Klanten aantrekken met persoonlijke berichten in social media – Roos van Vugt

Door Erno Hannink | Podcast

nov 22

Roos is gek op mensen, technologie en communicatie. Deze passies zijn verenigd in haar baan als Social Media Strateeg bij Merkwerker.nl. Zij vertelt graag over kracht van social media, personal branding en de traagheid van cultuurverandering bij merken en organisaties.

Vandaag het gesprek met Roos van Vugt.

Roos van vugt merkwerker

In ons gesprek hadden we hoe ze verschoof van communicatie naar HR. Wat ze lastig vond aan de HR kant. Hoe ze later de medewerkers juist ging inzetten in de communicatie van het bedrijf.

Ze vertelt over hoe haar leidinggevende een laatste duwtje gaf om te starten als ondernemer. Ze ziet zichzelf niet als ondernemer, maar meer als freelancer. Een freelancer is volgen Roos geen ondernemer. Ze zit het liefst niet te lang bij dezelfde opdrachtgever.

Geef medewerkers de keuze om te communiceren via social media bijvoorbeeld. Luister vooral naar je medewerkers en laat merken dat je het gezien hebt.

Het helpt om ook persoonlijke dingen te delen op social media merkt ze zelf ook telkens weer. Zo kreeg ze een klant mede door haar tweets over de oldtimer Volkswagen bus. Of de directeur die de snelheid zelf zag met de reacties die hij kreeg op zijn vraag voor restaurant tips via Twitter.

Veel plezier met de inzichten van Roos.

 

Credits voor de foto van Roos van Vugt: Daphne Channa Horn  @ikbendaf

Show Notes

Episode 173

Links uit de podcast

The Alchemist

Twitter

LinkedIn

Transcriptie:

Erno: Ik zit hier samen met Roos van Vugt, welkom in de podcast.

Roos: Bedankt Erno, fijn om hier te zijn

Erno: We hebben al een tijdje zitten praten en we kennen elkaar al wat langer. We gaan het vooral hebben over ondernemerschap en het goed doen daarvan. Je hebt de HEAO gedaan, communicatie, in Den Haag. Wat is het belangrijkste wat je daarvan hebt meegenomen?

Roos: Communicatie is voor mij altijd de rode lijn geweest en met social media ben ik toevallig bij recruitment terecht gekomen. Social media samen met communicatie en techniek, dat vind ik erg leuk.

Erno: Hoe komt dat techniek stuk er zo in?

Roos: Het draait om de knoppen, platformen snappen. Als je niet van techniek houdt, is dat best lastig.

Erno: Waar komt die interesse vandaan?

Roos: Weet ik eigenlijk niet, altijd al gehad. Ik zit graag gaan de knoppen.

Erno: Daarna ben je terug gekomen bij Projective.

Roos: Ja, ik ben ooit bij Bicker Communicatie gestart, dat was vrij kort. Toen was de fax er nog en was er 1 in het kantoor om de klanten te bedienen. Dat was niet mijn ding, ik voelde me vrij alleen. De directeur van Projective zag dat ik heel veel empathie had. Hij heeft mij getest, ik was erg gericht op andere mensen en heb daar 5 jaar gewerkt als recruiter, veel bedrijven en mensen gezien. Vandaar stiekem veer terug gegaan naar mijn oude vak, naar Ben, het allermooiste merk van Nederland. Weer gestart in recruitment. Ik heb daar ook langere tijd gezeten en mijn man ontmoet, wat niet zo handig was. We hebben de keuze gemaakt dat ik verder zou gaan bij een ander bedrijf. Met Ben kun je op communicatief gebied erg mooi spelen. Ben verlief op je oren , op je stem. Van die campagnes kan ik nog steeds genieten. Ik heb daar wat mee. De laatste Nike campagne met Keapernick vind ik erg mooi.

Erno: Social media verandert, het gaat om bereik en gezicht krijgen, campagnes. Jij bent erg van de interactie.

Roos: Voor mij staat dat los van elkaar, ik vind niet dat een campagne precies op social media neergezet hoeft te worden. Social media is niet altijd de ideale plek, ik lees nog steeds de krant. Social media is gekomen omdat mensen liever naar elkaar luisteren dan naar merken. Ik neem van jou iets eerder aan dan van een merk. Die moeten het eerst bewijzen.

Erno: Ik heb dezelfde stelling.

Roos: Ik heb ook een twitter account “Merkwerken”, die mensen kunnen volgen. Als ze meer van inhoud houden, kunnen ze beter mij persoonlijk volgen, dat geef ik altijd aan. Ik geloof in de combi van privé en werk. Laat wat van jezelf zien.

