Klantbeleving als succesfactor voor groei met een gouden website – Johanna Oosterbaan

Door Erno Hannink | Podcast

jul 26

De reis van Johanna als ondernemer begon allemaal bij de koop van een boerderij camping. Door gebruik te maken van de klantreis zette ze een website op waarmee de camping binnen korte tijd ging van enkele vaste gasten naar volgeboekt het gehele campingseizoen door.

Johanna Oosterbaan

Dit eerste succes smaakte naar meer en ze ging websites bouwen voor andere campingeigenaren. Via deze klanten kwamen meer ondernemers op haar af met de vraag of zij ook voor klanten kon zorgen via de website.

Met haar Gouden Website methode hielp ze in 1,5 jaar bijna 100 ondernemers en organisaties aan de juiste klanten, meer vrijheid en meer groei. Met haar Gouden Website Methode realiseerde ze een VIP traject voor bedrijven en organisaties én het all-in programma ‘online doorbraak met je bedrijf’ voor ambitieuze ondernemers.

Met Johanna heb ik de afgelopen maanden samengewerkt waardoor ze meer ging vragen voor haar werk en meer rust kreeg. Een goed moment om met haar in gesprek te gaan over haar bedrijf en ontwikkelingen.

Via de haar studie en uitdagende banen komen we bij de start van haar bedrijf. We hebben het uiteraard over de boerderij camping en vooral over hoe ze de eerste klanten kreeg. Hoe dit overliep naar andere branches en bedrijven.

Johanna vertelt wat ze realiseert voor klanten en vertelt over de lancering van haar programma.

Veel plezier met de inzichten van Johanna.

Show Notes

Episode 162

Quotes uit het gesprek

Het boek dat Johanna veel weg geeft:

Creativiteit Hoe? Zo! – Igor Byttebier

 

 

 

 

 

Transcriptie:

 

Erno: Vandaag zit ik hier met iemand waarmee ik al een paar keer heb samengewerkt. We doen veel dingen samen en ze heeft mijn website op een mooie manier opnieuw vorm gegeven. Johanna, welkom.

Johanna: Dankjewel Erno.

Erno: In deze aflevering gaan we het hebben over haar bedrijf en waarom de dingen zo zijn gelopen. Ze heeft in haar jonge leven al veel dingen gedaan. Ze is nog niet zo lang ondernemer maar heeft al wel veel bereikt. Je hebt communicatie gestudeerd aan de universiteit Enschede, waar ik ook gestudeerd heb. Waarom Enschede?

Johanna: Ik was op zoek naar de studie communicatiewetenschappen en daar heb je er verschillende van in Nederland. Mij trok het toegepast deel van de studie. Dat was in Enschede.

Erno: Wat houdt toegepaste precies in?

Johanna: Het is het vertalen van een complex vraagstuk naar een oplossing op het snijvlak van design, technologische ontwikkelingen en organisatiecontexten. Dit modelleren naar onder andere de juiste klantbeleving.

Erno: Dus klantbeleving zat toen al in je studie?

Johanna: Ja, daar ben ik nu veel mee bezig. De heldere boodschap vertalen. Ik vond Enschede erg leuk. Veel technische studies, leuke binnenstad en campus. Ik heb er genoten.

Erno: Mooi. Ik woonde gewoon thuis dus had niet zo’n studentenleven. We gingen met 4 jongens naar de HTS. We zagen dat iedereen die bij een studentenvereniging zat, dat die er anderhalf keer zo lang over deden als ons. Wat heb jij gedaan?

Johanna: Ik ben met veel plezier lid geweest van mijn studentenvereniging. Daar ook een jaar bestuurslid geweest en daarnaast zitting gehad in allerlei  commissies. Dit was erg verrijkend.

Erno: En je hebt er net zo lang over gedaan als ieder ander?

Johanna: Ja, gewoon in 4 jaar.

Erno: Dat vind ik erg knap.

Johanna: Heb jij dat niet gemist dan, een studentenvereniging?

Erno: Nee ik denk ik niet, ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb. Ik heb stage gelopen in Kopenhagen, waar ik 4 maanden heb gezeten en ben afgestudeerd, en in Delft. Dat was wel heel gaaf. Op woensdagavond gingen we altijd naar een studentencafé en in het weekend op pad. We waren vaak als eerste op school en gingen als een van de laatsten weer weg. Altijd hard werken, dat past wel bij mij. Nooit met tegenzin. Jij kan hard werken en ook nog plezier hebben.

Johanna: Ja, ik werk erg hard en heb daar ook veel plezier in. Dat droeg ook bij aan mijn ontwikkeling als student.

Erno: Het mooie is dat je je studie nu erg veel gebruikt met je klanten. Dat duurde bij mij wel een tijd, omdat ik veel technische studies heb gedaan. Daar heb ik geen spijt van. Wat was je eerste baan waar je toen in terecht kwam?

Johanna: Ik heb een traineeship gedaan om mijn vaardigheden verder uit te breiden. Dat duurde 2 jaar. Toen heb ik veel geleerd over hoe organisaties in elkaar zitten. Veel met leeftijdsgenoten gewerkt, dat heeft me heel veel gebracht.

Erno: Dat leek mij ook interessant maar uiteindelijk toch niet gedaan. Ik heb wel via een soort uitzendbureau gewerkt waarbij ik bij een aantal verschillende bedrijven terecht kwam. Toen ging je aan de slag met kwaliteitszorg.

Johanna: Ja, als beleidsadviseur bij een GGZ-instelling. Dat heb ik een aantal jaren gedaan. De keuze voor de gezondheidszorg kwam door mijn master gezondheid en communicatie. In het het 2e jaar van mijn studie was ik ziek en heb ik veel behandelingen van specialisten gehad. Ik zag dat communicatie in de zorg erg belangrijk was en zag hier veel mogelijkheden. Toen heb ik die master gekozen.

Erno: Dat vind ik erg mooi, het ziek zijn gebruiken voor je keuze van je master. Waarom heb je dan voor kwaliteitszorg gekozen?

Johanna: Ik heb een uitstapje gemaakt, ben meer met kwaliteit en beleid bezig geweest. Ik kon mijn expertise op het gebied van communicatie goed inzetten bij het maken van een protocol en het overbrengen daarvan. 

Erno: Dat is duidelijk. Is de kwaliteit vaak minder goed bij gezondheidsorganisaties?

Johanna: Niet per se, de kwaliteit is over het algemeen erg hoog maar er is nog te winnen op het gebied van efficiëntie. De toegankelijkheid van de informatie kan beter. Ik kreeg een project op het gebied van gastvrijheid omdat daar nog winst te behalen was.

Erno: Gaat dit over de communicatie met de patiënt?

Johanna: Ja, het welkom heten, de bejegening. Daar zit weer die toegankelijke informatie in. Het geheel wordt beter als iedereen goed op de hoogte is. Denk aan de receptie en behandelaren. Een voorbeeld hiervan is het aanpassen van de balie. We hebben daar glas weggehaald zodat mensen veel makkelijker een vraag kunnen stellen. We hebben gekeken naar de sfeer in de wachtruimtes. Het gaat hier om de stroomlijning van het proces.

Erno: Dan besluit je op een gegeven moment om naar Doetinchem te verhuizen. Daarna ben je opzoek naar wat anders en besluit je een camping te kopen…

Johanna: Het is een mooie boerencamping. We woonden al een aantal jaren in Doetinchem. In die tijd kregen we twee kinderen gekregen en we wilden graag wat meer ruimte. We waren op zoek naar een boerderij en hier zat ook een mooie camping bij. Mijn man en ik hebben allebei ondernemersbloed en het leek ons een mooie uitdaging.  We zagen het als een avontuur.

De camping liep niet zo goed toen we deze kochten, er waren een aantal vaste gasten maar bijna geen andere gasten. Het is een mooie plek en een prachtige camping dus die moest gewoon vol staan. Toen zijn we aan de slag gegaan, nagedacht over de ideale klant en zijn behoeftes. We hebben een logo laten maken en ik heb een website gebouwd. Binnen een dag na de lancering had ik 4 belletjes. Opeens waren er onbekende mensen die bij ons boekten, erg leuk. Het seizoen erna zaten we al voor 80% vol. De maanden april en oktober waren iets lastiger maar nu is het continu vol.

Erno: Je hebt de camping nu 4 jaar. Het klinkt allemaal zo simpel. Wat heb je gedaan aan de website waardoor het ineens zo goed liep?

Johanna: Er was een website, maar ik heb de verhalen op verzamelwebsites herschreven. De links gingen naar dezelfde domeinnaam. Ik had inzicht in de statistieken, er was verkeer, alleen geen conversie. Nu loopt het vol. Het gebruik  van een website is cruciaal.

Erno: Hoe ging zo’n aanvraag?

Johanna: We hadden eerst een contactformulier, vrij snel ben ik met een Excel-bestand begonnen. Dat werd al lastig in het eerste seizoen. Dat moest anders. Er kwam een boekingssysteem met daarin de plekken, zodat de mensen zelf kunnen kiezen, wat ze erg fijn vinden. Ze kunnen ook meteen betalen.

Erno: Dat was altijd zo’n gedoe, dat rekenen en cash betalen weer.

Johanna: Ja, daarom hebben we ervoor gekozen om dit allemaal vooraf al te regelen. Dat is voor iedereen fijner, slimmer.

Erno: Dan wil je meer. Je start een bedrijf om campings te helpen met het vinden van klanten via hun website.

Johanna: Ja, ik wilde mijn kennis inzetten om anderen te helpen. Ik ben naar een beurs gegaan, campingeigenaren ontmoet en na de beurs had ik mijn eerste 5 klanten.

Erno: Er zijn websitebouwers genoeg, maar ze gaan met jou in zee.

Johanna: Vanaf het begin heb ik de missie om geen goede maar gouden websites te maken. Die goede websites zijn mooi en vaak gebouwd door een technisch webbouwer. Maar ik ben communicatiewetenschapper en kijk op een andere manier naar wat werkt en wat niet. Dat snappen mensen. Hoe zet je een website zo op, dat de klantbeleving optimaal is? Bij mijn eerste klant heb ik zelfs de klant in Drenthe bezocht en mijn gezin meegenomen. De hele dag ben ik daar geweest. Daarna ben ik nog 3 weken bezig geweest om mijn methode te testen en hun website te bouwen.

Erno: Je helpt nu ook andere bedrijven, zoals nu een bedrijf wat zich bezig houdt met websites maken voor ondernemers.

Johanna: De vragen kwamen ook uit andere branches. Ik werd gebeld uit het niets met de vraag of ik ook websites maakte voor andere branches, wat ik als een mooie volgende stap zag.

Erno: Wat is er zo speciaal aan je methode? Hoe vertaal je dat naar de websites?

Johanna: Op diezelfde campingbeurs heb ik een onderzoek gedaan en aan 200 gasten naar hun ervaringen op websites gevraagd. Dat was mijn startpunt. Daar kwam ik erachter dat deze doelgroep een plattegrond en beoordelingen erg kan waarderen. Dat heb ik allemaal geïmplementeerd bij de websites van andere campingeigenaren. Ik heb me verdiept in de psychologie van websites. 

Erno: Op welke belofte heb je de eerste klanten binnengehaald?

Johanna: Bij mijn eerste 5 klanten heb ik mijn eigen ervaringen verteld, hoe ik de camping weer tot bloei had gebracht via de website. Dat wilden anderen ook. Ik had nog geen prijs in gedachten, ik wilde eerst kijken of er interesse was. Mijn eerste klant heeft dan ook veel te weinig betaald. Ik wilde het eerst goed neerzetten. Ik heb er wel heel veel van geleerd.

Erno: Wanneer was je tevreden met je werk en je klanten op het gebied van prijs en product?

Johanna: Op het moment dat ik mijn eigen methode had gelanceerd met duidelijke stappen voor mijzelf. Dat werkte erg goed, er kwam steeds meer structuur. Ik vroeg ook steeds meer omdat er meer vraag was. Ik had toen veel aanvragen en moest een stap in prijs gaan zetten. Ik had toen te veel klanten voor een te laag bedrag en werkte een periode zelfs 80 uur in week. Gelukkig heb ik maar weinig slaap nodig. Maar dat kon niet lang doorgaan zo.

Erno: Wanneer heb je die methode gelanceerd?

Johanna: Begin 2018

Erno: Wanneer ben je begonnen met het maken van gewone websites?

Johanna: In de zomer van 2017, dus nu een jaar. Ik ben in dat jaar veel zekerder geworden in de resultaten die ik lever, tegen een eerlijke prijs. Ik heb veel kennis gekregen en ben veel gaan samenwerken met specialisten omdat je niet meer alles zelf kan doen. Zo werk ik samen met een websitebouwer en een copywriter. Ik schrijf veel zelf maar niet alles. Ook heb ik iemand die mij helpt met social media. De afgelopen tijd ben ik erg gegroeid en ik wil graag de komende tijd gaan stabiliseren. Daarnaast wil ik mijn doelgroep verder waarde gaan geven met content. Ik wil nog meer de juiste klanten aantrekken.

Erno: Wat voor content heb je voor ogen?

Johanna: Ik hou heel erg van schrijven, dus veel artikelen. Anderen op weg helpen met de kennis die ik heb, ook wil ik wat met film gaan doen.

