Serie over jaarplan – 1 van 5

Dit is een serie van 5 afleveringen over het maken van een jaarplan.

Vandaag de eerste aflevering.

serie over jaarplan

Een jaarplan is een handig middel om een richting te hebben, om doelen neer te leggen voor het komend jaar. Je kunt hiervoor een voorgedrukte versie gebruiken maar natuurlijk ook zelf een versie maken.

Het jaarplan heeft een aantal belangrijke onderdelen die we in verschillende stappen gaan behandelen.

Het eerste onderdeel is het moodboard , een visuele weergave van jouw verwachting van het jaar.  Het werkt met beelden waardoor je doelen beter kunt beschrijven. Het is een beeldcollage waarmee je je plan beschrijft. Het maakt zichtbaar, bijna tastbaar wat je dit jaar wilt bereiken.

Knip plaatjes uit een aantal tijdschriften die jouw gevoel over 2016 uitstralen. Je kunt natuurlijk ook internetafbeeldingen gebruiken. Denk aan gezin, familie, omzet, gezondheid, spullen, je bedrijf. Van alles. Dit alles plak je op een A3 of in het Verdubbelplan, zodat je een beeld krijgt van 2016.

Dit alles kan natuurlijk ook digitaal, via een prikbord op Pinterest. Het nadeel heirvan is dat je constant Pinterest moet openen om je moodboard te bekijken. Ik heb hem dus digitaal gemaakt en toen uitgeprint. Meer informatie hierover op decideforimpact.com/moodboard-pinterest/.

Wat nou als je geen moodboard maakt? Als je een jaarplan maakt, bestaat deze voor een groot deel uit cijfers. Een moodboard maakt juist een visuele aanvulling op jouw plan.

In de volgende aflevering gaan we het hebben over rustmomenten.

De gehele serie:

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.