Samenwerking met partners om verder te komen

samenwerken partners
samenwerken partners

Tijdens mijn ondernemerschap heb ik met veel mensen samengewerkt, maar de laatste paar jaar liep het aantal samenwerkingen terug. In 2017 ontdekte ik dat ik niet echt meer vooruit kwam met mijn bedrijf.

Eind 2012 stopte ik ermee evenementen te organiseren voor twee grote netwerken waarvoor ik dat een tijdlang deed. Dit leverde me veel rust en ruimte op om me te concentreren op de dingen die op dat moment belangrijk voor me waren.

Pas in 2017 startte ik een nieuwe samenwerking, eerst met Bas Scholte in ’t Hoff en later ook met Nico Oud. De samenwerking met Nico ging over in business coaching door Nico voor mij.

Het heeft lang geduurd voordat ik het belang van samenwerken inzag. In een van mijn podcastafleveringen, een gesprek met Dan Sullivan van Strategic Coach, vielen de dingen op hun plaats. Plotseling besefte ik dat mijn bedrijk en ikzelf als ondernemer door samen te werken met anderen waren gegroeid. En dat deze groei langzaam maar zeker tot stilstand kwam doordat ik geen nieuwe samenwerkingen begon.

Door de coaching van Nico heb ik in de zomer van 2018 ruim 100 gesprekken gehad met contacten, klanten en oud-klanten. Deze gesprekken resulteerden in nieuwe klanten, maar wat nog belangrijker is, is dat ik er veel van geleerd heb.

In het afgelopen jaar ben ik een mooie nieuwe samenwerking aangegaan met ondernemers die ik leuk vind. Door die samenwerking kunnen we elkaar helpen en sterker maken. Zo organiseer ik dit jaar samen met een aantal ondernemers workshops en een evenement:

Rollercoasterondernemers gebruiken samenwerking om te groeien

Enkele voorbeelden van ondernemers die samenwerking slim gebruiken.

  • Pieter van Osch werkt al jaren samen met Verne Harnish, de auteur van Scaling Up, en de bedenker van de Rockefeller Habits-methode. Pieter gebruikt de methode van Verne en is zijn partner in Europa. Hieruit zijn weer vele nieuwe samenwerkingen ontstaan. Pieter betaalt een licentie-fee om de methode te mogen gebruiken, maar die fee betaalt zichzelf dubbel en dwars terug, want de methode heeft hem veel klanten opgeleverd.
  • In een gesprek met Esther Gons spraken we over het organiseren van een workshop of evenement voor potentiële klanten. Esther realiseerde zich dat ze niet heel goed is in het organiseren van evenementen. Vooral het ‘gedoe’ eromheen is niet haar sterkste punt. Samenwerken met organisaties die een evenement hebben georganiseerd en haar workshop willen toevoegen aan hun programma bleekeen goed alternatief te zijn.
  • Inge Bolster werkt samen met twee nationale partners om een bepaalde methode in de gezondheidsomgeving te mogen gebruiken. Hier betaalt ze, net als Pieter, een licentie-fee voor. De methode biedt oplossingen die haar bedrijf veel groter en duurzamer maken, dus de samenwerking is voor haar zeer voordelig.

Zo kan ik voor iedere klant van mij één of meerdere samenwerkingen opnoemen, die ervoor gezorgd hebben dat haar bedrijf veel meer kansen kreeg dan wanneer ze het allemaal alleen had gedaan.

Belangrijk voor een goede samenwerking

Het is belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wie jij als klant wil aantrekken (hyperspecialisatie) en of dat ook de doelgroep is die jouw potentiële partner zoekt.

Het is niet waardevol voor jouw bedrijf en jouw tijd om een workshop te organiseren voor mensen die niet jouw doelklant zijn. De workshop sluit dan ook niet goed aan op de deelnemers.

Ik heb een aantal lessen getrokken uit het verleden:

  • In december 2009 organiseerde ik met een aantal mensen de eerste Social Media Club in Nederland. Na 3 jaar organiseren realiseerde ik me dat ik het heel leuk vond om te doen, maar dat mijn doelklant zelden in de zaal zat.
  • In september 2009 organiseerden we de eerste WordCamp in Nederland. Na het jaarlijkse evenement drie keer met veel plezier te hebben georganiseerd kwam ik ook hier tot de conclusie dat ik mijn doelklant met dit evenement niet wist te bereiken.
  • Ruim twee jaar lang organiseerde HoHB de identiteitskaartworkshop. Bij deze workshop gaf ik presentaties over identiteit waar ik vertelde over identiteit en hoe je je identiteit online kunt inzetten voor meer succes. Er kwamen steeds meer ondernemers op af die voor geen van ons beiden de juiste doelklant waren.

Ik heb hiervan geleerd dat je duidelijk moet zijn tegenover elkaar over de doelgroep die je hebt, en dat je je doelen goed met elkaar moet afstellen, zodat de workshop die je samen geeft ook optimaal is afgestemd op de deelnemers die komen.

Dit neemt niet weg dat ik door het initiëren van deze netwerken en het organiseren van evenementen veel geleerd heb en leuke mensen heb ontmoet. Ik heb er dan ook zeker geen spijt van.

Door nieuwe samenwerking op te zoeken leer ik veel. Zo word ik gedwongen om mijn verhaal goed uit te leggen. Dit keer niet aan een klant, maar aan een partner. Mijn verhaal wordt hierdoor steeds scherper en duidelijker.

Meer resultaat met samenwerking

Door workshops samen te organiseren behalen beide partijen een beter resultaat en ontstaan er nieuwe netwerken.

Wanneer je workshops of evenementen samen met anderen organiseert, gebeuren er meerdere dingen:

  • Mijn partner vult mijn expertise aan met kennis van dingen waar ik niet goed in ben.
  • Je verdeelt het werk dat gedaan moet worden tijdens het evenement en tijdens het promoten ervan.
  • Je hebt een groter netwerk en kunt dus meer mensen bereiken.
  • Het organiseren van het evenement wordt leuker en gezelliger.

Meer gedoe door samenwerking

Samenwerken levert ook meer gedoe op dan alleen werken. Je moet afspraken maken en overleggen.

Wanneer je besluit om een workshop samen te organiseren moet je dus met een aantal dingen rekening houden.

  • Je moet meer van tevoren regelen en afstemmen en dus vaker overleggen.
  • Je moet een datum en locatie vinden die voor allebei past.
  • Je moet duidelijke afspraken maken over de verdeling van kosten en inkomsten.
  • Het duurt langer voordat je workshop werkelijk plaatsvindt.

Een oud gezegde over de voor- en nadelen van samenwerking:

Alleen ga je sneller, samen kom je verder.


Wat is een waardevolle samenwerking voor jou?
Ik hoor het graag.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.