Scaling Up #boekencast afl 19

Scaling up Verne Harnish

De methode scaling up kennen Tom en ik goed. De afgelopen jaren heb ik Verne Harnish meerdere keren zien spreken over dit onderwerp. Dit kwam door de samenwerking met Pieter van Osch.

Scaling Up is een vervolg op het eerste boek van Verne, Rockefeller Habits. De methode die Verne beschrijft is een Angelsaksisch manier van het opschalen van je bedrijf. De scale-up-methode wordt door vele Gazelles-coaches uitgevoerd over de hele wereld.

De methode is geconcentreerd rondom vier beslissingen:

  • Mensen
  • Strategie
  • Executie
  • Cash

Het doel van de methode is, in de uitleg van Harnish, vooral meer geld verdienen voor de aandeelhouders, met als ultieme doel het bedrijf verkopen.

De hoofdstukken worden telkens aangevuld met voorbeelden uit de praktijk van Harnish. Hij bespreekt klanten met wie hij vaak zelf heeft gewerkt in het verleden.

In de scale-up-methodiek werken ze veel met eenvoudige formulieren en checklijsten die je als leider met je team invult.

Als je gedoe ervaart in een onderdeel, dan ligt de oorzaak altijd in het onderdeel ervoor.

Scaling-up – mensen

Er is veel focus op de leiders. De leiders nemen de belangrijkste beslissingen. In de voorbeelden gaat het ook vaak over de leider die keuzes maakt waardoor alles volledig verandert. Terwijl je het als leider natuurlijk nooit alleen doet. Het is een Angelsaksisch beeld dat de leider de belangrijke beslissingen neemt en de leiders en managers in he bedrijf alles weten.

Het team gaat over de juiste mensen in de bus. Je bouwt je bedrijf uit met A-spelers. Je neemt afscheid van mensen die niet voldoen.

Het boek is grotendeels gericht op bedrijven die al wat groter zijn, al is het ook een waardevol boek voor kleine bedrijven.

De manier van belonen komt in dit onderdeel ook aan bod. Bij scanning up wordt er namelijk regelmatig gewerkt met extra beloningen en bonussen. Je kunt beter werken met minder mensen en ze beter betalen, dan heb je meer resultaat. Het idee van belonen is tegengesteld aan wat Pink laat zien in zijn boek Drive, waar het meer gaat over autonomie, een groter doel en vakmanschap voor meer arbeidsvreugde. Geld speelt hier een betrekkelijk kleine rol en kan zelfs een negatief effect hebben volgens Pink.

Scaling up – strategie

De kern van beslissingen met betrekking tot je strategie bestaat uit je kernwaarden, purpose en competenties. De waarom van je bedrijf. Een waardevol onderdeel in dit boek, ook voor kleinere bedrijven, omdat het richting geeft voor iedereen in je bedrijf en zorgt voor aantrekkingskracht voor klanten.

De 7 strata van je strategie: 

  1. Woorden die van jou zijn (zoekmachine, hoofd van de klant)
  2. Wie en waar, wat verkoop je ze, drie merkbeloften, wat zijn de KPI’s
  3. Merkbeloftegarantie
  4. 1-phrase strategy
  5. Onderscheidende activiteiten (3 tot 5)
  6. X-factor 
  7. Winst per X en BHAG

Het één-pagina strategisch plan – alles overzichtelijk op één pagina (A3), zodat je altijd overzicht hebt en weet waar je je op moet concentreren. De vision summery is één A4, die je als klein bedrijf heel goed kunt gebruiken in plaats van het uitgebreide strategische plan.

Scaling up – executie

Dit gedeelte van het boek gaat over de prioriteiten van je bedrijf, teams, iedereen in je bedrijf. Er is veel aandacht voor focus – het belangrijkste ding dat je te doen hebt en de drie prioriteiten. Ieder kwartaal moet je één ding naar voren schuiven waar het hele bedrijf zich op concentreert om dat te verbeteren. In dit boek worden voorbeelden genoemd met allerlei compensatie die volgens Pink (Drive) niet goed werken.

Data, alles moet worden uitgezocht en vastgelegd. Data geven ook transparantie. Iedereen in het bedrijf weet hoe het ervoor staat wanneer je alle gegevens deelt. Je hebt regelmatig gesprekken met klanten. Verder organiseer je enquêtes onder medewerkers en klanten, waaronder de net promotor score (NPS). De NPS wordt gezien als een belangrijke manier om te bepalen hoe de toekomst eruit gaat zien. Je weet welke omzet eraan komt (via aanbeveling).

Je overlegritme is heel belangrijk, want er is veel overleg. Je moet een vaste overlegstructuur hebben van dagelijks, wekelijks, maandelijks en ieder kwartaal. Zorg ervoor dat de verschillende overleggen vaste onderwerpen en een vaste tijdsduur hebben. Het voelt alsof dat veel tijd kost, maar door de goede afstemming bespaar je juist veel tijd. Dit zie je ook terugkomen bij holacracy.

Scaling up – cash

Groei in omzet en winst is mooi, maar als je geen geld hebt om de facturen te betalen dan krijg je toch problemen. Bij veel snelgroeiende bedrijven is dit een groot risico, dat uiteindelijk faillissement kan betekenen, terwijl de omzet juist hard groeit en het bedrijf op papier een goede winst heeft. Het is cruciaal dat je de cash in de gaten houdt. Groei vreet cash, zegt Harnish.

De vijf dingen waarmee je begint op een rij:

  1. Laat je (management/leiderschap) team het boek lezen
  2. Vorm een wekelijkse council, om je strategie en kansen te bespreken 
  3. Lanceer een kwartaalthema – kies een doel en zet het hele bedrijf erachter
  4. Start een daily huddle – staand en niet langer dan 15 min
  5. Plan je eerste kwartaaloverleg

De andere Boekencastafleveringen die we noemden:

Luister naar deze aflevering

Beluister hier ons gesprek, waarin we kritisch zijn en tegelijk de waarde van het boek zien. Het boek en de hulpmiddelen geven je houvast met behulp van een gedegen methode die veel bedrijven succes heeft opgeleverd. Daarnaast geeft het transparantie in je bedrijf, waardoor iedereen kan aansluiten.

In een ruim half uur delen wij dit boek met jou. Een half uur met kennis die je tot je neemt terwijl je wandelt, loopt of rijd bijvoorbeeld.

Leerpunten 

Een aantal belangrijke dingen die ik geleerd heb uit dit boek zijn:

  • Vergeet de Angelsaksische gedachte dat alles alleen om de aandeelhouder draait. Gebruik de methode om te groeien in impact en wat dit betekent voor alle betrokkenen.
  • Hulpmiddelen helpen om de theorie om te zetten in de praktijk. Door het op papier te zetten krijg je duidelijkheid in je gehele bedrijf. Het dwingt je ook tot structuur in je denkproces.
  • Wat je als ondernemer in je hoofd hebt komt met deze methode op papier.
  • Als een methode gewerkt heeft voor vele bedrijven, ontdek dan hoe je haar toepast in je eigen bedrijf.
  • Een onderbouwde strategie geeft richting voor alle betrokkenen.

Video van deze aflevering

Bekijk ons gesprek op video: https://youtu.be/kzn4PT6znGE

In deze aflevering hebben we het over het boek Scaling Up van Verne Harnish. Door het boek opnieuw te lezen en het met Tom te bespreken realiseer ik me opnieuw de waarde van de methode, waarbij Harnish handig gebruik heeft gemaakt van onderzoeken van allerlei boeken, die hij heeft omgezet in een eenvoudig model.

Eerdere artikelen die ik schreef over Scaling Up:

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.