Erno: Ja, bepaalde ondernemers hebben een voorkeur voor manier van content maken, en jij bent erg goed in schrijven. Dat helpt. Die artikelen leveren reacties en klanten op. Wat is het belangrijkste platform voor jou om met klanten in contact te komen.

Johanna: Voor ondernemers zit ik op LinkedIn en voor de campingeigenaren heb ik een besloten Facebook groep gemaakt. Daarin is heel veel interactie. Ik kan hier ook waarde geven. 

Erno: Zie jij veel verschil tussen LinkedIn en Facebook?

Johanna: Ja, LinkedIn is toch meer een zakelijk platform. Ik wil eigenlijk geen particulieren aanspreken. Op LinkedIn is meer betrokkenheid van de klanten die ik wil aanspreken. Het is het ideale kanaal voor de methode.

Erno: Je hebt een stuk geschreven over de 7 punten die je hebt geleerd als ondernemer. Onder andere over het creëren van rust en dat je steengoed moet worden. Hoe word je steengoed?

Johanna: Door echt te gaan focussen op een vakgebied waar je veel over gaat leren, waar je waarde gaat leveren waardoor je zichtbaar wordt. Richt je op je passie en talenten. Dan kan je steengoed worden. Ik haal mijn kennis uit boeken, trainingen, opleidingen. Ik ben eigenlijk continu aan het leren. Dat is een voorwaarde om te groeien.

Erno: Hoe belangrijk is het volgens jou om je eigen methode te ontwikkelen? Er zijn ook ondernemers die een bestaande methode gebruiken?

Johanna: Het geeft mij rust, ik volg stappen die werken. Die zet ik elke keer opnieuw. Soms sla ik wat over, het moet wel op maat zijn voor de klant. Het geeft de klant rust, die weet waar hij aan toe is. Het eindresultaat is bekend. Dat geeft vertrouwen.

Erno: Kan je een paar punten noemen?

Johanna: De prijzen van je aanbod bepalen, de groeistrategie, marketing, verhaal, schrijven zodat het aansluit bij de klant, een goede funnel met weggever, leadgeneratie, content maken en strategie.

Erno: Dat zit goed in elkaar. In punt 7 noem je dat je je prijs aanpast naar je aanbod.  Veel ondernemers denken niet vanuit de waarde maar vanuit de uren die ze erin stoppen. Hoe lastig is dat?

Johanna: Dat heeft wel een tijdje geduurd. Ik wilde echt een resultaat neerzetten, niet zo maar een website. Ik heb het aantal uren wat ik daarin had zitten opgeteld en toen kwam er een hoger bedrag uit. Het was spannend of mijn eerste klant die zou accepteren. De prijsverhoging gaf me meer vrijheid, ik hoef minder klanten aan te trekken.

Erno: Was de angst dat mensen “nee” zouden zeggen gegrond?

Johanna: Nee, die was niet gegrond. Het was gewoon een drempel waar ik overheen moest. Dat moet je accepteren. Het is dan niet je ideale klant.

Erno: Als mensen niet met je in discussie gaan over de prijs, dan vraag je te weinig. Je hebt niet altijd de ideale klant voor je. Er moet een discussie zijn, de klant moet tegengas geven. Anders zit je niet goed met je prijs. Als iedereen “nee” zegt, zit je te hoog, maar dat komt niet vaak voor. Een kennis van mij verdubbelde zijn prijs net zo lang totdat hij geen klanten meer kreeg, en ging er toen 1 niveau onder zitten. Je krijgt meer omzet dan je ooit had gedacht. Je bent ook een programma aan het starten, wat gebeurt hier?

Johanna: Het is dezelfde methode die ik hanteer naar individuele klanten, maar nu met een groep. Er zijn 6 dagen waarin we de methode uitdiepen. Zij leveren de input en we maken dan een model. Samen met mijn team doe ik de realisatie. Het technische stuk neem ik daarmee helemaal uit handen.  

Erno: Waarom een groep?

Johanna: Ik denk dat die groepsdynamiek heel belangrijk is, van elkaar leren. Ik wil het betaalbaar houden. Het programma duurt 12 weken, dan is alles geregeld, de website, e-mail, social media. Het is een samenhangend geheel.

Erno: Bedankt voor het gesprek Johanna.

Johanna: Jij ook bedankt Erno!

Follow

About the Author

Erno is de Social funnel Specialist. Zijn missie, de slechte online resultaten van goede bedrijven de wereld uit helpen. Cursussen, Advies en Coaching voor ondernemers en organisaties. Winstoptimalisatie van jouw online marketing en verkoop dat is waar je Erno voor inschakelt. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show en wekelijkse case study videos. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

Leave a Comment: