Vertrouwen krijgen door doen – Erno Hannink

Door Erno Hannink | Podcast

aug 23

Vertrouwen krijgen door doen.
De volgorde om vertrouwen te krijgen is:

  1. Inzet – je bent gedreven om het te laten slagen
  2. Moed – je hebt moed nodig om de sprong te wagen
  3. Bekwaam – doordat je het vaker doet wordt je bekwaam
  4. Vertrouwen – doordat je bekwaam bent heb je vertrouwen gekregen.

Focus dus op inzet en moed (eventueel met wat aanmoediging) om het te doen.

Dan komt bekwaamheid en vertrouwen als vanzelf.

Mijn naam is Erno Hannink en ik deel mijn opgedane kennis, ervaringen en expertise met jou. Ik coach bedrijven bij het formuleren van een online strategie en de implementatie daarvan.vertrouwen door doen

Show Notes

The Profit

Episode 164

Transcriptie:

Ik deel deze keer kennis die ik in de afgelopen week heb opgedaan en hoe dit werkt voor mij. Ik leer veel van Dan Sullivan op dit moment, dus je zult met enige regelmaat dingen horen van Dan die ik heb geleerd en toepas in mijn eigen praktijk.

Vandaag, iets wat ik zelf gebruik maar wat ik ook anderen probeer mee te geven. Ik zie de effecten die zij ervan ervaren. Het gaat over vertrouwen.

Wat ik vaak merk, is dat ondernemers vaak op zoek zijn naar vertrouwen als ze iets willen veranderen. Vertrouwen om de actie te ondernemen, iets te veranderen. Eigenaardig genoeg is vertrouwen pas de laatste stap in het proces.  Vertrouwen krijg je pas als je een paar andere dingen eerst heb gedaan. Er zijn 4 stappen in het proces.

  1. Inzet. De inzet dat je gedreven bent om dit te gaan doen. Om het proces aan te pakken.
  2. Moed. Moed om de sprong te wagen. Je weet nog niet helemaal hoe het moet, wat het effect is. Daarom moet je de moed pakken om het toch uit te voeren.
  3. Bekwaamheid door doen. Doordat je het steeds vaker gaat doen, word je bekwamer in het ding.
  4. Vertrouwen. Doordat je nu bekwaam bent in het doen, heb je vertrouwen gekregen. Je ontwikkelt het door het te doen.

Ik zie veel ondernemers die lang nadenken over een verandering in hun bedrijf, daar heel erg intern mee bezig zijn. Bijvoorbeeld over een website. Ze denken er te lang over na hoe ze het gaan doen. Zoek eerder contact met iemand die er meer verstand van heeft en ga het gewoon doen.

Dit weekend had ik een vraag over hoe je de perfecte video kon maken in 1 weekend. Je kan niet de perfecte video maken in slechts één weekend. In theorie zou je dag 1 kunnen besteden aan zoveel mogelijk takes maken en dag 2 om die takes te bewerken naar een zo optimaal mogelijk resultaat. Denk niet teveel na. Ga aan de slag en het vertrouwen komt vanzelf.

Zo sprak ik met een aantal ondernemers tijdens intakes voor de coaching en workshops over het lanceren van nieuwe producten. Ze zoeken daar moed en vertrouwen voor.

Een voorbeeld hiervan is de intake met Jessie, ze zocht vertrouwen om haar nieuwe product, een 1 op 1 met klanten, te gaan lanceren.

Er is dus inzet, moed en bekwaamheid nodig om vertrouwen te kweken. Focus op inzet en moed, eventueel met wat aanmoedigingen, dan komen bekwaamheid en vertrouwen vanzelf.

Twee weken later schreef ze me terug. Ze had een verkoopgesprek gehad en is er totaal anders in gegaan. In plaats van de druk op verkopen heb ik haar de opdracht meegegeven om ervan te genieten en waarde te leveren.

De eerste 1 op 1 klant heeft ze binnen gehaald. Ze heeft daarnaast doelen gesteld en haar focus bijgesteld. Dat heeft haar inzet gegeven en moed heeft ze dus gekregen van mij, iemand anders. Zo krijgt ze vertrouwen.

Doe iets, onderneem actie, verzamel moed en inzet. Zo krijg je bekwaamheid en komt het vertrouwen vanzelf. Je moet dus aan de slag gaan. Focus op de inzet, de intrinsieke motivatie om het te gaan doen. Verzamel de moed om de sprong te gaan wagen.

Nog een laatste voorbeeld, gisteravond in de aflevering van The Profit, een serie waarin bedrijven worden bekeken en de host een stuk van het bedrijf koopt als hij perspectief ziet.

Marcus Lemonis probeert het bedrijf om te turnen naar een nog groter succes. Het bedrijf in kwestie was al redelijk succesvol maar ze wilden nog meer.

De jonge ondernemer had moeite om de veranderingen die Marcus Lemonis, de host, voorstelde te implementeren. Ze deed het uiteindelijk gewoon niet.

Marcus had twee andere ondernemers uit eerdere afleveringen uitgenodigd om met haar het gesprek aan te gaan. Zij zaten in dezelfde branche en vertelden haar dat ze het proces moest vertrouwen, want dan kwam er resultaat. En ze deed het niet. Ze durfde de sprong niet te maken. Ze zocht het vertrouwen vooraf maar dat was er niet. Het lag volgens haar aan de samenwerking met Marcus.

Follow

About the Author

Erno is de Social funnel Specialist. Zijn missie, de slechte online resultaten van goede bedrijven de wereld uit helpen. Cursussen, Advies en Coaching voor ondernemers en organisaties. Winstoptimalisatie van jouw online marketing en verkoop dat is waar je Erno voor inschakelt. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show en wekelijkse case study videos. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

Leave a Comment: