Ritme, routine en play in jouw verkoop met salespoints

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

aug 11

In mijn jeugd speelde ik graag op straat. Dat is wat ik me nog het beste kan herinneren, na schooltijd spelen op straat, het schoolplein en in het bos.

Wat we het meeste deden tijdens de maanden dat we vooral buiten speelden was, knikkeren, voetbal, blikspuit, hutten bouwen, scateboarden. Het leven voelde als één groot spel. Zelfs de mooiste momenten op school draaiden om een spel.

salespoints ritme routine play

Zo snel mogelijk de sommen afronden zodat je met de LEGO kon spelen. Of het speelkwartier. Direct na het eten rond het middaguur zo snel mogelijk weer naar school om te voetballen op het schoolplein of anderen spelletjes.

Nu ik wat ouder ben lijkt het leven niet meer op spel. Of toch wel?

Ik doe de dingen die ik leuk vind. Het is fijn om een nieuwe klant te helpen. Het is gaaf wanneer een nieuwe klant Ja! zegt op mijn voorstel. Het is gaaf als ik beter op mijn KPI’s scoor dan ik had verwacht.

Eigenlijk is het nog steeds één groot spel voor mij. Een spel dat ik met veel plezier speel. Ik hoop dat ik nooit volwassen word ;).

Terwijl ik het gaaf vind als een nieuwe klant Ja! zegt, het proces daarvoor vind ik lastig. Zeker wanneer een potentiële klant dingen van mij vraagt die niet standaard zijn. Een lead die mij nog niet zo goed kent, nog nauwelijk iets van mij gelezen heeft, die mijn hulp nodig heeft.

Lastig vind ik het dan om een passend aanbod te maken. Ik loop soms dagen na te denken wat ik precies moet doen. Dit duurt zo lang dat sommige potentiële klanten mij opvolgen in plaats van andersom. Andere potentiële haken gewoon af. Stiekem was dat precies wat ik wilde, dat ze stilletjes weer verdwijnen.

Heb ik dan eindelijk een aanbod gemaakt. Dan komt een nog veel lastiger aspect. Opvolgen.

Het opvolgen van mijn aanbod. Ik weet dat het belangrijk is. Niet alleen voor mij, maar ook voor de klant. Zij willen geholpen worden met hun probleem en ik kan ze helpen.

Het opvolgen is een must om meer klanten te helpen.

Tijdens onze laatste mastermind ontmoeting heb ik Pieter nog eens gevraagd naar zijn ‘salespoints’ systeem. Hij schreef hier al eens over.

Graag wilde ik het nu van hem eens persoonlijk uitgelegd krijgen zodat ik het werkelijk kan gaan gebruiken. Het moet een gewoonte worden voor mij om op tijd een aanbieding te maken en op te volgen.

Salespoints

Het mooie aan salespoints is dat het een soort spel wordt. Een spel met je team of met de mensen in je mastermind. Of beter nog met je buddy waarmee dagelijks kort belt.

Je deelt iedere dag hoeveel salespoints je deze week gescoord hebt.

Je krijgt dus punten voor een verkoop gerelateerde actie. Hieronder zie je de verdeling.

  1. punt voor een waardevol contact
  2. punten voor het maken van een afspraak
  3. punten voor de afspraak zelf of het maken van een offerte
  4. punten voor de deal

Je houdt voor jezelf bij hoeveel punten je iedere dag scoort en schrijft dit bij je dagelijkse KPIs. Vandaag heb ik bijvoorbeeld een inzichtgesprek. Dat levert 1 punt op.

Hoeveel punten wil je scoren?

Dat bepaal je natuurlijk zelf. Via Pieter heb ik geleerd dat 20 punten per week een goede start is. Dit is wanneer verkoop belangrijk voor je bedrijf is en een deel van je taken.

Ben je alleen bezig met verkoop dan ligt dit getal hoger, denk aan 60-70 punten.

Aangezien we midden in de vakantiemaanden zitten, zijn mijn beide buddy’s op vakantie en ik ben zelf in augustus ook op vakantie. Het is dus nog wat wennen voor mij om dagelijks mijn punten op te schrijven. Belangrijker nog om verkoopacties te ondernemen.

Maandag 24 augustus begin ik weer. Gelijk die dag heb ik weer 2 buddy-calls. Aan de hand van dit artikel ga ik Anja en Gwendoline uitleggen hoe het werkt. Dan wordt dit spel ook binnen de kortste keren een gewoonte voor mij.

Ik wil in iedere geval die 20 punten per week scoren.

Hoeveel punten ga jij scoren?

Huiswerk: voer de salespoints in bij jouw bedrijf. Scoor vandaag tenminste 1 punt.

Deel dagelijkse het aantal salespoints met je team, mastermind of buddy.

Laat in de reacties horen wat jouw eerste salespunt was.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

(3) reacties

Gwendoline 25 augustus 2015

Leuke manier, speels aan je bedrijf werken. Mijn eerste punten: 2 speedcoach afspraken gemaakt, zin in. Tot morgen!

Reply
    Erno Hannink 26 augustus 2015

    Ik heb nog maar 1 punt. Tijd voor actie.

    Reply

[…] eerder heb ik geprobeerd om te werken met salespoints. In het begin ging dit best wel, maar na een tijdje zakte het helemaal weg. Het was best lastig […]

Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: