Principes vastleggen voor betere beslissingen

Door Erno Hannink | Keuzes

jun 04
Principes vastleggen voor betere beslissingen

Het verkeerde moment om een goede beslissing te nemen is wanneer je midden in de emotie zit, zoals wanneer er hectiek is of wanneer er gedoe is.

Het is dus handig om het aantal beslissingen dat je op dit soort momenten moet nemen te verminderen of minder afhankelijk te maken van de emoties die je op dat moment hebt.

Wanneer je betere beslissingen wilt nemen, kun je het best vaste systemen gebruiken, een duidelijk proces dat je volgt om breder over de mogelijkheden na te denken, zodat je meer opties ziet. Dit soort beslissingen vragen ruimte, qua tijd en qua aandacht.

Het is daarom belangrijk dat je als ondernemer rotsvaste rustblokken vastlegt in je agenda. Deze rustblokken geven je de ruimte om rustig na te denken over bepaalde beslissingen en ontwikkelingen. Op dit soort rustmomenten ben je beter in staat om jezelf te ontwikkelen, zodat je betere beslissingen neemt.

Wanneer je midden in de hectiek zit, luister je te veel naar je eigen gevoel, dat je daarna zogenaamd met logica onderbouwt, en hoor je de argumenten van anderen niet meer. Of je bent juist heel gevoelig voor de minimaal onderbouwde argumenten van anderen en luistert niet meer naar jezelf.

In het boek Principles legt Ray Dalio uit waarom hij principes gebruikt voor zijn bedrijf. Hij is de oprichter van het zeer succesvolle investeringsbedrijf Bridgewater Associates. Bij beslissingen over of je moet instappen of juist moet uitstappen bij een bepaalde investering spelen emoties een grote rol.

Wanneer je vooral luistert naar de markt, zullen je beslissingen geregeerd worden door emoties.

Dalio heeft daarom allerlei principes opgeschreven voor dit soort beslissingen, om te voorkomen dat de emotie een rol kan spelen. Dit zijn principes voor zijn leven en principes voor zijn bedrijf. Het bijzondere is ook dat veel van de principes die hij heeft voor beslissingen rondom investeringen zijn vastgelegd in software.

De computer kan op deze manier beslissingen berekenen zonder emotie en een advies geven over wat je in bepaalde situaties moet doen, bijvoorbeeld bij het instorten van de markt door een oorlog, oliecrisis of andere crisis.

Nu gelijk een programmeur in dienst nemen en de belangrijkste principes voor jouw bedrijf laten vastleggen in software gaat misschien net iets te ver. Wat een goede eerste stap is, is principes vastleggen, jouw principes en de principes voor je bedrijf.

Door altijd je principes te volgen in kritische situaties kun je veel betere beslissingen nemen, die minder afhankelijk zijn van de emoties die je op dat moment hebt.

Een aantal onderdelen waarvoor je principes vastlegt zijn:

  1. Klanten
  2. Medewerkers
  3. Jezelf

Principes voor klanten

In gesprekken met klanten die willen doorgroeien naar de volgende fase, maar nog volop in de startupmodus zitten komen regelmatig discussies terug over of ze een bepaalde potentiële klant willen helpen.

Om de klant te helpen moeten er een aantal processen worden aangepast. De afspraken met de klant zijn net anders dan de standaardafspraken. Er worden dan allerlei redenen aangevoerd waarom dat in deze situatie wel kan.

Zelf herken ik dat maar al te goed. Wanneer je eenmaal in gesprek bent met een potentiële klant en je ziet dat je haar zou kunnen helpen, ben je bereid om je eigen regels aan te passen.

Door dit regelmatig te doen wordt de doelklant waarvoor je werkt steeds waziger. De manier waarop je wilt werken en met wie je het liefste werkt wordt steeds minder duidelijk.

Doordat je steeds vaker werkt voor klanten die eigenlijk net niet het standaardproces volgen wordt het steeds lastiger voor de organisatie om jou bij te houden. Voor de collega’s wordt het steeds onduidelijker voor wie ze precies werken en wat ze precies doen.

Voor iedere klant gelden net weer andere afspraken. Dit liever problemen op voor de organisatie. Het werk duurt langer dan gepland, de kwaliteit is niet zoals verwacht door de klant en de winstmarge varieert.

Wat jou en je organisatie enorm helpt is principes opstellen, regels voor de klant die jij het beste helpt. Aan deze regels moet iedere klant voldoen.

Deze principes zijn open en duidelijk geformuleerd en zijn voor iedereen zichtbaar. Je collega’s binnen het bedrijf kunnen jou en de verkoper houden aan deze principes.

De mensen in de organisatie worden aan het einde afgerekend op hoeveel tijd ze besteden aan een opdracht. Dat is vreemd wanneer jij klanten binnenhaalt die net niet in het standaardproces van je organisatie passen.

Principes voor medewerkers

Wat is de cultuur van je bedrijf?
Wat verwacht je van je medewerkers?
Wat zijn de ongeschreven regels?

Schrijf ze uit en leg ze vast op een plek waar iedere medewerker ze kan zien. Op deze manier kun je ze er eenvoudig aan herinneren wanneer ze de principes verbreken.

Hiermee kunnen ze jou dus ook aan deze principes houden.

Principes voor jezelf

Waar sta jij voor?
Wat wil je nooit accepteren van jezelf of van mensen om je heen?

Wat zijn jouw kernwaarden? Bepaal jouw kernwaarden met de pieken-en dalen-methode, of selecteer ze uit deze waardenlijst.

Update: dit heb ik nu ook concreet gemaakt door mijn principes op te stellen en ze openbaar te maken, zie Principes.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.