Een aantal jaren geleden heb je een keuze gemaakt. Dit is de richting die je op gaat. Dit is de focus.
Gaandeweg pakte die keuze anders uit dan je had verwacht. Het aanbod dat je hebt wordt niet ontvangen zoals je wilt. De klanten die je op het oog had kopen het product niet.
Dit is het moment dat je een keuze moet maken, je gaat doorzetten of kantelen.
Tip: Lees ook – Waarom geld er toe doet
Een gestructureerde verandering van de koers, opgezet om een nieuwe fundamentele hypothese te testen voor je product, strategie en motor voor de groei. Dat is een pivot of een kanteling.
Hier gaat het vaak mis bij bedrijven. Ze blijven te lang hangen in het geloof van het huidige product, werkwijze of markt. De verbinding en emoties bij de huidige manier voelen alsof het onmogelijk is om te veranderen.
Zoals Eric Reis zegt in het boek “The Lean Startup” :
“Companies that can not bring themselves to pivot to a new direction on the basis of feedback from the marketplace, can get stuck in the land of the living dead, neither growing enough nor dying…”.
Een kantelpunt is één van de lastigste beslissingen die je als ondernemer moet nemen. Je hebt tijd, geld en aandacht gestoken in de huidige richting en ontwikkeling. De resultaten zijn lager dan je had verwacht.
Bekende voorbeelden van kantelen met succes:
Belangrijk in dit traject is dat je je huidige werkwijze continue test, meet en aanpast. Door te meten en te kijken wat de resultaten zijn ten opzichte van de verwachting, kun je tot de conclusie komen om te kantelen.
Zonder doelen. Zonder verwachtingen. Zonder testen van de acties die je onderneemt heb je geen idee of je op de goede weg bent. Heb je geen idee of je moet doorzetten, omdat het nog een klein stukje is. Of dat je moet kantelen omdat je nog ver weg bent van je doel.
Gelukkig kun je de ervaringen van wat je tot nu toe bereikt hebt meenemen in de nieuwe weg.
Een kantelpunt vraagt moed. Tegelijkertijd zijn er talloze voorbeelden van ondernemers die achteraf zeggen dat ze eerder hadden moeten kantelen.
Zoom-in pivot – een onderdeel van het huidige product, wordt het geheel nieuwe product.
Zoom-uit pivot – een enkel onderdeel blijkt niet genoeg. Het oorspronkelijke product wordt een klein onderdeel van het nieuwe product.
Doelgroep pivot – het product werkt, maar niet voor de klanten waar je je nu op richt. De hypothese is gedeeltelijk bevestigt. Het product werkt, maar voor andere klanten dan eerst gedacht.
Klant behoefte pivot – een gevolg van de klant extreem goed leren kennen. Het probleem dat we proberen op te lossen is niet echt belangrijk voor de klant. Door de ontwikkelde kennis van de klant ontdekken we andere problemen die we kunnen oplossen.
In het boek ‘The Lean Startup” vind je nog meer manieren van kantelen.
Een van de redenen waarom ik zelf heb gekozen voor mijn kanteling is omdat de resultaten lager waren dan mijn verwachtingen. Daarom blijf ik telkens opnieuw duidelijke doelen stellen. En de resultaten meten en vergelijken met mijn verwachtingen.
Met een beetje hulp van andere ondernemers kom je dan tot de conclusie dat je moet kantelen. Wat precies?
Dat hoor je snel 😉
Heb je doelen gesteld?
Welke resultaten meet jij?
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.
Eenvoudige videomarketing met deze 7 handvatten
Ik vind social media helemaal niet leuk