Slechte voorbeelden voor de beslissingen

Door Erno Hannink | Impact beslissingen

mrt 09

Gisteren sprak ik Yvonne over het ‘Kom uit de waan van de dag’-model. Om de drie soorten beslissingen die er zijn te verduidelijken gaf ik een voorbeeld. Hierbij gebruikte ik de inzichten uit het boek ‘Thinking, Fast and Slow’ van Kahneman en dat werkte niet voor Yvonne.

De voorbeelden die Kahneman gebruikt om het verschil tussen snel en langzaam denken duidelijk te maken zijn enkele rekensommen. Alleen is zo’n voorbeeld niet waardevol voor een ondernemer. Hieronder vind je een aantal voorbeelden voor de verschillende beslissingen.

Model uit de waan van de dag
Kom uit de waan van de dag model

Automatische beslissingen

Je automatische beslissingen verbeter je door betere gewoontes te ontwikkelen. Dit zijn gewoontes die bijdragen aan het doel dat je wilt bereiken. 

Gewoontes die je nu hebt:

  • je begint de dag met het lezen van je inbox en met het nieuws op je mobiele telefoon.

Dit heeft veel effect op je gemoedstoestand en op de acties die je vandaag gaat doen.

Gewoontes die bijdragen aan je doel:

  • Een halfuur lezen over uitdagingen in jullie vakgebied of de wereld van je klant.
  • De drie belangrijkste doelen voor vandaag opschrijven.
  • De ochtend beginnen met een focusblok waarin je werkt aan de drie belangrijkste doelen voor de dag.

Kortetermijnbeslissingen

Kortetermijnbeslissingen die je nu neemt:

  • Een medewerker loopt je kantoor binnen en stelt een vraag, je geeft jouw advies op basis van je ervaring zodat jullie beiden snel verder kunnen.
  • Een klant mailt een probleem, je gaat direct aan de slag om het probleem op te lossen.
  • Een leverancier meldt dat ze niet op het afgesproken tijdstip kunnen leveren, je gaat direct op zoek naar een alternatief.

Kortetermijnbeslissingen die meer effect hebben op de lange termijn:

  • De medewerker komt binnen met haar vraag, je stelt je coachend op en stelt vragen waardoor de medewerker zelf op zoek gaat naar de oplossing. Dit zorgt ervoor dat je collega’s kennis ontwikkelen en creatiever worden in het bedenken van oplossingen. Op termijn betekent dat dat ze met minder vragen bij jou komen.
  • De uitdaging van de klant of leverancier leg je neer in je team en je vraagt de medewerkers in je team om met (een) oplossing(en) te komen. Je laat je team zelf reageren op de klant. Op termijn zullen de leverancier en klant meer vragen rechtstreeks aan het team stellen. Het team leert om zelf snel te reageren op uitdagingen.

Langetermijnbeslissingen

De langetermijnbeslissingen die je nu neemt:

  • Doordat je vaak werkt in de waan van de dag, schuif je de lange termijn vraagstukken regelmatig door naar morgen. Net zo lang totdat deze urgent worden en je het weer presteert om op het laatste moment presteert een oplossing te bedenken. Je bent zelfs trots dat het op het laatste moment toch weer gelukt is.

Zo haal je meer resultaat uit je langetermijnbeslissingen:

  • Door je langetermijnprojecten op te delen in kleine stapjes kun je ze in het dagelijkse focusblok oppakken. Hierdoor ga je geleidelijk maar gestaag aan de slag met grote vraagstukken voor de toekomst van je bedrijf.
  • Door tijd en ruimte te nemen voor langetermijnvraagstukken als ze nog niet urgent zijn ben je in staat om hulp in te schakelen, anderen vragen te stellen en meerdere oplossingsrichtingen uit te werken. Hiermee verbeter je het beslissingsproces. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het beslissingenboek.

Meer over het boek Thinking, Fast and Slow (Ons feilbare denken) van Daniel Kahneman vind je in onze Boekencastaflevering.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.