In deze aflevering gaan we het hebben over verkoop aan bestaande klanten.
Waarom doen we dit?
Omdat deze klanten ons al kennen en ervaring met ons hebben, verkoopt dit een stuk gemakkelijker. Een interessant boek hierover is “Referral of a lifetime”. Belangrijk is dat je regelmatig contact hodut met je klanten, ook als ze geen producten willen.
Tim Templeton heeft hier een relatiebeheersysteem voor bedacht, wat bestaat uit 4 delen. Je begint met het opstellen van een lijst met 250 namen. Gebruik bestaande contacten. Deze lijst deel je op in 3 soorten contacten, A, B en C.
Nu neem je contact op met deze mensen en vraagt of je ze kunt helpen en aan hen vraag je weer om meer mensen die je kunt helpen.
Nu ben je in contact met mensen die waarschijnlijk ook nieuwe producten van je willen kopen.
Begin vandaag nog met de lijst op te stellen. Je zult zien dat je snel aan de 250 namen komt. De verdeling ligt ongeveer rond de 10% A-contacten, 20% B-contacten en 70% C-contacten.
Door het luisteren naar deze mensen krijg je weer nieuwe energie en kan je meer mensen helpen. Ook zul je zien dat je ideeën opdoet. Vergeet niet aan het eind van een gesprek aan een contact of hij nog meer mensen kent die jij kunt helpen.
Luister naar de volgende aflevering in deze serie over verkopen.
Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.