd. Als je aanmeld in Facebook, ben je aangemeld met je persoonlijke profiel.

Zakelijke pagina
Deze maak je aan als je bent ingelogd en dan te gaan naar Een Pagina maken. Dit is de pagina van Sanne Roemen

Bij een persoonlijk profiel gaat het over vrienden en bij een zakelijke pagina gaat het over mensen die het leuk vinden.

Nu ben je steeds meer overtuigd geraakt van het voordeel van een zakelijke pagina. Het profiel van jullie bedrijf heb je al een tijdje en er zijn al redelijk wat mensen mee verbonden. Wat te doen?

Profiel overzetten naar een pagina

Je wilt graag de vrienden op dit profiel behouden en omzetten naar fans voor je pagina. Dat kan nu. Facebook heeft een optie om je profiel om te zetten in een bedrijfspagina.

Let op je kunt het niet terug draaien. Als je eenmaal het proces in gang hebt gezet dan is je persoonlijke profiel verandert in een pagina.

Let op: het overzetten van een persoonlijk profiel gaat niet altijd goed. Zie de reacties waar mensen problemen hebben ervaren bij het overzetten van een profiel naar een pagina. Ik heb geen idee wat er dan misgaat. Er is zelfs een voorbeeld waarbij de zelfde persoon meerdere profielen heeft overgezet naar een pagina zonder problemen en bij een profiel wil het maar niet lukken. Vele voorbeelden dat het goed gaat, maar jammer genoeg ook voorbeelden waarbij het mislukt.

Wees dus voorzichtig. Dit is een oplossing van Facebook, ik kan hier niets aan veranderen als het bij jou niet lukt.

1. veranderd de taal van Facebook naar Engels.
De link naar je taal vind je helemaal onderaan iedere pagina op Facebook.

2. Ga naar Pages Migrate

Deze link gebruik je voor de migratie functie van Facebook facebook.com/pages/create.php?migrate

3. Kies een type pagina
Er zijn 6 types

  1. Lokaal bedrijf of Lokale bezienswaardigheid
  2. Bedrijf, organisatie of instelling
  3. Artiest, band of bekend persoon
  4. Merk of product (viel hiervoor samen met 2.)
  5. Amusement
  6. Doel of onderwerp

De laatste 2 zijn community pages. Dit zijn geen pagina’s die je gebruikt voor je bedrijf, want dit zegt Facebook over Community pagina’s:

Als deze heel populair wordt (krijgt duizenden fans), wordt de pagina overgenomen en beheerd door de Facebook-community.

Welke type pagina kies je? Lees dit uitgebreide artikel over het type pagina.

4. Kies een naam
Als je minder dan 100 vrienden hebt voor dit profiel kun je de naam van de pagina aanpassen. Heb je meer dan 100 vrienden voor dit profiel dan moet de naam van de pagina gelijk zijn.

Dat is het.

Wil je meer informatie hierover dan bied de Facebook help sectie nog meer tips (in het Engels).

Bijvoorbeeld:
Waarom wil je een profiel omzetten aar een pagina

Since profiles are for meant individual people, they aren’t suited to meet your business needs. Pages offer more robust features for organizations, businesses, brands, and public figures, which you can learn more about here.

Further, maintaining a profile for anything other than an individual person is a violation of Facebook’s Statement of Rights and Responsibilities. If you don’t convert your profile to a Page, you risk permanently losing access to the profile and all of your content.

Let op:
Je profielafbeeldingen worden overgezet en al je vrienden op dit profiel worden automatisch fan van je pagina. Andere inhoud wordt niet overgezet naar je nieuwe pagina. Het is goed de overige belangrijke informatie te bewaren voordat je begint met de migratie.

Het profiel dat je gaat omzetten naar een pagina wordt omgezet naar een business account en dat is de beheerder van de nieuwe pagina. Je kunt naderhand je business account overzetten naar een persoonlijk account en andere beheerders toevoegen.

Ik mis de zoekbalk en kan geen vrienden toevoegen

Mis je na de migratie de zoekbalk bovenin bij Facebook.com. Kun je na de migratie geen vrienden meer toevoegen aan je persoonlijke profiel. Dat kan.

Facebook heeft tijdens de migratie van ‘persoonlijk’ profiel naar pagina, een zakelijke pagina gemaakt met de titel van je profiel en de vrienden overgezet naar ‘Likers’ in de pagina. Daarnaast heeft Facebook het oorspronkelijke profiel omgezet in een zakelijk account.

Zoals je ziet heeft zo’n zakelijk account een paar lastige beperkingen. Wil je Facebook weer gewoon gebruiken en dit zakelijk account omzetten in een persoonlijk profiel? Lees dan Facebook zakelijk account veranderen naar persoonlijk profiel

Voorbeeld succesvolle overgang: Laura Fitton

Laura Fitton (@pistachio) is iemand waarvan ik weet dat ze recent de migratie van profiel naar pagina heeft gemaakt met deze nieuwe oplossing van Facebook.

Laura Fitton’s nieuwe persoonlijk profiel:

Laura Fitton’s nieuwe pagina:

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.

Comments are closed