Meer verkeer naar je website met WhatsApp verzendlijsten – Patrick Kicken

Vandaag het gesprek met Patrick Kicken.



Patrick Kicken ken ik natuurlijk van de radio, eerst vooral 3FM en later Radio Veronica

In 1998 begon hij als een van de eersten in Nederland met een website met grappige filmpjes en linkjes, www.kicken.com.

Later was hij actief met podcasts met grappig bedoelde filmpjes en geluidsfragmenten. HDaarnaast heeft hij een podcast over bewustzijn met Paul Smit – Praten Over Bewustzijn. Te luisteren als podcast op iTunes en internet.

 

Met Patrick kijken we naar hoe hij meer aandacht krijgt voor zijn filmpjes, afbeeldingen en podcasts.

Waarom het slim is om af en toe een stunt uit te halen als ondernemer.

Hoe de liefde voor computers en programmeren hem al vroeg heel zichtbaar maakte op het internet.

Hoe hij met WhatsApp meer mensen bereikt, heel direct op hun meest persoonlijke apparaat, de mobiel.

 

Veel plezier met de inzichten van Patrick.

Episode 138

Show Notes

Je hier met Patrick verbinden:

Transcriptie

Erno: He Patrick, iedereen kent jou natuurlijk van de radio, ik ook , en dat terwijl ik tegenwoordig geen radio meer luister.

Patrick: Hoe kom je dan aan je muziek?

Erno: Internet, Spotify. Ik heb ook een app voor mediteren met muziek. Erg rustige muziek, ik luister ook niet naar nieuws. Ik wil niet afgeleid worden, neutrale muziek. Jij bent niet alleen bekend van radio maar ook van internet. Je hebt ook een van de oudste podcasts van Nederland.

Patrick: Ja, Praten over Bewustzijn met Paul Smit. Ik interview veel mensen, over spiritueel en ondernemen bijvoorbeeld.

Erno: Zelf geloof ik niet in spiritualiteit. Ik geloof in het nu. Meer niet. Doe jij aan mediteren?

Patrick: Ik heb het een paar keer geprobeerd, ben zelfs begeleid gaan mediteren. Ik kocht toen een voucher van 10 euro voor 5 keer mediteren. Het was het uiteindelijk toch niet voor mij. Maar ik ben wel alle 5 de keren gegaan. Ik was gewoon erg benieuwd naar het mediteren met meerdere mensen.

Erno: Ik doe het alleen. Fitness heeft natuurlijk een enorme groei door gemaakt, maar er is voorspeld dat spiritualiteit een nog grotere groei zal gaan doormaken. Je ziet steeds meer apps ook, die je  bijvoorbeeld helpen om stil te zijn en zo 10 minuten te mediteren.

Patrick: Ik zie het hele leven als een soort meditatie. Ik denk bijvoorbeeld erg na bij koffie drinken en zet mijn zintuigen op scherp. Dat is voor mij mediteren. Dan kom je al snel bij mindfulnes. Dingen bewust doen zonder afleiding.

Erno: Je hebt al veel dingen gecombineerd in leven. Je hebt bij 3fm en Radio Veronica gewerkt.

Patrick: Ja, ik was ook eigenlijk een computerfreak. Een soort hacker. Ik hield erg van programmeren en kon in programma’s inbreken en mijn naam erin zitten. Ik was al besmet met de voorloper van internet. Vond ik erg mooi en ik had ook een eigen telefoonlijn op mijn kamer en zat de hele dag te bellen. Semi-legaal met Blue Box gratis bellen naar Amerika. Erg spannend.

Erno: Hoe heeft dat gedeelte je leven beïnvloed?

Patrick: Ik heb altijd geprobeerd een combinatie te maken. Je hebt bij radio zoiets dat heet jingles. Die maakte ik op de computer. Dat scheelde geld. Ik ben ook in een vroeg stadium stukjes radio op mijn website gaan zetten, die gingen soms viral. Mensen mailden die aan elkaar door. Ik zocht een combinatie tussen radio en computer.

Erno: Wanneer maakte je dat?

Patrick: Dan heb je het over 20 jaar terug, die animaties was vooral toen Youtube opkwam. Ik leverde daarvoor audio, die stukjes gingen echt de wereld over.

Erno: Wat voor een soort stukjes waren dat dan?

Patrick: Het waarom vooral humor stukjes, kijk maar naar The Italian Man Who Went To Malta. Soms ook grappige muziek stukjes. Het werd veel gedownload, omdat er niet veel op Youtube stond. Tegenwoordig sturen we dit soort stukjes via Whatsapp aan elkaar door.

Erno: Gary Vaynerchuk is voorstander van het zoveel mogelijk hergebruik van content, het in stukjes knippen en op veel verschillende manieren delen en gebruiken. Je maakt 1 keer content en je team verspreidt dat.

Patrick: Ja, dit leverde naamsbekendheid op, we zaten toen op 25.000 bezoekers per dag op mijn website. Zorg wel dat je content altijd gebrand is. Doe dit met een watermerk of met stukjes tussendoor in een video. Mensen zullen het stelen anders. Claim je content.

Erno: Dat is een mooi punt. Wat doet dat dan voor jou?

Patrick: Het levert voldoening op en geeft me motivatie. Mensen worden er vrolijk van en zo kan er een sneeuwbal effect ontstaan van plezier. Ik ben wel echt een sfeermaker, vroeger al. Ik wil mensen vermaken.

Erno: Wat is je businessmodel hierachter?

Patrick: Een goeie vraag want ik heb wel wat geld verdiend met kicken.com. Ik kreeg ook veel pikante filmpjes. Wel onschuldige dingen maar die konden niet op de website. Ik verkocht toen codes om die te downloaden, waar ik geld mee verdiende. Dat ging via Mobile Money. Dat kan tegenwoordig niet meer omdat alles gratis is te verkrijgen. Ik had ook banners en betaalde links. Toen begon het radio geheel goed te lopen dus toen had er ik minder tijd voor.  Ik gebruikte ook content van anderen zonder branding, waar ik dan mijn eigen logo in zette.

Erno: Heb je daar nooit problemen mee gehad?

Patrick: Ja een keer, met het management van K3. Ik had toen een plaatje van K3 met korte rokjes gebruikt, wat het management niet zo leuk vond. Ik heb ook wel eens op de voorpagina van de krant gestaan met een foto waar het logo van kicken duidelijk in stond. Je staat gewoon gratis op de voorpagina. Durf viral te gaan, het is gratis reclame. Laat jezelf zien.

Erno: Dat is natuurlijk wel spannend. Als het veel bekeken wordt, zal ook de kritiek natuurlijk toenemen, veel meer mensen kijken ernaar. Dat kan best eng zijn.

Patrick: Ja, ik ben van de radio. Liever ‘een’ reactie dan geen reactie. Ik hou wel van responsoproepen, ook al zijn ze negatief. Dan kom je ook bij het managen van je reputatie, waar ik nooit zo goed in ben geweest. Je loopt natuurlijk het risico dat bepaalde mensen je niks vinden.

Erno: Het gaat erom dat je fan krijgt, maar je krijg ook mensen die je niks vinden. Kom uit dat grijze gebied. Er zullen mensen zijn die een hekel aan je hebben. Dat is niet fijn.

Patrick: Ja, dit weekend was ik weer het pispaaltje. Ik had wat getweet over Kevin Spacey en de ongegronde beschuldigingen. Er was veel reactie, die ik niet allemaal lees. Dit leverde wel weer verkeer op rond mijn podcast. Je moet leren incasseren. Roep eens wat anders dan de rest. Voor ondernemers kan dit ander liggen omdat het inkomen afhankelijk kan zijn van social media.

Erno: Ben je ondernemer?

Patrick: Ik vind van wel, ik investeer al in de naam “Patrick Kicken” sinds de jaren 90. Ik onderneem ook door steeds samenwerkingen aan te gaan en nieuwe dingen te lanceren. Ik gebruik LinkedIn ook om plaatjes te delen, waardoor mijn bekendheid ook toeneemt. Ik zie dit als ondernemen.  Ik ben ingeschreven bij de KvK als zzp’er voor het radio gebeuren maar soms denk ik dat ik social entertainment moet omarmen. Dat bedrijven me kunnen inhuren voor een publiciteitsstunt. Er zit natuurlijk risico bij.

Erno: De mensen om jou heen vinden dat mooi natuurlijk.

Patrick: Ja, maar als ik zoiets voor bol.com zou doen, dan is het niet alleen maar mijn kop boven het maaiveld.

Erno: Je hebt natuurlijk veel volgers die hierbij zouden kunnen helpen, om dingen van de grond te krijgen.

Patrick: Zeker, op Facebook heb ik veel volgers, veel loyale ook. Ik krijg veel reacties en likes.

Erno: Je gebruik vooral humor. Wat werkt het best voor jou om een reactie uit te lokken?

Patrick: Je volgers erbij betrekken, interactie. Taggen is natuurlijk in op Facebook, zo krijg je verkeer. Op LinkedIn had ik laatst een stukje geplaatst over dingen die je niet moet doen op een sollicitatiegesprek, hele flauwe dingen maar dit leverde wel veel reacties op. Gooi een balletje op maar vul het verhaal nog niet helemaal in. Volgers kunnen het afmaken. Daarom vind ik het erg mooi dat je reacties ook kunt liken. Veel bedrijven stellen de verkeerde vragen op internet. Zorg dat je positieve feedback uitlokt. Denk ook na wat je met negatieve feedback doet, het kan een interactie veroorzaken.

Erno: Ik haal het niet weg in elk geval. Als je het weghaalt is het niet oprecht. De slechte reviews zijn ook reviews. Je hoeft niet alles toe te staan, mensen die je belachelijk maken kun je erop reageren. Weghalen is wat anders, we leven in een vrij land.

Patrick: Je hebt tegenwoordig een website met reviews van restaurants, en als een restaurant zich daar niet bij aansluit kan het op slechte reviews van die site rekenen. Een agressieve verkoopmethode.

Erno: Dan gebruik ik liever Tripadvisor, die veel correcter zijn. De reviews kunnen natuurlijk afwijken maar het gebeurd wel netjes. Je bent natuurlijk iemand van de humor. Hoe kun je nou reacties krijgen als je wat serieuzer bent?

Patrick: Durf stelling te nemen. Dat leerde ik bij de radio. Val op, we hebben al zoveel grijze muizen. Het is lastig want je sneeuwt snel onder. Ga naar Whatsapp. Ik heb daarmee met 8000 mensen direct contact en kan filmpjes sturen. Zo kan je zelf al wat voorzichtig viral laten gaan. Je kunt het een duw in de goede richting geven. Ga via Whatsapp het contact aan, maak groepen. Het is makkelijk om te reageren. Er zal interactie ontstaan, waaruit jij weer content kan maken. Whatsapp is voor mij de beste manier van social media, steeds meer bedrijven gebruiken het ook. Het is ook via de computer te gebruiken, via WebWhatsapp. Dat is voor mij de manier waarop ik snel in contact kom met mensen. Je bent er weinig tijd aan kwijt.

Erno: Je stuurt je berichten naar groepen?

Patrick: Ja, ik stuur berichten naar 32 verzendgroepen. Stuur niet te vaak berichten, ik stuur 1 keer per week een bericht en heb meestal al wat klaar liggen. Elke dag is er wel wat speciaals waarop je kunt inhaken. Stuur mensen cadeautjes en laat ze plezier hebben. Dat kun je denk ik in elke tak toepassen. Je bereikt mensen snel met Whatsapp en ze kunnen het makkelijk doorsturen. Vaak krijg ik ook spraakberichten terug die ik dan weer als content in mijn podcast gebruik. De overheid doet dit ook. Ze helpen je tegen stress bijvoorbeeld. Gebruik het als verzendlijst.

Erno: Gebruik je ook Snapchat? Ik heb het getest maar vind het erg ingewikkeld.

Patrick: Nee niet echt. Een nummer heb je veel meer aan vind ik. Ga niet elke dag wat sturen en pas op de tijdstippen. Je hebt mensen die vroeg naar bed gaan en die wil je niet wakker appen. Stuur ze bijvoorbeeld tussen 10 en 10.

Erno: Ik stuur mijn e-mails altijd om 7 uur ’s ochtends, waar ik al wel eens commentaar op heb gehad dat ik mensen heb wakker gemaakt. Toch blijf ik ermee doorgaan. De podcast heb je nu 8 jaar. Wat is het belangrijkste wat je er hebt uitgehaald?

Patrick: Het is een intieme manier van communicatie omdat je emotie kunt leggen in je stem. Sommige mensen luisteren de hele serie vaker, als een soort soap. We zijn een soort dagboek geworden. Het levert zoveel op, anders was ik ook nooit bij jou terecht gekomen.

Erno: Gaat video dan een stap verder?

Patrick: Vind ik niet, ik vind praten met elkaar intiemer. Ik ken mijn vriendin ook via de podcast. Je leert iemand kennen via een stem. Je kan bij audio zelf een verhaald eromheen verzinnen, er is ruimte voor fantasie. Beeld leidt meer af vind ik.

Erno: Ik was altijd erg gefocust op tekst, maar vind video en spraak een prachtige aanvulling omdat er meer interactie is. Video vind ik gaaf omdat het makkelijker is om snel een video te kijken. Podcast luisteren blijft moeilijker, terwijl dat niet zo is. Je kan gewoon via je telefoon luisteren.

Patrick: Een zoekmachine voor audio zou hier zo bij helpen, Google Audio bijvoorbeeld. Audio zit nog niet echt in de zoekmachines. Amazon begint er nu wel een beetje mee, met de spraakgestuurde Alexa.

Erno: Audio in website gaat een steeds belangrijkere rol spelen als een machine gaat zoeken naar audio online als antwoord op gestelde vragen.

Patrick: Een tegenbeweging hierin zijn de ondertitelde videos op Facebook. In gezelschap luisteren mensen het vaak niet met geluid aan. Audio willen mensen vaak alleen voor zijn. Het blijft lastig. Sommige mensen gebruiken Youtube als een soort Google en hier spelen mensen op in door hun podcast op Youtube te zetten. Mensen gebruiken het als radio. Youtube hoeft helemaal niet beeld erbij te hebben, veel mensen gebruiken het alleen voor audio.

Erno: Jij maakt een combinatie van die 2 dingen, podcast ook met video.

Patrick: Ja, ook niet helemaal ideaal omdat de audio van de podcast acceptabel is. Ik vind het jammer dat we dit gesprek niet filmen. Vang je content op zo veel mogelijk manieren. Breng bijvoorbeeld een boek uit met daarin je beste podcast.

Erno: Je zit vol met goeie ideeën Patrick. Wat verkoop je eigenlijk?

Patrick: Mezelf, alleen op dit moment ben ik gratis af te halen. Het is nog wel verkoop maar het model is 0. Ik wil iets kwijt, geld speelt minder een rol. Internet is hiervoor fantastisch. Je hebt zoveel manier om jezelf te uiten.

Erno: Je podcast is vaak een beetje rommelige, je verzet de camera nog wat nadat je bent begonnen bijvoorbeeld. Waarom doe je dat?

Patrick: De inhoud is bij mij het belangrijkste, de vorm is secundair. Ik wil gewoon veel kennis opslurpen en delen. Het kan een nadeel zijn, als je me nog niet kent. Je kan hierdoor afhaken. Ik ook gehoord dat luisteraars het juist mooi vinden, omdat het lijkt omdat het dan lijkt dat de luisteraar erbij is. De meeste Youtube filmpjes hebben ook geen perfecte vorm. Het gaat om de inhoud, daar moet je tijd aan besteden.

Erno: Je krijgt hiermee je eigen publiek, mensen die kwaliteit belangrijk vinden haken af. Ik had in mijn e-mail geschreven dat ik het nieuws niet volg. Een persoon reageerde dat ik niet professioneel was en haakte af.

Patrick: Ik ben blij dat je het vertelt, ik volg ook geen nieuws en dat maakt de afstand kleiner.

Erno: Noah Kagan van Sumo vroeg aan zijn luisteraars wat hij kon verbeteren aan de podcast. De geluidskwaliteit was een belangrijk issue.

Patrick: Dat zou ook mijn volgende stap zijn, ik heb ook een nieuwe camera gehad maar daar zat meer ruis op dan mijn oude. Het gaat me om de audio, ruis is vervelend. Reclame op Youtube heb ik ook niet aan staan. Dat is een no-go. Ik wil er niet aan verdienen omdat het me dierbaar is, die onderwerpen.

