Plezier in je werk: 7 tips voor een goede werksfeer

Door Erno Hannink | Happy at Work

mrt 25

Via Lia Kasteel kwam ik op de site van de CNV over plezier in je werk.
Het CNV heeft een site opgezet met allerhande informatie over meer plezier op je werk. Een aparte pagina met 7 tips over meer plezier in je werk.

meer-werkplezier-cnv.gif

Tip 1: Small Talk


its_good_to_talk.jpg
Een praatje over het weer, de vuile sokken van je partner of de bruiloft van je jongste broer. Zogenoemde small talk kan dienen als smeerolie voor meer belangrijke ‘werkgesprekken’. Tot de small talk behoort ook: het geven van complimentjes aan collega’s over het werk dat zij geleverd hebben.

Als je de mogelijkheid hebt: zet kleine vragen en boodschappen niet op de mail, maar loop bij de collega langs. Een goede gelegenheid voor small talk.

Tip 2: Opruimen

rommel-opgeruimd-werkplek1.jpg
Net als thuis: de rommel van een collega kan behoorlijk veel ergernis opleveren. Zorg er daarom voor dat de (gezamenlijke) werkplek schoon en opgeruimd blijft. Dat scheelt een hoop onderling gezeur en gezoek naar spullen die nodig zijn voor het werk.

Ai, een zwakt punt bij mij. Nu werk ik alleen maar vaak is het een rommel. Dat komt omdat IK het prettige vind om meerdere dingen tegelijk te doen.

Tip 3 Lachen

smile_sign2.jpg
Een zesjarig kind lacht per dag gemiddeld 300 keer, een volwassene slechts 47 keer. Terwijl veel lachen heel gezond is. De productie van endorfine en adrenaline neemt tijdens een lachbui toe, waardoor we meer ontspannen en creatiever zijn. Kortom: humor op de werkvloer is goed.Je kunt humor stimuleren door op een onverwachte, creatieve manier te reageren op gebruikelijke situaties.

Jezelf niet al te serieus nemen, kan lachwekkend en bevrijdend zijn. Laat je collega’s delen in leuke dingen die je ergens hebt gelezen of gezien. Wees daarbij niet bang om af te gaan, maar verspreid leuke dingen gewoon in de organisatie. Houd er bij het maken van grapjes wel rekening mee dat niet iedereen van dezelfde humor houdt.

Tip 4: Samen eten en drinken

chipmunk_feeding_1.jpg
Liefde gaat door de maag. Dat geldt niet alleen voor de romantische liefde maar ook voor de ‘chemie’ tussen collega’s. Lekker eten en drinken schept een informele sfeer waarin je collega’s eens van een andere kant kunt leren kennen.

Behalve vrijdagmiddagborrels en afdelingsuitjes met afsluitende etentjes, kun je er ook eens aan denken om tijdens de lunch- of koffiepauze iets speciaals te doen. Of koeken als sfeerverhogers tijdens een vergadering. Ook leuk: nodig gepensioneerde of zieke collega’s uit bij gezamenlijke etentjes en uitjes.

Tip 5: Huiskamer

working_girl-home-office.jpg
Een huiselijke sfeer zorgt voor meer ontspanning. Voorzie de werkplek, voor zover mogelijk en toegestaan, van planten, foto’s, posters etc. Ook een gezamenlijke koffie- of theepot is goed voor het huiskamergevoel.

Tip 6: Cadeautjes

present_2.jpg
Als een collega iets bijzonders heeft gepresteerd of iets voor je heeft gedaan: geef hem of haar een persoonlijk cadeautje of kaartje. Kleine moeite, groot plezier.

Tip 7: Elkaar helpen

pick_me_up_please.jpg
De belangrijkste tip van allemaal: leef je in je collega’s in, luister goed naar ze en help hen waar mogelijk. Als je in je werk een probleem of dilemma tegenkomt, raadpleeg een collega. Je schiet er zelf vaak iets mee op en de ander voelt zich gevleid dat je een beroep doet op zijn of haar kennis.

Bron: CNV site plezier in werk via Lia Kasteel’s weblog over loopbaanadvies & carrière

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed