Tijdens mijn ondernemerschap heb ik met veel mensen samengewerkt, maar de laatste paar jaar liep het aantal samenwerkingen terug. In 2017 ontdekte ik dat ik niet echt meer vooruit kwam met mijn bedrijf.
Eind 2012 stopte ik ermee evenementen te organiseren voor twee grote netwerken waarvoor ik dat een tijdlang deed. Dit leverde me veel rust en ruimte op om me te concentreren op de dingen die op dat moment belangrijk voor me waren.
Pas in 2017 startte ik een nieuwe samenwerking, eerst met Bas Scholte in ’t Hoff en later ook met Nico Oud. De samenwerking met Nico ging over in business coaching door Nico voor mij.
Het heeft lang geduurd voordat ik het belang van samenwerken inzag. In een van mijn podcastafleveringen, een gesprek met Dan Sullivan van Strategic Coach, vielen de dingen op hun plaats. Plotseling besefte ik dat mijn bedrijk en ikzelf als ondernemer door samen te werken met anderen waren gegroeid. En dat deze groei langzaam maar zeker tot stilstand kwam doordat ik geen nieuwe samenwerkingen begon.
Door de coaching van Nico heb ik in de zomer van 2018 ruim 100 gesprekken gehad met contacten, klanten en oud-klanten. Deze gesprekken resulteerden in nieuwe klanten, maar wat nog belangrijker is, is dat ik er veel van geleerd heb.
In het afgelopen jaar ben ik een mooie nieuwe samenwerking aangegaan met ondernemers die ik leuk vind. Door die samenwerking kunnen we elkaar helpen en sterker maken. Zo organiseer ik dit jaar samen met een aantal ondernemers workshops en een evenement:
Enkele voorbeelden van ondernemers die samenwerking slim gebruiken.
Zo kan ik voor iedere klant van mij één of meerdere samenwerkingen opnoemen, die ervoor gezorgd hebben dat haar bedrijf veel meer kansen kreeg dan wanneer ze het allemaal alleen had gedaan.
Het is belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wie jij als klant wil aantrekken (hyperspecialisatie) en of dat ook de doelgroep is die jouw potentiële partner zoekt.
Het is niet waardevol voor jouw bedrijf en jouw tijd om een workshop te organiseren voor mensen die niet jouw doelklant zijn. De workshop sluit dan ook niet goed aan op de deelnemers.
Ik heb een aantal lessen getrokken uit het verleden:
Ik heb hiervan geleerd dat je duidelijk moet zijn tegenover elkaar over de doelgroep die je hebt, en dat je je doelen goed met elkaar moet afstellen, zodat de workshop die je samen geeft ook optimaal is afgestemd op de deelnemers die komen.
Dit neemt niet weg dat ik door het initiëren van deze netwerken en het organiseren van evenementen veel geleerd heb en leuke mensen heb ontmoet. Ik heb er dan ook zeker geen spijt van.
Door nieuwe samenwerking op te zoeken leer ik veel. Zo word ik gedwongen om mijn verhaal goed uit te leggen. Dit keer niet aan een klant, maar aan een partner. Mijn verhaal wordt hierdoor steeds scherper en duidelijker.
Door workshops samen te organiseren behalen beide partijen een beter resultaat en ontstaan er nieuwe netwerken.
Wanneer je workshops of evenementen samen met anderen organiseert, gebeuren er meerdere dingen:
Samenwerken levert ook meer gedoe op dan alleen werken. Je moet afspraken maken en overleggen.
Wanneer je besluit om een workshop samen te organiseren moet je dus met een aantal dingen rekening houden.
Een oud gezegde over de voor- en nadelen van samenwerking:
Alleen ga je sneller, samen kom je verder.
Wat is een waardevolle samenwerking voor jou?
Ik hoor het graag.
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.