Data combineren met psychologie voor de beste optimalisatie – Tom van den Berg

Tom van den Berg

Vandaag het gesprek met Tom van den Berg.

Als Analytics & Optimization Expert bij Online Dialogue is Tom dagelijks bezig met het optimaliseren van de digitale omgeving van verschillende klanten. Daarnaast houdt hij ontzettend van reizen, hij vindt het geweldig om nieuwe culturen te ontdekken. Naast reizen is sport een grote passie, zo loopt hij veel hard, volgt hij het voetbal in ongeveer heel Europa en zijn er nog tien andere sporten die hem onwijs interesseren.

Met Tom heb ik het over hoe je betere keuzes maakt voor je website om de conversie te verbeteren. Wat kun je doen als je website niet veel verkeer heeft en A/B testen niet veel zin heeft. Waarom de combinatie van psychologie en data interessant is voor bedrijven. Waarom het werken bij een bureau zo leuk is. En we hebben het over zijn reizen in Midden en Zuid Amerika.

Veel plezier met de inzichten van Tom.

 

Episode 142

Show Notes

Je hier met Tom verbinden:

Transcriptie

Erno: Ik zit hier met Tom bij Online Dialogue, waar hij werkt. Ook heeft hij bij T-mobile en Rituals gewerkt. Als optimalisatie expert met een achtergrond als webanalist probeert een brug te slaan tussen data en marketing, met als doel steeds meer beslissingen nemen op basis van data en uiteindelijk de bezoeker steeds beter begrijpen. Welkom!

Tom: Bedankt! Mijn eerste keer in een podcast.

Erno: We volgen elkaar al een tijdje op Twitter en ik zie dat je je met veel dingen bezig houdt.

Tom: Klopt, in het weekend kijk ik graag voetbal maar doordeweeks ben ik bezig met statistiek en data.

Erno: Jij bent bezig met optimalisatie en psychologie. Het doel is steeds meer beslissingen nemen op basis van data en uiteindelijk de bezoeker steeds beter begrijpen. Dat is eigenlijk vreemd, want om de bezoeker te begrijpen moet je fysiek contact hebben. Jullie doen het dus met data. Wat is hier lastig en mooi aan?

Tom: Het een sluit het ander niet uit. Je hoeft niet te kiezen. Wij helpen vooral klanten met veel bezoekers en dan kun je de feedback van 10 klanten niet gebruiken om iets te zeggen over het gedrag van je bezoekers. Je hebt data nodig. Je moet dat goed beseffen, vaar niet blind op feedback. Je optimaliseert dan op het verkeerde verdrag. Wij vertrouwen op data, wat het gedrag niet kan verklaren echter. Via een survey zou je dan de waarom kunnen achterhalen. Dat is de psychologie, de reden achter het gedrag. Data vertelt je dit niet.

Erno: En de waarom haal je dus uit een onderzoek?

Tom: Ja, het is lastig omdat een groot deel van je beslissingen onbewust gebeurd. Als je er dan naar vraagt, is de persoon bewust en dit verandert het gedrag. Uit de data halen we cijfers, waarmee we dan een pagina aanpassen voor onze klant. Dit gaan we dan testen in de thuissituatie. Bedrijven varen vaak op feedback als primaire inputbron, terwijl wil liever data gebruiken.

Erno: Hoeveel bezoekers heb je nodig om wat te hebben aan de data?

Tom: Dat maakt niet zoveel uit. Vanaf 50 bezoekers per dag kan je prima een data analyse doen, over een periode van 4 weken. Zo kun je gedrag weergeven. Wij gebruiken experimenten als een methode om te verbeteren. Je hebt wel zo’n 1000 conversies per maand nodig om te kunnen AB testen. Anders gaat het lastig worden om effecten te herkennen in je data. Die dingen ga je niet terug zien in je data. Ga dan gewoon een analyse doen en maak een nieuwe versie van die pagina.

Erno: Wat is een conversie?

Tom: Het is het vervullen van je belangrijkste Call To Action, bijvoorbeeld een product kopen of je e-mail adres achterlaten. Dit kan verschillen. Als je een kleine website bent, ze je sneller verschillen bij aanpassingen.

