Hoger in Google en zoekmachine optimalisatie – Romano Groenewoud 2/2

Vandaag het gesprek met Romano Groenewoud van SEOgeek.

 

 

Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie.

Daarnaast trekt hij als digitale nomade Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken.

Door deze twee passies te combineren kan Romano de meest cutting edge SEO campagne aanbieden die ondernemers helpt meer klanten te behalen via Google voor de scherpst mogelijke prijs.

Let op! Aan het einde van deze aflevering een mooi kado van Romano speciaal voor jou, een gratis audit van je site en een kosteloos consult. Blijf luisteren.

Dit is deel 2 met de serie met Romano, deel is vind je hier.

Veel plezier met de inzichten van Romano.

 

Episode 140

Show Notes

Je hier met Romano verbinden:

Transcriptie

Erno: Dat is helder, je gebruikt Yoast om jezelf een beeld te geven van wat slim is om te doen maar je moet het niet helemaal doorvoeren want dan komt het te mechanisch over. Gebruik het zodat het leesbaar blijft.

Romano: Precies, gebruik het met verstand, een tool is slechts een tool.

Erno: Ik heb je website bekeken en ik zie dat je zo’n 8000 links naar je website. Is dat in jouw optiek nog steeds belangrijk?

Romano: Kwaliteit over kwantiteit. Kwantiteit is makkelijk te krijgen maar dat zijn geen goeie links. Er zijn veel studies naar ranking factors gedaan, bijvoorbeeld door Stone Temple. Hieruit blijkt dat links nog steeds erg belangrijk zijn. Als je kijkt naar de correlatie tussen de zoekmachine en de linkmetrieken, dan toont dat nog steeds een verband. Website met autoriteit zorgen voor hogere zoekmachine resultaten. Links tellen soms ook dubbel, om die links te meten. 8000 is waarschijnlijk niet helemaal correct, door links op meerdere pagina’s. Tools houden hier geen rekening mee. Je kunt beter kijken naar het aantal verwijzende IP adressen. Verschillende websites zijn meer waardevol.

Erno: Als je dus veel van die slechte links hebt, is dat slecht voor je website?

Romano: Tegenwoordig maakt dat niet zoveel meer uit.  Het probleem is zou dan kunnen zijn dat er negatieve SEO komt, veel slechte links naar een website door een bepaald persoon. Dit werkt niet. In Google kun je je aanmelden voor de search console, voor handige data over zaken als structured data en links. In de disavowed tool kun je slechte links aangeven zodat je je hiervan kunt distantiëren. Die websites worden dan genegeerd als er genoeg reports zijn. Het probleem van spam links wordt zo uitbesteedt.

Erno: Content van mijn website mag worden gebruikt als de bron maar wordt vermeld. 2 websites nemen mijn content echter gewoon over, heeft dit een negatieve werking op mijn website?

Romano: Als het goed is niet, Google is goed in staat om te zien wie als eerst de content heeft gemaakt. Als het echt een scraper website is, die dingen steelt, kan Google die snel vinden en negeren.

Erno: Gelukkig, ik las dat het slecht was, maar je stelt me gerust nu.

Romano: Wat je wel wilt doen, is op elke pagina een canonical tag opnemen. Daarmee kun je aangeven waar de tekst origineel gepubliceerd is. Zo kan Google zien waar het als eerste gepubliceerd is en kan het die website credits geven. Zo kan je syndicatie toestaan op een legitieme wijze.

Erno: Zet dus in de HTML code de oorspronkelijke bron van het artikel, zodat je content van anderen kunt gebruiken zonder elke keer nieuwe content te hoeven maken.

Romano: Als je dus Yoast gebruikt, wordt er automatische canonical tags voor je gemaakt. Hier hoef je je dan geen zorgen over te maken.

Erno: Hoe krijg ik nou meer, goede links naar mijn website?

Romano: Het begint allemaal met de content zelf. Be the content you want to find. Verplaats je in de bezoeker en maak de ultieme pagina voor hem. Mensen moeten er niet omheen kunnen. Dat trekt links aan. Studies met unieke data trekt ook veel links aan, type content bijvoorbeeld. Politieke content is nog een voorbeeld, hier hebben mensen een emotie bij. Er is een onderzoek geweest tussen de kleur van je ondergoed en het succes bij het andere geslacht. Er bleek dat mannen met een gekleurde onderbroek meer succes hebben. Ludiek maar het werd opgepikt. Er komen mooie links uit, zoals Nu.nl. Je zou hier aan kunnen denken. Ook is gastbloggen een goede manier. Zoek een website die bij je past waar je waarde kan toevoegen.

Erno: Als je kijkt naar de trend in 2017, cilinders en boxen met inspreekbare zoekopdrachten, zoals Alexa. Die gaan ook hier heel normaal worden. Wat moet ik doen om ook in de opdrachten hoog in de zoekmachine te komen?

Romano: Ik denk niet dat het een wereldschokkende verandering zal zijn, de manier waarop we content maken zal niet zoveel veranderen. Ik kan wel wat tips geven rond spraakgestuurde opdrachten. Je wilt je content en pagina’s iets aantrekkelijker schrijven, wat meer op een conversatietoon. Het moet goed uit te spreken zijn. Deponeer je zoekwoorden in de tekst. Pas je titels hier ook op aan, mensen vinden je dan sneller. Maak het zo duidelijk mogelijk. Het is ook een zaak om een FAQ sectie te maken met de meest gestelde vragen en antwoorden. Maak de antwoorden niet te lang. Google prefereert beknopte antwoorden om omdat die makkelijk uit te spreken zijn voor bijvoorbeeld Alexa. Een featured snippit geeft een kort antwoord op je gestelde vraag, boven de reguliere zoekresultaten. Winner takes it all, geef het beste antwoord op de vraag van de zoeker. De smart speaker leest alleen die snippit voor.

Erno: Gebruikerservaringen worden steeds belangrijker. Hoe pak je dit aan? Hoe zorg je ervoor dat wanneer mensen je tegenkomen op Google, ze kunnen zien dat je een betrouwbaar bedrijf bent.

Romano: Zorg ten eerste voor de beste service. Om die beoordelingen te krijgen zul je je klanten toch wel enigszins moeten aansporen om hun beoordeling achter te laten. Je mag mensen niet financieel aansporen. Dit is tegen de richtlijnen van alle platformen. Maak ze duidelijk dat de ervaring gewaardeerd wordt. Als het niet heel slecht of heel goed is, zullen ze niks achter laten.

Erno: Hoe doe jij dit met je klanten?

Romano: Ik neem maar weinig klanten aan, dus het is sowieso al makkelijker om het te vragen. Ik gebruik hiervoor een betaalde plug-in waarmee je makkelijk een review achter kunt laten. Het is een goede plug-in die automatisch update en structured data genereert. Via een plug-in is dat makkelijk, jij hoeft alleen de reviews te verzamelen. Dit valt op in de zoekresultaten. Dat kan leiden tot meer bezoekers en een betere positie in Google. Opvallen is een goede zaak, mits relevant.

Erno: Wat is voor jou weinig klanten?

Romano: Ik neem niet meer dan 6 projecten tegelijkertijd aan. Het is op kleine schaal waarbij ik alles zelf uitvoer.

Erno: Als je dus ondernemer bent en weinig klanten hebt, is het makkelijk om beoordelingen te verzamelen. Je kunt ze mailen of bellen om het te vragen, doe dit actief. Dit kun je ook automatiseren via een plug-in natuurlijk. Een goede tip. Ik heb nog een paar vragen. Wat is ANP en is het belangrijk voor mij?

Romano: Het is een strip down versie van je pagina, een light versie. Hierdoor kan hij heel snel laden. Het is belangrijk voor sites met veel bezoekers. Voor de kleinere ondernemer met een webwinkel is het niet erg relevant. De pagina is hiervoor te beperkt, het is echt voor artikelen. Voor een blog kan het meer waarde hebben, ANP resultaten komen boven de reguliere resultaten. De Automatic plug-in op WordPress maakt van al je pagina’s een light versie. Vaak zitten hier echter nog wel fouten in, wat je na kan kijken met search control. ANP zou niet bovenaan je prioriteiten moeten prijken.

Erno: Staat op mijn lijstje maar ik ga het niet meteen doen. Als je website nog geen HTTPS heeft, krijg het een onveilige melding. Dat kan een nadeel zijn voor je website.

Romano: Zeker, het komt onbetrouwbaar en amateuristisch over. Is het wel een goede website? Ik zou nooit mijn creditcard gegevens geven aan een website met HTTP. Voor mij ligt dat natuurlijk wat extremer. Het is echter wel een ranking factor, die doorslag kan geven wanneer pagina’s redelijk gelijk zijn. Op dit moment is het niet zo belangrijk, maar het is makkelijk om over te stappen. Dit kun je via direct admin of c-panel een SSL certificaat aanvragen. Via Let’s Encript kun je gratis een legitiem SSL certificaat aanvragen. Je moet ook alle oude URL’s doorverwijzen naar de nieuwe HTTPS URL’s. Voor WordPress is hier ook weer een plug-in voor. Hierna moet je dan nog alle bronnen naar HTTPS krijgen. Dan heb je een volledig veilige pagina. Het is een klusje maar vroeg of laat moet je eraan geloven.

Erno: Ik besteed dit soort werk het liefste uit. Zoek iemand in je omgeving om die dit foutloos voor je kan doen. Is video iets waarvan jij vindt waarmee je aan de slag moet?

Romano: Video wordt steeds belangrijker, zoekresultaten zijn doorspekt met Youtube video’s. Die zijn makkelijk te ranken. Visueel ingestelde zoekopdrachten zullen steeds meer Youtube videos als resultaat opleveren. Het is de 2e zoekmachine ter wereld. Wanneer je een video embed, zal dit een positieve werking hebben op je positie in de zoekmachine. Google prefereert multimedia.

Erno: Erg bedankt voor het mooie gesprek.

Vergeet niet te abonneren op de Erno Hannink Show via iTunes, Stitcher of SoundCloud.

Kun je mij een groot plezier doen zodat meer ondernemers deze podcast kunnen vinden? Geef deze podcast jouw eerlijke beoordeling en recensie. Dit helpt mij enorm om deze podcast te verspreiden. Dank je wel hiervoor. Stuur me een korte e-mail om mij te laten weten dat je dit gedaan hebt en ik stuur je een verrassing.

Je kunt mij bereiken op podcast@ernohannink.nl Ik hoor graag van jou.

Bewaren

Bewaren

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.