Smile programma vs plezier in je werk

Door Erno Hannink | Happy at Work

mrt 15

Maxeda, het vroegere Vendex KBB, gaat een ‘Smile-programma’ invoeren voor een vrolijker bedrijfsgezicht.
maxeda-a-passion-to-serve.jpg
Personeelsleden van Maxeda-dochters als V&D, Hema en Bijenkorf worden binnenkort getraind om vrolijker door het werkzame leven te gaan. Bestuursvoorzitter Tony DeNunzio.

‘In 2007 gaan we alles op alles zetten om onze klanten, onze medewerkers én onze grootaandeelhouders nog tevredener te stellen. Hoe? Met een smile’


Bij het lezen van een dergelijke uitspraak krijg ik allerlei bedenkingen. Dus je gaat de medewerkers trainen om te lachen. Dit hoef je toch niet te trainen? Iedereen (ok, bijna iedereen) kan van nature heel goed lachen. Als je de juiste omgeving creeert, een “Happy at Work” omgeving. Dan lacht iedereen vanzelf. Je hoeft de mensen niet te trainen, bespaar deze uitgaven en investeer in een gelukkige en plezierige organisatie.

Dit idee wordt versterkt als je wat verder zoekt op ‘Maxeda Smile-programma‘, want dan kom je als vanzelf uit op Vroom&Dreesmann. Een medewerker van V&D blogt hier over zijn werk. En ik moet zeggen, daar wordt je alles behalve vrolijk van. Dit is waarschijnlijk iemand die deze training wel kan gebruiken, of een betere werkplek, of…

Dit zegt deze medewerker over het Smile programma:

Het moet niet gekker worden. Glimlachen doe je uit jezelf, als je goed in je vel zit, zowel privé als zakelijk. Niet gemeend glimlachen houden ze maar in Amerika, Japan of Zuid-Korea, maar glimlachen op bevel hoort niet in Nederland thuis. Tevreden werknemers lachen so wie so wel tegen de klanten.

Als ik mijn salarisstrookje elke maand zie, vergaat mij het glimlachen wel..

De reacties op het artikel laten kritschwerknemermaxeda vooral naar zichzelf kijken:

…heb nu een baan aangenomen 300 euro minder per maand, maar waar ik wel 300% meer lol uithaal… Dus keuzes heb je altijd!….Keuze’s heb je altijd, ook als je 50 bent! Als je echt wat anders wilt, dan kan dat, gemotiveerde mensen kunnen overal aan de slag, wat een onzin om je achter je leeftijd te blijven verschuilen! Het bedrijf zal ook de dag prijzen dat je weg kan!

Nog een reactie:

Uiteindelijk maak je altijd zelf de keuze voor welke werkgever je werkt en als je door wat van rede dan ook (on)rechtvaardig wordt behandelt, dan kies je toch eieren voor je geld?
Smile! Ik vindt het wel een goed idee. Een glimlach kost niets. Ik ben met je eens, want wanneer je het naar je zin hebt straal je dat uit. Maxeda gaat steeds meer naar het individu kijken en dus V&D ook. Wat kunnen we allemaal voor het individu doen en hoe kunnen we die motiveren en dat hoeft niet altijd met geld.
Want dat zeg ik ook altijd tegen iedereen. Voor het geld hoef je niet bij V&D te werken, maar wel voor een stukje plezier. En dat haal ik zeker uit mijn werk.

maxeda jaarcijfers 2006
Toch nog even verder kijken op de site van Maxeda. En wat mij daarbij erg vrolijk maakt is de presentatie van het jaar 2006. Erg mooi, eenvoudig, warm…. Een presentatie van de cijfers die iedereen kan begrijpen volgens mij.
Ze hebben een erg mooie en goed verzorgde beeldpresentatie gemaakt van winkels, formules, klanten, personeel. Goed!

Onze mensen kunnen heel trots zijn op de resultaten over 2006 en ze mogen echt het gevoel hebben dat we heel veel hebben bereikt. De Maxeda winkelketens hebben duidelijk een ander gezicht gekregen.

Het is ons doel om onze mensen en onze klanten te laten glimlachen. Een glimlach duidt simpel gezegd op tevredenheid van collega’s en klanten. Smile! is een onmisbare bouwsteen in onze ‘Passion to Serve’ filosofie – we zullen winnen door onze mensen te laten glimlachen, want dan zullen zij onze klanten laten glimlachen. Daarom lanceren we voor al onze mensen het ‘Passion to Serve Thank You’ plan, een plan dat collega’s beloont voor het behalen en overtreffen van onze omzetdoelstellingen.

smile-in-actie.jpg

Iedereen bij Maxeda werkt hard om het onze klanten naar de zin te maken. Door goed naar hen te luisteren, hen te dienen en hen altijd vriendelijk te woord te staan, proberen we de verwachtingen van onze klanten te overtreffen.

In hoeverre lukt dat ook? Op een drukke zaterdagmiddag namen we de proef op de som bij een aantal van onze winkels.

maxeda-en-haar-omgeving1.jpg

maxeda-en-haar-omgeving.jpg

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno