Met de miljoenenverkoop van zijn bedrijf helpt hij ondernemers met groei – Kees de Jong

Door Erno Hannink | Podcast

okt 18

Vandaag het gesprek met Kees de Jong.

Kees is ondernemer, investeerder, spreker, mentor en schrijver. Sinds hij samen met zijn compagnon Wout van der Wijk, Blauw Research begon, heeft Kees meerdere snelgroeiende bedrijven in binnen en buitenland geleid. Waaronder ScaleUp Company samen met Pieter van Osch waar ik Kees van ken.

 

Sinds z’n eigen groeiopleiding aan het MIT executive center heeft hij een enthousiasme ontwikkeld om ook andere ondernemers meer aan zichzelf te laten werken.

 

Kees spreekt regelmatig over groei. Daarnaast investeert Kees in bedrijven. Kees kijkt hierbij vooral naar de ondernemers, de ambitie en de intrinsieke groeipotentie die het bedrijf heeft.

 

In dit gesprek met Kees doorlopen we de ontwikkeling van zijn bedrijf vanuit de studententijd. Hoe een leuk bijbaantje veranderde in een onderzoeksbureau. Het inzicht dat je het rapport van een onderzoek vaker kunt verkopen was de sleutel.

 

Met het hard werken werd het bedrijf steeds groter. Een afsplitsing van het bedrijf werd na 3 jaar verkocht voor tientallen miljoenen verkocht aan het Amerikaanse bedrijf ISS. Door een aantal omstandigheden werd Kees niet lang daarna CEO van datzelfde bedrijf.

 

De ontwikkeling van Kees zelf als ondernemer werd aangewakkerd door een andere ondernemer. Met de inzichten uit de studie en kennismaking met Verne Harnish werd duidelijk dat groei van je bedrijf en het ontwikkelen als ondernemer ook in Nederland op de agenda moest komen.

 

NLgroeit is een van de initiatieven die Kees ontwikkelde voor meer groei van de bedrijven in Nederland. Ik heb genoten van het gesprek met Kees op een mooie vrijdagmiddag in Haarlem en inspiratie gekregen om aan de slag te gaan met groei.

 

Veel plezier met de inzichten van Kees.

Show Notes

Episode 168

Links uit de podcast

LinkedIn

Website

Transcriptie:

Erno: Welkom Kees, in de podcast. Je bent al heel lang ondernemer en ik ken je van ScaleUp. Hoe ben je gekomen tot het starten van je onderneming?

Kees: Ik was 20 toen ik samen met een vriend ons eerste bedrijf begon. Ik stapte in zijn bedrijf, hij deed administratie. Hij vroeg of ik kwam helpen in het bedrijf Admilot. We deden de boekhouding. Daarvoor woonde en werkte ik in Spijkenisse bij een benzinestation.

Erno: Je bent eigenlijk gelijk begonnen als ondernemer, had je niet het gevoel dat je eerst voor een baas moest werken?

Kees: Nee, en dat heeft 2 achtergronden. Ik voelde al een aantal jaren dat ik ondernemer wilde worden, op mijn 16e had ik een zomerbaantje in de afvalverwerkingsfabriek. Daar deed ik schoonmaken. Dat was hard werken. Ik realiseerde me dat ik nooit meer voor een baas wilden werken en dat ik de hoogst mogelijk opleiding wilde doen die ik kon krijgen. Ik deed HAVO en ben daarna nog VWO gaan doen. In het eerste jaar van mijn studie was een er programma, Breaking Out. Daarin lieten ze ondernemers aan het woord om te vertellen hoe het was om een bedrijf te hebben. Er was iemand die begonnen was vanaf zijn zolder met zijn vriendin als secretaresse. Dat bedrijf is uitgegroeid naar 10.000 werknemers. Dat wilde ik ook. Ik wilde niet precies iets uitvoeren volgens de manier waarop het gezegd werd. Het kon sneller of beter. Ik werd gedwongen tot dingen die niet logisch waren. Ik heb Eckart Wintzen later nog ontmoet en bedankt voor de inspiratie. Hij had in 93 People Planet Profit al helemaal bedacht. Hij was een vooruitstrevend denker. Ik leerde van hem de bravoure, de maakbaarheid. Fake it untill you make it. Dat heb ik van hem meegenomen. Ik heb een prestatiedrang en wil altijd meer en beter. Ik vond mij eerste ton en mijn eerste miljoen fantastisch. Het bleek iedere keer haalbaar te zijn. Stel je eigen doelen.

Erno: Dan begin je je eerste echte bedrijf.

Kees: Vanuit de studie kregen wij een opdracht om een ondernemingsplan te maken voor een bedrijf. Een software bedrijf. Binnen die opdracht vroeg de eigenaar of wij een marktonderzoek wilden doen naar tandartsen waar we 600 gulden voor kregen. We belden 70 tandartsen om te kijken of er vraag was naar automatisering binnen de branche. Het was echt een goed rapport. De conclusie was om het niet te doen. Op een ochtend werden wij gebeld door een ander software bedrijf met de vraag of ze het rapport konden kopen voor 300 gulden. Dat was echt een openbaring, waarde leveren. We gingen alle andere bedrijven bellen en hebben het aan elk bedrijf verkocht. Alle bedrijven vonden het fantastisch. Dat gingen we vaker doen, in de advocatuur zo verder. We maakten allemaal rapporten. De naam Admilot was echter niet handig. We kwamen uit op Blauw. Dat was de geboorte van ons marktonderzoeksbedrijf met allemaal studenten die in het callcentre werkten. We voerden de prijs telkens op. We verkochten de rapporten ook aan IBM en HP. Toen kwamen wij daar binnen en die grote bedrijven gaven ons opdrachten. We groeiden snel. Ik maakte weken van 90 tot 100 uur. Het werk was zo leuk. In 93 namen we onze eerste onderzoeker aan. Toen werd het voor het eggie. We groeien naar 12 miljoen omzet.

Erno: Wat zijn goede werknemers om aan het begin in te huren?

Kees: Op een gegeven moment moet je meer aan je bedrijf werken dan in je bedrijf. Wij werkten 100% in ons bedrijf. Begin tot eind, daarom waren wij ook heel goed en snel. Dat was echter niet schaalbaar, de enquêtes wel. We begonnen met 4 telefoons, dat werden er steeds meer. We hebben heel veel geluk gehad met onze eerste onderzoeksmedewerker, een student die erg slim en scherp was. Binnen een paar weken begon hij het te snappen. Een analyse kostte ongeveer 8 uur. Binnen een week of 6 kon hij het in 8 uur. 2 weken later deed hij het in 7 en weer een later in 6. Hij was sneller dan ons. Dat was voor iedereen die binnenkwam ineen de standaard. Iedereen werd gepusht om het sneller en beter te doen. Wij kwamen er later achter dat 8 uur al belachelijk is. Het moest minimaal 2 dagen kosten. Een happy accident. Onze interne normen lagen heel strak. Het bedrijf heeft zich goed ontwikkelt.

Erno: Op welk moment ging je je echt op de kern van het bedrijf richten?

Kees: Wij maakten de fout die iedereen maakte. Wij zeiden tegen elke opdracht “ja”. Wij zijn heel snel gegroeid maar als we bij de basis waren gebleven, dan hadden we veel sneller kunnen schalen. Wij werkten voor IBM, en Pim Fortuyn, die de OV studentenkaart leidde.

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

Erno:

Kees:

 

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

Leave a Comment: