Online sales funnel handleiding

salesfunnel maken gratis

Op dit moment werk ik aan een uitgebreide handleiding om een online sales funnel op te zetten. Het wordt een handleiding die je ook kunt downloaden als pdf.

In deze podcast aflevering een introductie voor het opzetten van je online marketing en sales funnel.

 

Episode 126

Show Notes

Je hier met mij verbinden:

Transcriptie van deze aflevering:

Op dit moment werk ik aan een uitgebreide handleiding om een online sales funnel op te zetten. Het wordt een handleiding met ongeveer 7000 woorden met daarbij de mogelijkheid om deze te downloaden als pdf. De handleiding is binnenkort te vinden op ernohannink.nl/online-sales-funnel-maken.

De handleiding is opgedeeld in een aantal hoofdstukken zoals:

  • Waarom wil je een online funnel?
  • Wat is een marketing funnel en wat is een sales funnel?
  • Ook behandelen we de See-Think-Do-Care ofwel de Google strategie,
  • het plan voor je funnel,
  • het opzetten van je funnels (sales/marketing),
  • de automatisering van je funnel,
  • het optimaliseren van je funnel,
  • het bouwen van je sales funnel
  • marketing automation oplossing en
  • een model voor funnel marketing.

Ik pak er een paar dingen uit.

Een online sales funnel helpt je om klanten die op je website komen meer kennis tot zich te laten nemen en om de volgende stap te zetten met jou. Dit gaat via je website en via e-mails.

Dit kun je beter zien als je kijkt naar het model van Google. In dit model zijn er 4 fases waar een bezoeker doorheen gaat. In de See fase komt er een bezoeker op je website die niet echt wist dat hij een probleem heeft. Hij kent je nog niet en weet nog weinig over het probleem.  Ze kwamen toevallig op de website via een artikel en kijken vooral rond.

In de Think fase is de bezoeker bekend met het probleem en doet hij verder onderzoek. Ze denken na over een oplossing en wie deze kan leveren. Dit deel is kleiner dan de groep in de See fase. In de Do fase zijn de bezoekers klaar om te kopen. Meestal komen die mensen via je e-mails in deze fase. Ze hebben onderzoek gedaan en willen nu verder. Ze zoeken misschien nog een bevestiging voor de juiste keuze via testimonials. Hier is een koop knop of een formulier noodzakelijk. De mensen in de Care fase zijn al klant maar willen misschien meer of hebben vragen.

De budgetverdeling zou er grofweg zo uit moeten zien: See 40% Think 30% Do 20% Care 10%. Veel mensen besteden te weinig aan de See fase, de website gaat vaak veel te snel naar de Do fase. Bezoekers hebben eerst informatie nodig. Iedere fase vraagt andere informatie en andere oproepen tot actie.

Als je kijkt naar funnels, zijn er eigenlijk 2 soorten, wat ik ook heb besproken met Nico Oud. Je hebt de marketing funnel en de sales funnel. De marketing funnel komt overeen met de See en Think fase uit het model. Hier geef je vooral informatie en verkoop je het product nog niet. De Do en Care fase komen overeen met de sales funnel. Dit is het moment om te verkopen. De funnels bestaan uit een aantal onderdelen.

Laten we even beginnen met de marketing funnel, als het goed is heb je statistieken over je website. Uit deze statistieken haal je informatie voor stap 1 van het opzetten van je marketing funnel. Die informatie kun je aanscherpen door een SEO zoektermen onderzoek te doen. Een expert zoekt voor je de termen waarop mensen nu al zoeken. Je gebruikt de zoektermen van mensen die meer informatie willen of die willen kopen.

De volgende onderdelen zijn: informatiecontent, social media, adverteren, een weggever, een quiz, een landingspagina, een opt-in formulier en e-mails. Dit komt aan bod in je marketing funnel.

In je sales funnel komt informatie voor bij het kopen van het product: advertenties, de salespagina, een winkelwagen, een formulier om  aanvraag te doen, e-mails voor klanten, testimonials en aanbevelingen.

Er zijn 3 effectieve manieren om de juiste, potentiële klanten op je website te krijgen. Dat gaat via de zoekmachine, social media en adverteren.

Je wordt gevonden door de zoekmachine als je de juiste content op je website plaatst en de zoekmachine dit vindt. Als je veel dingen publiceert over de zoekterm, krijg je een hogere score en word je vaker gevonden. Deze manier duurt langer maar is duurzamer, het hangt samen met de hoeveelheid mensen die ook dezelfde content publiceren. Het duurt een tijdje na het publiceren voordat de content goed gevonden wordt. Je hebt hier weinig invloed op, er zijn veel andere aspecten die hier wel invloed op hebben, zoals je concurrenten en je score door de zoekmachine.

Als het eenmaal in de zoekmachine staat, blijft het voor een langere tijd leads opleveren. Hiervoor publiceer je informatieve en commerciële content. De commerciële content is voor klanten die klaar zijn om te kopen. De informatieve content is voor nieuwe bezoekers.

Het is belangrijk om je content te delen op social media om ook hier zichtbaar te worden. Ga met nieuwe connecties in gesprek, dit wordt vaak vergeten. Dit kan heel snel gaan, die gesprekken, maar het kost tijd en aandacht.

Als je via adverteren de juiste commerciële zoekwoorden gebruikt, zie je direct resultaat door ze naar je kooppagina te sturen. Ook dit is specialistenwerk, het kost dan geld maar wel een stuk minder tijd. Dit werkt sneller maar is minder duurzaam, daarom is het van belang dat je een mix gebruikt van deze 3 kanalen om je content te delen.

Om beter gevonden te worden in de zoekmachine is het handig om de zoekwoorden waarop leads zoeken te weten. Zo wordt je gevonden door de mensen die willen kopen en mensen die op zoek zijn naar meer informatie.

Als ik samen met een expert onderzoek doe naar SEO, verzamel ik artikelen waardoor ik direct aan de slag kan en beter gevonden ga worden in de zoekmachine. Zo heb je een lijst klaar en hoef je er niet meer over na te denken.

Er zijn tools om die funnels op te zetten en de meest complete tool die ik ken is ClickFunnels. ActiveCampaign en LeadPages gebruik ik ook.

Autorespond is een nederlandse tool voor e-mails en heeft ook een winkelwagen. ActiveCampaign is wat completer dan Autorespond omdat de automation nog een slag beter is. Zo kun je mensen steeds verder kwalificeren tot klant of tot afvaller.

Het begint omgekeerd, je begint met het vinden van je doelklant en hoe je zijn probleem het beste oplost.

Dit is was een introductie voor de handleiding bij het opzetten van je salesfunnel, als er genoeg animo is, kan ik een checklist maken voor het maken van je funnel. Stuur me een e-mail als je hierin interesse hebt, podcast@ernohannink.nl.

 

Vergeet niet te abonneren op de Erno Hannink Show via iTunes, Stitcher of SoundCloud.

Kun je mij een groot plezier doen zodat meer ondernemers deze podcast kunnen vinden? Geef deze podcast jouw eerlijke beoordeling en recensie. Dit helpt mij enorm om deze podcast te verspreiden. Dank je wel hiervoor. Stuur me een korte e-mail om mij te laten weten dat je dit gedaan hebt en ik stuur je een verrassing.

Je kunt mij bereiken op podcast@ernohannink.nl Ik hoor graag van jou.

Bewaren

Bewaren

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.