Groeien met meer focus en meer rust – Erno Hannink

Door Erno Hannink | Podcast

aug 02

Hallo en welkom bij aflevering 163 van de Erno Hannink Show. Waar je leert van ondernemers en ondernemende mensen die bijzondere resultaten bereiken, hoe ze hier gekomen zijn, wat ze doen, de strategie en hoe ze klanten klanten krijgen.

Mijn naam is Erno Hannink en ik deel mijn opgedane kennis, ervaringen en expertise met jou. Ik coach bedrijven bij het formuleren van een online strategie en de implementatie daarvan.

focus rust

Show Notes

Episode 162

Quotes uit het gesprek

  • Op de juiste klant
  • Op het juiste probleem
  • Op de juiste oplossing
  • De juiste prijs (waarde die je levert)
  • De juiste taken die je moet doen
  • 3 taken per dag

 

 

Transcriptie:

Focus.

Ik heb het de laatste tijd veel met mijn klanten gehad over waar ze het verschil kunnen maken. Veel van mijn klanten werken hard, willen verder groeien maar weten nog niet zo goed hoe, zonder harder te werken. Ik sprak met een klant, die nu nog 80 uur per week werkt. Zij wil toe naar 50 uur, ik denk dat het naar 30 kan. Het heeft veel te maken met focus. Ik noem een paar dingen, waarop je zou moeten focussen om meer resultaat te krijgen. Allereerst op de juiste klant. Op het juiste probleem van de klant en je oplossing erbij. Focus je op de prijs die je vraagt voor je oplossing. Op de 3 taken die je maximaal per dag doet. Laten we een naar het eerste punt kijken. Ik noem dit hyperspecialisatie, je vindt er meer over in het Handboek Hyperspecialisatie. Je richt je op 1 klant met 1 probleem. Zo krijg je allemaal dezelfde klanten. Je kiest de beste klant, je hebt er al vaker voor gewerkt. Het is de naam van je klant, waar je er veel meer van wilt hebben. De naam van die klant gaat je helpen. Je kunt hem dan bellen en vragen om een gesprek over een aantal punten. Die klant is ook heel gelukkig met jou. Ze maken graag een afspraak, luister goed en stel goede vragen. Je gaat de klant vragen waar zijn probleem ligt. Het grootste probleem op het gebied waar je werkt. Je moet vaak even doorvragen, als je hebt probleem hebt gevonden praten ze er met veel overtuiging over. Ze worden geraakt. Er is niets fijner dan dit probleem op te lossen. Communiceer over dit probleem. Doe dit op alle platformen. Gebruik de taal van je klant. Dan trek je mensen aan met datzelfde probleem. Niet iedereen lijkt op de door jou bedachte doelgroep. Het zijn alleen mensen met hetzelfde probleem. Ze lijken niet per se op elkaar, maar je kan ze goed helpen. Met je ene oplossing. Niet 10. Daarmee maak je het verwarrend. Er is maar 1 oplossing, je klant weet dit ook. Maak dit duidelijk op je website. Dan kom je met de oplossing. Niet 3 of 4. Jij bent de specialist en weet wat het beste is. Bied die oplossing aan. Weet je klant, het probleem en je oplossing.

In de workshops ga ik dieper in op de prijs. Focus op de prijs. Mensen die een dienst verlenen, zoals ik, denken vaak in uren keer prijs. Het is beter om na te denken over de waarde die je levert. Hoeveel is dit waard? Dat is vaak hoger dan de uurprijs keer het aantal uren. Je ontdekt dat hier veel nieuwe kansen liggen. Ontdek wat het voor klanten waard is op hun probleem opgelost te zien worden. Als jij bijvoorbeeld een vijfde vraagt, zegt iedereen ja. Dit kan wel een hoge prijs zijn. Sommigen willen dat klanten de prijs meteen accepteren, maar als ze dit doen zonder tegengas, is je prijs te laag. Je kan meer vragen. Als je met allen klanten een discussie hebt, is die te hoog. Een deel is goed. Focus op de waarde van de oplossing.

Waar ben je het beste in? Wat is je unieke vermogen? Wees 80% bezig met je unieke vermogen. Geef andere taken weg. Als je dat doet, dan weet je dat je de meeste waarde gaat leveren voor je bedrijf. Je groeit dan. Ben je erg goed in sales? Besteed daar 80 tot 90% van je tijd aan. Zorg dat je je richt op je unieke ding. Concentreer je op een dag op maximaal 3 dingen. Stel wel prioriteiten. Zo ben je bezig met de belangrijke dingen voor je bedrijf. 3 dingen maar. Als je klaar bent met die 3 dingen, zit je dag erop en kan je tevreden zijn. Probeer dit eens een week. Geen andere acties. Alleen de 15 belangrijkste dingen voor de groei van je bedrijf. Als je er meer doet, heb je kans dat je een ontevreden gevoel krijgt, omdat je dingen moet doorschuiven moet werken. Focus je op je unieke vermogen. Definieer de 3 belangrijkste dingen.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

Leave a Comment: