Potentiële klanten vinden via LinkedIn Sales Navigator

Door Erno Hannink | Keuzes

apr 03
sales navigator Linkedin

In het gesprek bleef zij maar doorvragen, “Waar vind ik die nieuwe klant dan?” We liepen samen door het proces dat ik gebruik op LinkedIn en Sales Navigator. Kijk mee.

De kunst is dat je geen hele groote lijst met potentiële klanten of leads aanlegt, maar dit zo klein mogelijk. Je wil namelijk de activiteiten van jouw (potentiële) klanten bijhouden. Wordt de lijst te groot dan lukt dat steeds lastiger. LinkedIn is één van middelen die je hierbij kunt gebruiken.

Stel dat je het komend jaar graag 10 nieuwe klanten zou willen toevoegen. Dan is het waarschijnlijk al genoeg dat je 25-30 potentiële klanten actief volgt.

Zoeken naar potentiële klanten in LinkedIn

Wanneer je in de zoekbalk van LinkedIn de functietitel invult van jouw doelklant. Noot: de doelklant is de klant die je nu al helpt en waar je het liefste nog veel meer van wil helpen (hyperspecialisatie).

De exacte woorden die zij gebruikt is de basis voor jouw communicatie. De functietitel van deze persoon is een mooi startpunt om te zoeken naar vergelijkbare mensen in LinkedIn.

In onderstaande voorbeeld heb ik gezocht op ondernemer. Daarna heb ik dit resultaat aangescherpt door te kiezen voor ‘Personen’ linksboven en daarna heb ik ‘Nederland’ gekozen bij regio.

Bij regio kun je dit gebied nog verder verkleinen door in je eigen omgeving te zoeken. Je ziet het aantal zoekresultaten dan drastisch afnemen (dit is beter).

Zoeken met de LinkedIn Sales Navigator

Wil je echt veel betere zoekresultaten en meer zoekresultaten eenvoudig uitsluiten gebruik dan de LinkedIn Sales Navigator.

Hieronder zie je enkele criteria die ik gebruikt heb. De regio kon ik nu verder verkleinen naar ‘Doetinchem’. Daarnaast heb ik het personeelsbestand ingevuld zodat de grootte van het bedrijf past bij de potentiële klanten die ik zoek. Je kunt ook de functietitel selecteren.

Heb je eenmaal een persoon gevonden die je wilt blijven volgen de komende tijd klik dan op ‘Opslaan’. Vanaf dat moment verschijnen er updates van deze persoon in de tijdlijn van de Sales Navigator, zie hieronder waarom dit super interessant is.

Connectie maken op LinkedIn

Wil ik een connectie maken met deze persoon, dan schakel ik terug naar LinkedIn. Daar kan ik haar eenvoudig uitnodigen met een persoonlijk bericht.

Een andere tactiek die je kunt gebruiken is er voor zorgen dat je eerst meer bekend wordt in de organisatie.

Nodig daarvoor mensen in verschillende functies van het bedrijf uit om te verbinden op LinkedIn. Stuur als laatste een uitnodiging, om te verbinden, naar de persoon waarmee jij wil spreken.

Wanneer zij ziet dat je al met meerdere personen bent verbonden in het bedrijf voelt het meer vertrouwd om jouw verzoek te accepteren.

Dit doe je door in het profiel van jouw beoogde contactpersoon naar het bedrijfsprofiel te gaan. Dan zie je daar rechts het aantal medewerkers staan (zie rode pijl). Dit zijn de mensen in het bedrijf die ook op LinkedIn staan en het bedrijfsprofiel in hun eigen profiel hebben gekozen als werkervaring. Klik hierop…

…en je krijgt een overzicht van deze medewerkers. Nodig deze mensen uit met een persoonlijk bericht om te verbinden. Kies mensen die bijvoorbeeld dezelfde interesse hebben of al veel overeenkomende connecties hebben.

Sales Navigator tijdlijn

Wanneer je op de hoogte wilt blijven van je leads en belangrijkste contacten volg ze dan in Sales Navigator. In de tijdlijn krijg je een overzicht van de laatste berichten die ze hebben geplaatst.

Het is dan heel eenvoudig om op een bericht te reageren. Je kunt bijvoorbeeld één keer per week door de nieuwste berichten lopen en klikken op ‘Interessant’ of een welgemeende reactie plaatsen bij het bericht.

Op deze manier blijf jij op de hoogte wat er speelt bij jouw belangrijkste contacten. Jij blijft ook op het netvlies van de personen die jij volgt.

Dit kan ook eenvoudig bij potentiële klanten. Als je een selectie hebt gemaakt van mensen die jij graag als klant wil, dan kun je ook op de berichten reageren terwijl je nog niet direct verbonden bent op LinkedIn.

Voor mij een waardevolle aanvulling van de Sales Navigator op LinkedIn.

Sales Navigator op je mobiel

Op je desktop is het eenvoudig werken met Sales Navigator in je eigen browser. Wil je dit ook op je mobiel? Dat kan, er zijn apps:

Al vind ik de apps niet echt uitgebreid in vergelijk met de versie in je browser. Bij de Android App kreeg ik overigens de melding dat deze niet kan installeren voor mijn locatie op dit moment.

Sales Navigator in Gmail

Ik heb de Sales Navigator ook gekoppeld aan Gmail. Hierdoor heb ik snel een overzicht van de zakelijke gegevens van de persoon die mij een e-mail stuurt. Download de extensie voor Google Chrome en ervaar dit voordeel.

Kosten

Met een gratis profiel op LinkedIn kun je veel, maar er zijn ook een aantal beperkingen. Zo heb je een beperkt aantal zoekopdrachten tot je beschikking in de gratis versie. Wil je weer zoeken dan moet je een maand wachten en daar kan ik niet op wachten.

Neem daarom een abonnement op de Sales Navigator. Hier vind je een actueel overzicht van de prijzen.

Op dit moment is dat $ 79.99 (€ 71,50 ) wanneer je per maand factureert. Om actief nieuwe potentiële klant te vinden is dit bedrag geen probleem.

Eerste afspraak

Wanneer je eenmaal een afspraak hebt gemaakt met dé potentiële klant die jij het liefste wil helpen zorg er dan voor dat je veel hebt onderzocht en de huilende baby niet meeneemt.

Laat me weten of dit ook voor jou resultaat oplevert. Ik hoor graag van je.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

Leave a Comment: