Marketing – 4 van 5

Door Erno Hannink | Podcast

dec 30

In de vorige aflevering hebben we het gehad over het cijfers.

Vandaag gaan we het hebben over marketing.

marketing 4-5

Waarom is het opschrijven van je marketingplannen voor het komend jaar nou zo belangrijk? Marketingplannen laten je zien wanneer je dingen moet opstarten, hoelang dingen duren en hoeveel tijd je nodig hebt voor de voorbereiding.

Hoe verzorg je nou je marketing? Belangrijk hiervoor is het vinden van je doelklant. Maak een overzicht van mensen met wie je liever niet meer werkt. Dit zijn je C-klanten. Verder maak je een lijst van klanten die je zeker wilt behouden. Kom erachter wat je moet doen om deze klanten te behouden en selecteer klanten waaraan je denkt nog meer te kunnen verdienen, waarvan je denkt dat je ze nog meer kunt helpen. Als laatste maak je een lijst van je nieuwe klanten, klanten die je graag wilt helpen. Deze lijsten bestaan uit namen, niet bedrijven of omschrijvingen.

Verder kijken we naar collega’s, concurrenten die werken met klanten die jij graag wilt binnenhalen. Wie zijn deze mensen ? schrijf hiervan ook een aantal namen op. Mensen met wie jouw klanten graag werken. Deze mensen zou je kunnen benaderen voor een soort samenwerking om er samen beter van te worden. Denk in overvloed en niet in concurrentie.

In de marketing is het belangrijk dat je een overzicht hebt van je toekomstige acties. Producten en diensten met een deadline. Maak er een tijdsplan ervan. Plan events in en reken terug zodat je weet wanneer je moet beginnen met de promotie. Het voordeel hiervan is dat je een beeld schetst van de verwachte drukte. Zo wordt je niet verrast door drukte.

De gehele serie:

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.