Erno: Daar kunnen we lang op in gaan maar dat gaan we nu niet doen. Ik kijk altijd naar Casey Neistat en die vlogt ook niet meer elke dag om de inhoud van hoge kwaliteit te houden. Hij wil alleen goede video’s maken. Daarin maken ze bewuste keuzes, om de video’s viral te laten gaan. Er zit heel veel tijd en moeite in zo’n filmpje. Daarom vind ik dit een mooi punt, je maakt keuzes en daardoor trek je een bepaald publiek aan.

Patrick: Ik word er wel beter in, haha.

Erno: Voor veel mensen is de kwaliteit een struikelblok. Ze zijn lang bezig met het zoeken van goed apparatuur dat er uiteindelijk niks gebeurd. Hier heb ik zelf ook moeite mee gehad.

Patrick: Op een gegeven moment moet je je neerleggen bij hoe het is. Verbeteren is een proces, het gesprek is het belangrijkste. Ik heb ook wel eens een heel mooi gesprek met een telefoon opgenomen, dan klinkt het maar wat holler. Het gaat om de inhoud. Het hoeft niet allemaal zo high tech.

Erno: Je bent ook lijstduwer van de Ondernemerspartij geweest. Je bent ingeschreven bij de KvK maar je zegt dat je er weinig mee doet. Je geeft dingen gratis weg. Je vindt het zo interessant dat je er geen geld voor wilt vragen. Dat is vreemd voor een ondernemer

Patrick: Dat heeft ook met mijn broer te maken, die is volledig ondernemers als DJ en moet daar ook van rondkomen. Die draait op feesten. Een paar jaar terug was die ziek met oud en nieuw en is naar mijn mening veel te snel weer gaan draaien omdat hij anders geen inkomsten zou hebben. Toen kwam de Ondernemerspartij met een potje voor noodgevallen bij ziekte en daar wilde ik me hard voor maken. Zij steken hun nek uit en ik vond het oneerlijk dat ze behoorlijk wat belasting moeten betalen maar nergens op kunnen terugvallen. Een werknemer kan dat wel. Daarom heb ik dat geprobeerd, het was ook een leuke stunt. Het is helaas niet gelukt, maar wanneer is iets niet gelukt? Free publicity is mijn betaling, daarin ben ik een ondernemer.  Ik hou dit ook bij, dat is mijn winst.

Erno: Zie je dit als financiële winst?

Patrick: Alleen als naamsbekendheid, er zullen hierdoor meer mensen naar de podcast luisteren en meer interviews gaan opzoeken. Als jij mijn naam niet had gekend, had ik hier niet gezeten.

Erno: Met PR neemt de waarde van de bedrijf toe.

Patrick: Zeker, ik heb jou naam ook gegoogeld. Ik zie hoeveel leuke mensen jij gesproken hebt. Je hebt een goede website. Dat verhoogt voor mij je status. Je kunt zelf werken aan je naamsbekendheid door af en toe een stunt te doen.

Erno: Je moet dus meer stunten en af en toe viraal proberen te gaan. Je wil je waarde opbouwen en zodat mensen kunnen zien dat je op lange termijn al wat betekent. Podcast is een fantastisch medium waarmee de luisteraar zijn fantasie kan gebruiken. Vergeet Whatsapp niet, maak er gebruik van. Het ligt er

Patrick: Durf nieuwe dingen te proberen, er is nu een webwinkel die weer guldens accepteert. Dat is een mooie stunt, het komt in het nieuws. Verzin eens wat stuntjes als bedrijf. Dat levert gratis PR op

Erno: Waar vinden mensen je?

Patrick: Op kicken.com en de podcasts staan op Itunes. Leven zonder stress en praten over bewustzijn heten ze. Op Youtube via nondualiteit. Mijn nummer is 0630844222

Erno: Bedankt voor het leuke gesprek Patrick.

 

 

 

 

Vergeet niet te abonneren op de Erno Hannink Show via iTunes, Stitcher of SoundCloud.

Kun je mij een groot plezier doen zodat meer ondernemers deze podcast kunnen vinden? Geef deze podcast jouw eerlijke beoordeling en recensie. Dit helpt mij enorm om deze podcast te verspreiden. Dank je wel hiervoor. Stuur me een korte e-mail om mij te laten weten dat je dit gedaan hebt en ik stuur je een verrassing.

Je kunt mij bereiken op podcast@ernohannink.nl Ik hoor graag van jou.

Bewaren

Bewaren

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

1 reactie

Reacties zijn gesloten.