Geef aan de goede doelen met de meeste impact via Kinder – Mathys van Abbe

Vandaag het gesprek met Mathys van Abbe.

Mathys van Abbe is al ruim 25 jaar ondernemer. 

Hij startte zijn eerste bedrijf terwijl hij Astronomy en Informatica studeerde aan de universiteit van Leiden. Nadat hij tijdens de eerste Internet Boom (lees Boeeeem 🙂 in Silicon valley werkte in 1998 heeft hij zo’n 30 bedrijven opgericht. Op dit moment ligt de focus volledig op zijn fintech-for-good startup Kinder (lees Kaaainder) en vanaf de zijlijn op Tag The Love.

Het was heel wat jaren geleden dat ik Mathys gesproken had. Toen zag ik zijn verhaal in het boek LiEF dat ik recent kreeg. Een boek met ondernemers die impact maken in de wereld. Wat een mooi verhaal van Mathys in dat boek over hoe hij impact maakt met zijn bedrijf Kinder. De wereld van goede doelen duidelijk op een rij op basis van de impact die ze hebben, zodat je als donateur betere keuzes kunt maken over de doelen die je wilt ondersteunen. Daarnaast bieden ze oplossingen om het doneren eenvoudiger te maken.

In de afgelopen jaren heeft Mathys veel geleerd over ondernemen, groeien, opschalen en kansen ontwikkelen. We hebben het over de bedrijven en onderwerpen die op dit moment zijn aandacht hebben en hoe dit zich ontwikkelt heeft. Ik heb genoten van dit leerzame gesprek met Mathys waarbij het ondernemen begon met een belangrijke beslissing om te stoppen met de studie en de studietijd te gebruiken als een springkussen voor zijn eerste bedrijf.

Hij richtte twee organisaties op voor de financiering van Kinder:

  • Kinder foundation
  • Kinder organisation

Hij heeft impact investeerders gezocht en gevraagd of ze wilden investeren in de foundation of organization. Tien impact investors hebben tot nu toe alles betaald. Hoe ze verder dit bedrijf economisch draaiend houden hoor je in het gesprek.

Hij verteld over hoe ze samen met het Impact centre Erasmus een framework voor de goede doelen sector hebben opgezet. Wat waar de basis is voor het vetting systeem dat de goede doelen beoordeeld aan de hand van ruim 60 vragen. Er zitten nu ruim 3000 organisaties in de database.

Via Kinder Appeals hoef je niet te kiezen voor een specifiek goed doel maar kun je voor een doel kiezen. Kinder heeft de goede doelen die de meeste impact maken op dit doel geselecteerd. Dat maakt geven veel eenvoudiger door een doel te kiezen dat past bij jouw waarden.

Veel plezier met de inzichten van Mathys.

Laten we beginnen…

Meer over Mathys:

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.