Vandaag het gesprek met Kaj Morel.
Kaj is aanjager van de betekeniseconomie, identiteitsmarketingexpert, lector New Marketing bij Avans Hogeschool, ondernemer en mede-oprichter van de Stichting Betekeniseconomie in Twente. Hij is warm pleitbezorger van een nieuwe economisch stelsel, de betekeniseconomie, waarin groei en winst niet langer de allesbepalende doelstellingen zijn, maar waarin gewetensvol handelen centraal staat en de gemeenschap voorop. In praktijk, onderzoek en onderwijs werkt hij al ruim 10 jaar aan de totstandkoming van deze nieuwe economie die elke dag dichterbij komt.
we spraken o.a. over:
- Hoe Kaj tot zijn werk is gekomen;
- Wat (identiteits)marketing en betekeniseconomie met elkaar te maken hebben;
- Hoe je de energie opbrengt om zo’n groot en ingewikkeld thema als het veranderen van het economisch systeem aan te pakken;
- Waarom onze menselijke natuur ons hierbij flink in de weg zit en welke rol macht speelt;
- Waarom we alternatieve verdienmodellen nodig hebben die niet gebaseerd zijn op het verkopen van zoveel mogelijk spullen;
- De kracht van het denken in generaties;
- Fair/true pricing als oplossing om ons economisch systeem te verbeteren;
- Waarom we minder marketing nodig hebben;
- De mythe van de overheid als boeman en grote bedrijven als redders van de samenleving;
- Over werkelijke en oneigenlijke rollen en verantwoordelijkheden van bedrijven, overheid en consumenten;
- De vragen waarmee ondernemers naar Kaj toe komen;
- Hoe ze in het HBO invulling geven aan marketing in de betekeniseconomie; en
- Wat identiteitsmarketing inhoudt.
Luister daarom nu naar de inzichten van Kaj.
Laten we beginnen…
Meer over Kaj: