Radicaal eerlijk en transparant naar je medewerkers

Door Erno Hannink | Keuzes

mrt 12
Radicaal eerlijk en transparant naar je medewerkers

In de afgelopen 15 jaar heb ik veel geschreven. Het meeste op mijn blogs als trendgevoelig.nl, enthousiasmeren.nl en de laatste jaren vooral hier op ernohannink.nl.

Korte berichten, lange berichten, boeken met 10.000 woorden en boeken met 60.000 woorden. Artikelen op Medium en LinkedIn, vragen beantwoorden op Quora en hele korte berichten op Twitter.

Schrijven is een manier om mijn worstelingen, ontdekkingen, keuzes, ervaringen en inzichten te delen met jou.

In het afgelopen jaar heb ik geleerd om me niet meer druk te maken over hoeveel mensen het bericht lezen. Daar gaat het niet om.
Het belangrijkste voor mij is delen. Doen.

Wanneer ik één ander persoon help met mijn artikel dan heeft het zin gehad.

In de kern is het nog kleiner. Op het moment dat ik het publiceer heeft het zin gehad. Ik heb namelijk mijn gedachten op een rij gezet over een onderwerp. Door erover te schrijven en feedback te krijgen leer ik meer.

Daarom publiceer ik nu iedere werkdag. Het is een proef. Mezelf ertoe zetten om iedere dag te schrijven en publiceren. Nadenken over een bepaald onderwerp of ontdekking en dat uitwerken in een artikel of bericht.

Radicaal eerlijk in dit soort artikelen is het beste wat ik kan geven. Een uitleg over waarom ik stop met vlaggen en heb gekozen om te fluiten bijvoorbeeld. Het artikel vertelt over mijn inzichten uit deze hobby en de blessure. Eenvoudig te delen en lezen met mensen die hierbij betrokken zijn.

Bij radicaal eerlijk denk ik ook aan James Altucher. Zijn artikelen zijn radicaal eerlijk. De gesprekken in zijn podcast, the James Altucher Show, een diepere zoektocht naar de waarom.

In het boek Principles: Life and work van Ray Dalio is regel 1.3

“Be radically open-minded and radically transparent”

Ray Dalio – Principles: Life and Work

Niemand weet wat waar is vanaf haar geboorte; we moeten gaandeweg ontdekken wat waar is voor onszelf of anderen geloven en volgen, zegt Dalio.

Leren is de uitkomst van een oneindige real-time feedback loop waarin we keuzes maken, de uitkomsten ervaren en de realiteit beter begrijpen als resultaat.  

Door hier transparant en eerlijk in te zijn versnel je het leerproces.

Door transparant en eerlijk te delen waar jij mee te maken hebt als ondernemer krijg je meer begrip van je werknemers. Natuurlijk is dat spannend. Het gevoel dat we hebben is dat anderen ons gaan zien als zwak of iemand die het niet weet.

Wat je vergeet is dat we hier allemaal mee worstelen. Door er radicaal transparant en eerlijk over te zijn begrijpen we elkaar beter en kunnen we sneller leren van de feedback die we krijgen.

Niet alle feedback is waardevol. Je hebt feedback nodig van mensen die je kunt vertrouwen, dat ze jou ondersteunen, het beste met je voorhebben en eerlijk zijn.

Jij krijgt deze feedback en ondersteuning alleen maar wanneer je open en eerlijk deelt.

Eerlijk en transparant over geld

Een onderdeel waar we vaak niet transparant en eerlijk over zijn is over geld. Zeker in bedrijven wordt er geheimzinnig gedaan over winst. Over omzet willen we als ondernemer wel praten, vooral wanneer we groeien, maar hoeveel we overhouden daar laten we ons liever niet over uit.

De ondernemers die ik spreek doen ook geheimzinnig over het bedrag dat ze kregen bij de verkoop van hun bedrijf. Waarom?

Wat medewerkers verdienen, daar zijn we ook angstvallig stil over. Stel je voor dat mensen meer willen verdienen omdat een collega ook meer verdient. Of omdat ze beter onderhandeld hebben over wat ze willen verdienen.

Ondernemers die hierin transparant zijn zie ik als voorbeeld:

  • Jason Fried en DHH beschrijven in hun boek It doesn’t have to be crazy at work hoe zij dit organiseren. Iedereen in dezelfde functie verdient hetzelfde waar ze ook ter wereld werken. De manier waarop ze dit bepalen en berekenen is ook transparant en eerlijk.
  • Nathan Barry, oprichter van ConvertKit, beschrijft in zijn artikel 15 lessen naar $ 15 miljoen hoe ze de winst verdelen. Waarom ze transparant zijn over de omzet en alle kosten en wat het resultaat is. Medewerkers denken met je mee.

Voor veel ondernemers, die ik spreek, is het een goed idee om eerlijk en transparant te zijn over wat ze verdienen.

Ondernemers in de startup en rollercoaster fase vragen zich af waarom medewerkers zich niet op dezelfde manier inzetten zoals zij. Waarom collega’s niet met nieuwe ideeën komen. Vinden het jammer dat ze doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is wanneer ze in het volledig ingerichte nieuwe kantoor aan de slag gaan.

Door eerlijk en transparant te zijn hoeveel tijd en energie je erin stopt krijg je een andere reactie.

Wees transparant in wat jij overhoudt onderaan de streep nadat alle kosten verwerkt zijn. Laat zien dat jij wel eens een maand jouw fee overslaat wanneer het even tegenzit en alle medewerkers wel op tijd betaald zijn. Wees open over dat jij ’s avonds en soms in het weekend nog zaken uitwerkt.

Medewerkers hebben een verkeerd beeld van hoeveel de ondernemer verdient. “Ondernemers verdienen (te) veel.”, is wat ze meekrijgen uit de media en de omgeving. Door er transparant over te zijn haal je deze misvatting weg bij jouw medewerkers.

Medewerkers worden creatiever wanneer ze profiteren van het resultaat. Zoals Nathan Barry heeft ingevoerd bij ConvertKit. Vijftig procent van de winst wordt verdeeld onder de medewerkers. Zij hebben tenslotte hard meegewerkt om dit resultaat te bereiken. Ze denken graag mee over nieuwe klanten, investeringen en uitgaven.

Wanneer je nu het gevoel hebt dat sommige medewerkers dit niet verdienen, wordt het hoog tijd dat je transparant en eerlijk wordt naar deze medewerkers.

Wat houdt jou tegen om radicaal eerlijk en transparant te zijn?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno