Verkopen aan bestaande klanten – 1 van 5

Door Erno Hannink | Podcast

okt 29

In deze aflevering gaan we het hebben over verkoop aan bestaande klanten.

Waarom doen we dit?

verkopen (1)

Omdat deze klanten ons al kennen en ervaring met ons hebben, verkoopt dit een stuk gemakkelijker. Een interessant boek hierover is “Referral of a lifetime”. Belangrijk is dat je regelmatig contact hodut met je klanten, ook als ze geen producten willen.

Tim Templeton heeft hier een relatiebeheersysteem voor bedacht, wat bestaat uit 4 delen. Je begint met het opstellen van een lijst met 250 namen. Gebruik bestaande contacten. Deze lijst deel je op in 3 soorten contacten, A, B en C.

  • De A-contacten zijn de mensen die je zeker weten gaan aanbevelen.
  • Van de B-contacten weet je dit nog niet zeker, maar als je ze het verteld doen ze dit waarschijnlijk wel.
  • Van de C-contacten weet je het niet, maar je wil graag contact met ze houden.

Nu neem je contact op met deze mensen en vraagt of je ze kunt helpen en aan hen vraag je weer om meer mensen die je kunt helpen.

Nu ben je in contact met mensen die waarschijnlijk ook nieuwe producten van je willen kopen.

Begin vandaag nog met de lijst op te stellen. Je zult zien dat je snel aan de 250 namen komt. De verdeling ligt ongeveer rond de 10% A-contacten, 20% B-contacten en 70% C-contacten.

Door het luisteren naar deze mensen krijg je weer nieuwe energie en kan je meer mensen helpen. Ook zul je zien dat je ideeën opdoet. Vergeet niet aan het eind van een gesprek aan een contact of hij nog meer mensen kent die jij kunt helpen.

Luister  naar de volgende aflevering in deze serie over verkopen.

Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

Comments are closed