Erno: Bij Monsterboard kwam je weer in de HR.

Roos: Ja, HR directeur zelfs op het laatst. Ik heb daar een hele steile leercurve gehad. Ik was toen erg ambitieus. HR met alle administratie past wat minder bij mij. Werk doen dat ik minder leuk vind, maar het wel doen omdat je wilt laten zien dat je het goed kan doen, dat heb ik 2 jaar gedaan. Mijn man werd toen gebeld of hij naar Madrid kon komen om daar een telecom organisatie op te zetten. Dat gingen we samen doen. Ik was ook zwanger toen.

Erno: Dan ga je naar Deloitte, daar ken ik je het meeste van, de manier waarop jij social media gebruikt in een organisatie. Waarom zou je als je bedrijf je mensen social media toevertrouwen.

Roos: Waarom heb je mensen in dienst als je ze niet vertrouwd? Dat is voor mij geen issue.

Erno: Voor bedrijven soms niet, veel mensen hebben geen LinkedIn profiel. Het ontbreken van vertrouwen. De angst voor het verkeerd profileren.

Roos: Precies. De angst dat de werknemers vertrekken, ik kan daar moeilijk mee omgaan. Vertrouwen met er zijn. Je kan niet alle mensen in een organisatie meekrijgen. Voel hoe leuk mensen het vinden om voor een bedrijf te werken

Erno: Zijn er in jouw optiek functies waarbij je net zo goed niet met social media aan de slag kunt gaan?

Roos: Social media is er voor het individu. Iedereen kan er waarde uit halen. Dan kan je er al ROI uithalen, ik ben veel minder gaan mailen door social media. Dat was mijn waarde. Het is er voor jou, niet per se voor een bedrijf, dat kan overal liggen. Het kan ook heel klein zijn. Ik kon bewijzen dat er ROI was.

Erno: Soms is de directie niet bekend met de intentie, daar is training voor nodig. Ze zijn vooral jaloers op concurrenten. Je moet je eigen manier vinden. Het gaat om de interactie. Ze promoten vooral, dat is niet de beste manier.

Roos: Nee inderdaad, daarom is het ook niet ontstaan, het is geen push-kanaal. Je moet het juist inzetten.

Erno: Voorbeeld, een marketingteam had berichtjes geplaatst op LinkedIn. Erg mooi, maar wat als je nou de dealer in beeld brengt, of de klant? Vooral anderen een podium geven, net zozeer jezelf.

Roos: Je komt in een ander netwerk, ze delen het minder snel als je naam er erg groot op staat.

Erno: Je mag niet teveel op je borst kloppen, nederlands eigen. Als ondernemer moet je dat wat meer doen, ook zelf mensen dingen laten vertellen.

Roos: Ja, bij Deloitte zijn we vanuit vacatures begonnen. Dat is een hele mooie laagdrempelige stap. Mensen delen dit graag. Het gaat continu om aandacht geven aan anderen. Het komt vanzelf terug. Iedere dag weer.

Erno: Hoe heb je dit duidelijk gemaakt, dat dit werkt?

Roos: Een van de grotere bazen vertrouwde mij. Voorbeeld, hij zocht een restaurant en ik gaf hem via DM opties. Hij vond dat erg prettig en snel en zag de waarde daarvan. Als de top aan boord is, kom je ver. Ze moeten het zelf doen. Als ze niet willen, zeg ik gewoon nee. Oudere mensen snappen het vaak eerder, zij hebben een groter netwerk.

Erno: Wat mij opviel is dat mensen heel weinig bezig zijn met social, jongen mensen.

Roos: Snapchat, Instagram. Kleine dingen. Een stagiair vertelde mij dat ze Twitter van de NOS erg groot vond, ze kende het platform nauwelijks. Social media verandert snel. Hoe kijken jonge mensen hierna?

Erno: In de kern communiceren via dat soort kanalen, maar vinden ze het lastig om het in te zetten om een baan te krijgen.

Roos:

Erno:

Roos:

Erno:

Roos:

Erno:

Roos:

Erno:

Roos:

Erno:

Roos:

Erno:

Roos:

Erno:

Roos:

Erno: Bedankt voor het fijne gesprek Roos.

Roos: Jij ook bedankt Erno!

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

(1) reactie

[…] Wil jij betere keuzes maken en het verhaal horen van Roos? Luister dan naar mijn gesprek met Roos van Vugt. […]

Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: