Vandaag het gesprek met Social Selling expert Carola Rodrigues.
Carola onderneemt inmiddels 10 jaar. Zij begon ooit op haar vierentwintigste, in datzelfde jaar werd zij ook moeder. Zij heeft altijd fulltime gewerkt, bedrijven geleid en veel gesport. Het is haar missie om anderen te laten ervaren dat je alles kunt bereiken in je leven. Dat je iedere droom kunt waarmaken! Als je er maar voldoende in gelooft en hard genoeg voor vecht.
Met Carola heb ik het over wat er veranderd is sales-en marketinglandschap. Ze publiceerde eind 2016 het boek Social Selling Masterclass.
Veel plezier met de inzichten van Carola.
Episode 122
Show Notes
Je hier met Carola verbinden:
Boek “Social Selling Masterclass”
Persoonlijke Facebook profiel en Zakelijke Facebook Pagina van Carola
Vergeet niet te abonneren op de Erno Hannink Show via iTunes, Stitcher of SoundCloud.
Kun je mij een groot plezier doen zodat meer ondernemers deze podcast kunnen vinden? Geef deze podcast jouw eerlijke beoordeling en recensie. Dit helpt mij enorm om deze podcast te verspreiden. Dank je wel hiervoor. Stuur me een korte e-mail om mij te laten weten dat je dit gedaan hebt en ik stuur je een verrassing.
Je kunt mij bereiken op podcast@ernohannink.nl Ik hoor graag van jou.
Wil je weten hoe jij ook meer klanten krijgt met online?
Hoe je met internet sneller jouw grootse doel bereikt?
Vraag dan nu de Online Zichtbaar Analyse aan.
Bedoeld voor ondernemers die in de B2B omgeving werken met grootse plannen.
In een korte analyse snel zicht op wat je online wilt verbeteren voor meer resultaat.
Transcriptie:
Erno: Welkom Carola, jij doet aan social selling, wat is dat?
Carola: Het is het verbinden van mensen, daar waar offline, online, sales en marketing samenkomen. Het is vanuit een sterk personal brand met een visie die zijn kennis durft te delen met zijn doelgroep.
Erno: Waarom zit in social selling marketing en sales?
Carola: Ik zie een sterke ontwikkeling, vroeger had je 2 aparte divisies, sales en marketing. De laatste jaren komen die wat meer samen. Vroeger werden sommige leads gewoon over de schutting gegooid. Uiteindelijk ligt de verantwoording bij de salespersoon. Marketing en sales moeten gewoon samenwerken om dit op te pakken. Hier zit ook een verschil tussen zzp en bedrijf, waar een groot bedrijf 2 afdelingen heeft die de verantwoordelijkheid dragen.
Erno: Je hebt het over een lead, wat is precies een lead?
Carola: Een lead is een mogelijk potentiële klant in de markt.
Erno: Hoe bepaal jij je doelgroep?
Carola: Je hebt natuurlijk de markt, veel ondernemers vinden hun product voor iedereen geschikt. Dat gaat 9 van de 10 gevallen niet op. Durf te kiezen en te elimineren. Kies voor criteria A en B en sluit C en D uit. Er is natuurlijk ruimte voor speling, je komt via een gesprek erachter of een persoon geschikt is. Het gaat om de focus richting de markt voor een doelgroep.
Erno: Ik ben denk ik nog iets harder, als mensen bellen, en ze passen niet helemaal in het profiel, zeg ik meestal gelijk ”nee”. Dat helpt enorm om consistent te zijn naar jezelf voor wie je het beste kunt werken.
Carola: Klopt, je gaat hierdoor ook de taal van de doelgroep spreken. Content moet je afstemmen op je doelgroep en het is niet haalbaar om dit voor 5 verschillende groepen te doen. Bij 1 groep kun je beter nadenken over de problemen en op basis daarvan je content schrijven.
Erno: Begin jij met die pijnpunten van de klant voordat je de content gaat maken?
Carola: Ja, dit vraagt een bepaalde mate van empathisch vermogen. Als je de doelgroep helder hebt, kun je echt gaan nadenken over wat er zich afspeelt in de hoofden van de klant. Wat is het probleem? Denk eens na over de problemen die mensen bespreken als ze thuiskomen na een lange werkdag? Ga dit ook toetsen, bel een aantal prospects op en ga in gesprek. Veel mensen durven dit niet maar het levert ontzettend veel waardevolle informatie op.
Erno: Ik ga ook altijd in gesprek en stel veel vragen. Zo kun je makkelijker de juiste taal vinden. Wat is dan de volgende stap, wat stuur je naar een lead?
Carola: Dan moet je nog de propositie aanpassen aan de klant, test een dienst of product voor een bepaalde periode uit. Ik wil nu gezien worden als social selling expert en gebruik mijn andere competenties dus minder. Dat is een keuze.
Erno: Ik ben helemaal voor die keuze, ik noem dat hyperspecialisatie. Je kiest 1 klant, 1 probleem, 1 oplossing.
Carola: Test een aantal proposities met diensten en meet hoeveel leads dit oplevert. Kies dan de beste uit. Hierbij gebruik je trial and error.
Erno:
Carola:
Erno:
Carola:
Erno:
Carola:
Erno:
Carola:
Erno:
Carola:
Erno:
Carola: