Serie over jaarplan – 1 van 5

Door Erno Hannink | Podcast

dec 21

Dit is een serie van 5 afleveringen over het maken van een jaarplan.

Vandaag de eerste aflevering.

serie over jaarplan

Een jaarplan is een handig middel om een richting te hebben, om doelen neer te leggen voor het komend jaar. Je kunt hiervoor een voorgedrukte versie gebruiken maar natuurlijk ook zelf een versie maken.

Het jaarplan heeft een aantal belangrijke onderdelen die we in verschillende stappen gaan behandelen.

Het eerste onderdeel is het moodboard , een visuele weergave van jouw verwachting van het jaar.  Het werkt met beelden waardoor je doelen beter kunt beschrijven. Het is een beeldcollage waarmee je je plan beschrijft. Het maakt zichtbaar, bijna tastbaar wat je dit jaar wilt bereiken.

Knip plaatjes uit een aantal tijdschriften die jouw gevoel over 2016 uitstralen. Je kunt natuurlijk ook internetafbeeldingen gebruiken. Denk aan gezin, familie, omzet, gezondheid, spullen, je bedrijf. Van alles. Dit alles plak je op een A3 of in het Verdubbelplan, zodat je een beeld krijgt van 2016.

Dit alles kan natuurlijk ook digitaal, via een prikbord op Pinterest. Het nadeel heirvan is dat je constant Pinterest moet openen om je moodboard te bekijken. Ik heb hem dus digitaal gemaakt en toen uitgeprint. Meer informatie hierover op ernohannink.nl/moodboard-pinterest/.

Wat nou als je geen moodboard maakt? Als je een jaarplan maakt, bestaat deze voor een groot deel uit cijfers. Een moodboard maakt juist een visuele aanvulling op jouw plan.

In de volgende aflevering gaan we het hebben over rustmomenten.

De gehele serie:

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

Comments are closed