Pivot – het kantelpunt – Soms moet je veranderen

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

jan 18

Een aantal jaren geleden heb je een keuze gemaakt. Dit is de richting die je op gaat. Dit is de focus.

Gaandeweg pakte die keuze anders uit dan je had verwacht. Het aanbod dat je hebt wordt niet ontvangen zoals je wilt. De klanten die je op het oog had kopen het product niet.

Dit is het moment dat je een keuze moet maken, je gaat doorzetten of kantelen.

Tip: Lees ook – Waarom geld er toe doet

Pivot - het kantelpunt - Soms moet je veranderen

Pivot

Een gestructureerde verandering van de koers, opgezet om een nieuwe fundamentele hypothese te testen voor je product, strategie en motor voor de groei. Dat is een pivot of een kanteling.

Hier gaat het vaak mis bij bedrijven. Ze blijven te lang hangen in het geloof van het huidige product, werkwijze of markt. De verbinding en emoties bij de huidige manier voelen alsof het onmogelijk is om te veranderen.

Zoals Eric Reis zegt in het boek “The Lean Startup” :

“Companies that can not bring themselves to pivot to a new direction on the basis of feedback from the marketplace, can get stuck in the land of the living dead, neither growing enough nor dying…”.

Een kantelpunt is één van de lastigste beslissingen die je als ondernemer moet nemen. Je hebt tijd, geld en aandacht gestoken in de huidige richting en ontwikkeling. De resultaten zijn lager dan je had verwacht.

Bekende voorbeelden van kantelen met succes:

  • Slack – kwam voort uit een spel dat niet succesvol was
  • Pinterest – kwam uit een mobiele shopping app
  • Android – oorspronkelijk bedoeld voor digitale camera’s

Moet je nu doorzetten of kantelen?

Belangrijk in dit traject is dat je je huidige werkwijze continue test, meet en aanpast. Door te meten en te kijken wat de resultaten zijn ten opzichte van de verwachting, kun je tot de conclusie komen om te kantelen.

Zonder doelen. Zonder verwachtingen. Zonder testen van de acties die je onderneemt heb je geen idee of je op de goede weg bent. Heb je geen idee of je moet doorzetten, omdat het nog een klein stukje is. Of dat je moet kantelen omdat je nog ver weg bent van je doel.

Gelukkig kun je de ervaringen van wat je tot nu toe bereikt hebt meenemen in de nieuwe weg.

Een kantelpunt vraagt moed. Tegelijkertijd zijn er talloze voorbeelden van ondernemers die achteraf zeggen dat ze eerder hadden moeten kantelen.

Wat houdt ondernemers tegen om te kantelen?

  1. Mooie cijfers – de verkeerde cijfers zoals aantal Likes of bezoekers. Aantal volgers. De cijfers die er toe doen zijn resultaat. Hoeveel mensen kopen. Hoeveel mensen kopen vaker. Wanneer haken mensen af. Dat zijn de cijfers die het echte resultaat laten zien.
  2. Onduidelijke hypothese of doelen – wat wil je bereiken? Wat is de verwachting? Als je dit niet vastlegt kun je niet weten of je in de buurt komt van het doel.
  3. Angst – erkennen dat je fout zit. De angst dat de visie gedoemd is om te mislukken als je het niet voldoende kans hebt gegeven.

Verschillende manieren van kantelen

Zoom-in pivot – een onderdeel van het huidige product, wordt het geheel nieuwe product.

Zoom-uit pivot – een enkel onderdeel blijkt niet genoeg. Het oorspronkelijke product wordt een klein onderdeel van het nieuwe product.

Doelgroep pivot – het product werkt, maar niet voor de klanten waar je je nu op richt. De hypothese is gedeeltelijk bevestigt. Het product werkt, maar voor andere klanten dan eerst gedacht.

Klant behoefte pivot – een gevolg van de klant extreem goed leren kennen. Het probleem dat we proberen op te lossen is niet echt belangrijk voor de klant. Door de ontwikkelde kennis van de klant ontdekken we andere problemen die we kunnen oplossen.

In het boek ‘The Lean Startup” vind je nog meer manieren van kantelen.

Een van de redenen waarom ik zelf heb gekozen voor mijn kanteling is omdat de resultaten lager waren dan mijn verwachtingen. Daarom blijf ik telkens opnieuw duidelijke doelen stellen. En de resultaten meten en vergelijken met mijn verwachtingen.

Met een beetje hulp van andere ondernemers kom je dan tot de conclusie dat je moet kantelen. Wat precies?

Dat hoor je snel 😉

Weet jij wanneer je moet kantelen?

Heb je doelen gesteld?
Welke resultaten meet jij?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed