Relatie tussen de impact die je wilt maken en de dingen die je iedere dag doet

Door Erno Hannink | Impact beslissingen

dec 08

Als ondernemer wil je iets veranderen in de wereld, je wilt iets toevoegen. Je hebt een product of dienst en daarmee wil je een positieve impact maken op je omgeving.

Impact

Wat is de positieve impact die jij wilt bijdragen? Heb je dit scherp voor ogen? Weten de mensen om je heen ook wat je wilt doen? Weet iedereen in het team welke positieve impact je met je bedrijf wilt maken? Weten de klanten het?

Door naar buiten toe uit te dragen wat de impact is die je wilt leveren maak je het voor mensen makkelijker om zich bij jou en je bedrijf aan te sluiten en je te ondersteunen. Je ziet het bij bedrijven die zichtbaar maken welke impact ze hebben. Klanten haken aan. De mensen in het team zien waar ze aan bijdragen, iedere dag opnieuw, en dat zorgt voor motivatie.

Deel de visie van je bedrijf en de impact die je maakt met iedere verkoop van je product of dienst. Deel ook de elementen waarmee je nog achterloopt op de visie zodat mensen kunnen meedenken over hoe je deze dingen kunt organiseren.

Wanneer ik met ondernemers praat dan zie ik twee struikelblokken om door te breken op de impact die ze willen bereiken:

  1. De ondernemer heeft de impact die ze wil bereiken vooral in haar hoofd. Het is zo groots dat ze het niet durft te delen.
  2. De ondernemer heeft de impact gedeeld met het team en met de rest van de wereld, maar ze handelt er nog niet naar.

Groots en meeslepend

Een eigenschap die we in onze cultuur heel normaal vinden is bescheidenheid. Niet te veel afwijken van de normaal. Dat is ook heel natuurlijk voor de mens – we willen graag bij de groep horen. In de Nederlands cultuur is het gebruikelijk dat we bescheiden zijn, hard werken met het hoofd naar beneden.

In de afgelopen jaren heb ik geleerd dat, wanneer je impact wilt hebben, het tijd wordt om je ambitie met de wereld te delen. Deel de positieve impact met iedereen die het maar horen wil. Laat zien wat je wilt veranderen. Maak het groots en meeslepend. Mensen haken graag aan bij grootse en meeslepende verhalen. Deel jouw verhaal.

Het kan zijn dat je hierbij wat hulp nodig hebt, zoals: 

  • een partner die het wel gaaf vindt om meer bereik te krijgen; 
  • een partner die wel graag op de voorgrond treedt;
  • een partner die goed is in verhalen vertellen en delen;
  • een partner die goed is in marketing en promotie (SEO en SEA).

Samenwerken met de juiste mensen betekent vaak het verschil dat je nodig hebt voor een doorbraak.

Alleen ga je sneller, samen kom je verder.

Dagelijkse acties

Wanneer je bedrijf is doorgegroeid van een eenmanszaak tot een microbedrijf (tot 10 medewerkers) is er veel veranderd in de dingen waar je ieder dag aan werkt. Doordat je veel tijd kwijt bent aan medewerkers aantrekken, opleiden, coachen, managen en helpen, kom je niet meer toe aan het werk dat je eigenlijk wilt doen.

Aan de belangrijkste beslissingen die jij moet nemen als ondernemer en de belangrijkste taken die jij moet uitvoeren kom je nauwelijks meer toe door alles wat er iedere dag op je afkomt. In de meeste taken ben je ondertussen goed geworden, ze lijken ook belangrijk, maar ze dragen nauwelijks bij aan het belangrijkste dat je te doen hebt. Hier een overzicht van hardnekkige gewoontes die je het beste direct overdraagt aan je team en waar je zelf mee moet stoppen.

Het zijn de kleine dingen die je iedere dag doet die het verschil gaan maken in de impact die je wilt hebben. De dingen die je iedere dag als vanzelf doet bepalen of je echt het verschil maakt. Waar jij iedere dag acht of meer uur aan werkt zegt veel over hoeveel vooruitgang je gaat realiseren op jullie visie.

Kies heel bewust de dingen die je doet en ontwikkel goede gewoontes die bijdragen aan je visie.

Ik help ondernemers met de belangrijkste prioriteit voor de dag via een app. Daarnaast bespreek ik met ondernemers de wekelijkse doelen (action group) en de maandelijkse focus (mastermind group). 

Een handige tip die Rob Hatch in zijn boek Attention geeft is dat je iedere ochtend een focusblok moet inplannen van twee uur waarin je de drie belangrijkste doelen voor die dag uitvoert. Tijdens dit blok vermijd je alle afleiding, zoals de telefoon (dat is de grootste afleider), je e-mail, je social media, collega’s die binnenkomen. Je richt al je aandacht op het belangrijkste werk dat je nu te doen hebt.

Iedere dag weer bepaal je wat de drie belangrijkste doelen voor die dag zijn die bijdragen aan jouw visie en de impact van jouw bedrijf.

Veel plezier.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.