Erno: Veel van mijn klanten hebben niet zo’n grote website. Je kunt dus beter een nieuwe versie van een pagina maken.

Tom: Het is niet per se zo dat kleine aanpassingen dan geen groot effect kunnen hebben, het gaat erom wat je aanpast. Vanuit de klant gezien kan een kleine wijziging heel groot zijn.

Erno: Hoe kom je daar dan achter?

Tom: Met de analyse beginnen we meestal met Google Analytics. De meeste bedrijven kunnen dit wel. Neem je traffic bronnen goed door, waar komt je verkeer vandaan? Wat is je belangrijkste pagina waarop ze binnen komen? Dat kan per traffic bron verschillen. Dan kan je een onderscheid maken tussen normale of mobiele bezoekers. Hoelang zitten ze op een pagina? Een lange tijd kan iets zeggen over het gedrag. Zo proberen de hoofdstromen in kaart te brengen. Waar haakt de bezoeker af? Zoek uit waar ze de website verlaten en zet hier een survey op. De klant ervaart dingen anders. Kom in gesprek met klanten door om feedback te vragen.

Erno: Die survey tool heb ik nog niet gebruikt, een goede tip.

Tom: Naast surveys hebben ze ook nog recordings, dan kan je filmpjes van je bezoekers terugkijken. Zorg dat je eerst wat bezoekers hebt, anders ga je optimaliseren voor een te kleine groep.

Erno: Een de ene klant klinkt het alsof je het zelf kunt doen, maar het is toch vaak vrij lastig. In een survey moet je wel de juiste vragen stellen. Dat lijkt me lastig.

Tom: Eens, er zijn veel opleiding op dit gebied, maar ik denk dat wanneer je nieuwsgierig genoeg bent, je alles op internet kunt vinden. Je kunt zelf heel ver komen. Je kunt natuurlijk ook iemand inhuren als je je meer met je core business wil bezighouden. Je kunt altijd zelf beginnen.

Erno: Je hebt gewerkt aan de bureau kant en aan de klant kant. Wat is het leukste om te doen?

Tom: Die vraag krijg ik vaak. Ik werk nu 2.5 jaar bij Online Dialogue en vind het erg leuk dat je van zoveel verschillende klanten data krijgt te zien. Alle collega’s hebben een functie maar iedereen is gericht op website optimalisatie. We leren erg veel van elkaar. De leercurve werd minder bij de grote bedrijven. Hier zijn we samen bezig. Je leert wel erg veel van het werken bij een groot bedrijf. Bij Rituals was ik ook de enige webanalist. Ze groeien ontzettend hard. Het heeft voor- en nadelen. Het bureau waar je werkt maakt erg veel uit.

Erno:

Tom:

Erno:

Tom:

Erno:

Tom:

Erno:

Tom:

Erno:

Tom:

Erno:

Tom:

Erno:

Tom:

Erno:

Tom:

Erno:

Tom:

Erno: Bedankt Tom!

Vergeet niet te abonneren op de Erno Hannink Show via iTunes, Stitcher of SoundCloud.

Kun je mij een groot plezier doen zodat meer ondernemers deze podcast kunnen vinden? Geef deze podcast jouw eerlijke beoordeling en recensie. Dit helpt mij enorm om deze podcast te verspreiden. Dank je wel hiervoor. Stuur me een korte e-mail om mij te laten weten dat je dit gedaan hebt en ik stuur je een verrassing.

Je kunt mij bereiken op podcast@ernohannink.nl Ik hoor graag van jou.

 

Ontvang deze E-mail succes mindmap en checklists

e-mail lijst checklist

Lees ook het artikel Meer klanten met de tool die weinig mensen goed gebruiken.

"Disclosure of Material Connection: Some of the links in the post above are "affiliate links." This means if you click on the link and purchase the item, I will receive an affiliate commission. Regardless, I only recommend products or services I use personally and believe will add value to my readers. I am disclosing this in accordance with the Federal Trade Commission`s 16 CFR, Part 255: "Guides Concerning the Use of Endorsements and Testimonials in Advertising."

Geef jouw mening

*