De redder in je bedrijf

Door Erno Hannink | Keuzes

feb 25
de-redder-in-je-bedrijf

Medewerkers komen bij je met hulpvragen. Ze zoeken jouw advies voor de richting. Ze hebben een dilemma en vragen de alleswetende (jij) wat het antwoord is.

Met plezier antwoord je. Het gaat als vanzelf. Je hebt je collega verder geholpen. Het voelt goed. Voor dit moment tenminste. Totdat je hele dag gevuld is met snel antwoorden geven zodat andere mensen telkens weer verder kunnen.

Dan wil je iets anders. Dan wil je terug naar het moment dat je weer gewoon bezig bent met dat waar jij het allerbest in bent. Dan wil je dat mensen initiatief tonen en verantwoordelijkheid nemen. Wanneer de dag gevuld is met snel antwoorden geven kom je aan niets anders meer toe. In het moment voelt het goed. Je neemt snel een beslissing, waardoor iedereen verder kan. Lekker efficiënt.

Wanneer je dan aan het einde van de dag kijkt naar je takenlijst en terugkijkt op wat je daadwerkelijk gedaan hebt, valt je effectiviteit vies tegen. Snel een korte taak afhandelen vindt je brein heerlijk. Lang geconcentreerd werken aan één taak niet zo. Terwijl dat laatste je bedrijf het meest verder helpt.

Je hebt bijvoorbeeld alle aandacht voor een potentiële klant. Je neemt de tijd om een bestaande klant te helpen, niet snel, maar door echt te luisteren en te helpen. Je hebt alle aandacht voor de nieuwe klant, niet omdat je je collega’s niet vertrouwt, maar omdat je de klant wilt helpen.

Een ander voorbeeld: je neemt de tijd voor een goed gesprek met een collega om samen na te denken over de volgende stap. Je voert het gesprek niet snel tussendoor, niet tijdens het halfjaarlijkse gesprek, maar vandaag, omdat je al een paar dagen merkt dat ze ruimte over heeft of juist te veel werkt. Je hebt de tijd om te zien wat er speelt bij je collega’s in je bedrijf.

Maak ruimte

De twee belangrijkste dingen die je wilt veranderen om meer ruimte te krijgen voor de echt belangrijke dingen om je bedrijf vooruit te helpen zijn:

  1. Niet meer werken in het proces. Stoppen met uurtje-factuurtje of uitvoerend werk doen in de organisatie.
  2. Medewerkers zelf beslissingen laten nemen. Geef ze richting en geef ze de vrijheid om fouten te maken.

Om deze stappen te zetten is het belangrijk dat je weet wat de richting is die je met je bedrijf op wilt. Wat is de missie van je bedrijf (zie deze serie over missie)?

De missie van je bedrijf – een serie

Waarom deel je missie?
Zo deel je de missie
Het ene woord dat ontbreekt in je missie,


Vertel het missieverhaal continu aan je collega’s zodat iedereen weet welke kant het bedrijf op moet gaan.

Organiseer regelmatig overleg om met elkaar te bepalen wat de drie belangrijkste dingen zijn waar we met elkaar vandaag, deze week, deze maand, dit kwartaal en dit jaar aan werken. Dit geeft focus. Hierdoor weet iedereen wat het belangrijkste is dat ze moet doen.

Met dit ritme verdwijnen de vragen tussendoor als sneeuw voor de zon, als je tenminste oplettend reageert wanneer een collega uit gewoonte komt met een vraag. Geef dan geen antwoord, maar vertel de richting nog een keer en stel dan de vraag: “Hoe zou jij dit nu doen?”

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.