Een evenement organiseren om klanten te krijgen

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

mrt 03

2017062318_7307921a08-novocortexHet is enorm interessant om als zelfstandige of kleine ondernemer evenementen te organiseren. Je kunt er namelijk veel aandacht mee krijgen. Veel mensen leren jou tegelijk kennen. Veel sneller dan 1-op-1 ontmoetingen.

Je kunt hiervoor natuurlijk ook naar een netwerkbijeenkomst gaan, maar als je er zelf een organiseert sta jij meer in de belangstelling. Je kunt kennismaken met iedereen die binnenkomt. Ze kunnen kennis maken met jou door je presentatie en organisatie.

Als je dan een evenement organiseert is het wel leuk dat er wat mensen komen. Belangrijk daarbij is dat het mensen zijn uit je doelgroep.
Hoe ga je er nu voor zorgen dat er mensen komen naar je evenement? Je gaat ze uitnodigen.

Als het goed is bouw je al een lijst van mensen uit je doelgroep die graag oplossingen horen van jou. Oplossingen voor een probleem dat ze hebben. Dit is een lijst met emailadressen, die je maandelijks interessante nieuwsbrieven stuurt. Dit gaat het makkelijkste met een nieuwsbrief dienst, zeker als je meer dan 50 lezers wilt hebben.

Je stuurt ze nu ook een uitnodiging van je evenement. Het evenement gaat ze namelijk nog meer informatie geven in een korte tijd. De deelnemers kunnen gebruik maken van meerdere zintuigen om de informatie op te nemen. Verder kunnen ze netwerken met andere deelnemers, zo kunnen ze vragen hoe andere deelnemers klanten krijgen bijvoorbeeld.

Naast deze nieuwsbrief, ga je jouw online netwerk kennis laten maken met je evenement.

  1. Je hebt een pakkende – actieve naam voor het event
  2. Je hebt een website specifiek voor het event.
  3. Je geeft mensen de gelegenheid om zich te verbinden met andere deelnemers
  4. Je stimuleert het netwerken voor de deelnemers
  5. Je geeft de deelnemers de gelegenheid om je evenement te promoten

Nu zijn er veel manieren om dit te doen, ik heb er een aantal genoemd onder aan dit artikel. Sinds eind 2008 is events op LinkedIn ook een interessante manier om dit te doen.

Zit je op LinkedIn en heb je daar een redelijk uitgebreid netwerk? Voeg je event dan toe aan LinkedIn met Events.

LinkedIn Events

LinkedIn Events

Andere mensen die in je netwerk zitten of passen in de doelgroep krijgen het evenement te zien als ze op de start pagina van LinkdeIn staan. Het staat rechts op je scherm. Aangezien ik het interessant vindt om te zien welke events er zijn, heb ik het wat naar boven verplaatst. Zo zie ik altijd de nieuwste en interessante event.

Dit verplaatsen gaat heel eenvoudig. Je gaat met de muis over de blauwe balk met ‘Events’. Als je muis verandert in 4-pijltjes klik je op de linker muisknop en houd deze vast. Dan sleep je dit blokje ‘Events’ naar de nieuwe plek.

aanbevelingen voor evenementen

aanbevelingen voor evenementen

Het aanmaken van een nieuw event is niet ingewikkeld. Klik op ‘Add an event’ en voila. Om alle onderstaande velden te krijgen klik je nog op ‘Add more details’

Event toevoegen

Event toevoegen

Als deelnemer kun je zien wie zich hebben aangemeld. Zo kun je al vast kennis maken met deelnemers via Linkedin.

Aangemelde deelnemers

Aangemelde deelnemers

Dit is hoe je aanmeld of toont dat je interesse hebt.

Aanmelden

Aanmelden

Waarom zou je laten zien dat je interesse hebt, terwijl je al weet dat je niet gaat?
Op deze manier kunnen andere mensen in je netwerk kennis maken met interessante evenementen.
Verder kan op basis van je interesse worden gekeken naar andere events die je ook interessant zou kunnen vinden. Deze verschijnen dan op je LinkedIn start pagina.

Andere opties voor de promotie van je event:

Deze event sites zijn overigens ook handig in de planning van je eigen evenement. Zo kun je onderzoeken dat er niet toevallig een event voor dezelfde doelgroep op dezelfde dag is gepland.
Voor de duidelijkheid, dit zijn allemaal gratis mogelijkheden om je event te promoten.

Andere artikelen over LinkedIn:

Afbeelding Novocortex

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed