Social Media is niet ‘Vind ik Leuk’ en een Tweet – het is creatie

Wat is social media voor jou?
Facebook? Natuurlijk.
LinkedIn? Goed.
Twitter? Ja!
Youtube? OK.
Google+? ?

In mijn laatste mastermind ontmoeting noemde ik terloops dat ik op mijn nieuwe website alleen wil concentreren op Facebook en LinkedIn. Aangezien de meeste coaches dit als social media zien. Maar social media is veel meer, denk aan een blog.

Ik zei: “Ik ga op mijn site niets zeggen over een blog, maar ik ga het wel gebruiken in mijn mentoring omdat het belangrijk is in mijn strategie.

Nee!!!”, zeiden ze allebei.
Je moet er juist over vertellen. Dat maakt jouw verhaal anders.

social-media-creation-thumbnail

Een belangrijk detail dat coaches lijken te vergeten is dat social media niet alleen maar over ‘Vind ik leuk’, delen en Tweets gaat. Er is veel meer.

We kijken en delen veel foto’s en video’s. Dat is één onderdeel van social media.

We lezen de verhalen van onze vrienden op Facebook en klikken op ‘Vind ik leuk’ of plaatsen een reactie. Ook dit is social media.

Creatie

Maarrr, één van de belangrijkste dingen waardoor social media echt los ging was/is links delen en CREATIE. Je eigen media creëeren tegen een zeer lage prijs (gratis) zodat iedereen het kon doen: social media.

Wij, jij en ik, hoeven niet langer te hopen dat de traditionele media ons verhaal oppakt en deelt op hun kanaal. We hoeven niet te zoeken naar een journalist of een persbericht te sturen, waarna ze hun verhaal concentreren op een onderdeel dat niet belangrijk is voor jouw doelgroep.

Social media maakt het mogelijk om jouw eigen kanaal te creëeren en jouw verhaal te delen. Niet langer wachten op iemand die verslag doet van jouw verhaal. Start met publiceren en creëeren.

Begin vandaag!

Misschien is het bereik anders. Waarschijnlijk heb je wat minder kijkers en lezers als je het vergelijkt met de krant of televisie om 20.00u. Het overgrote deel van deze lezers en kijkers zijn toch niet jouw ideale klant.

Bouw je eigen kanaal

Jouw kanaal kan alleen werkelijkheid worden als je inhoud maakt.

Delen is leuk en eenvoudig.

Een verhaal maken is ook leuk en kost maar iets meer moeite.

  • Je hebt creativiteit nodig.
  • Je hebt ballen nodig.
  • Je moet ergens voor staan.
  • Je moet op een podium klimmen en zichtbaar worden.

Al kijken in het begin maar 2 mensen naar jouw video (en dat is inclusief jouw moeder) of lezen maar 10 mensen je eerste artikel.

Dat is waar social media om draait. Jij maakt je verhaal.

Bouw jouw kanaal.

Maak verbindingen met je verhalen.

Laat anderen jouw verhaal delen.
 

Wekelijkse video

Wil je meer van dit soort video’s zien? Abonneer dan op dit Youtube kanaal No1CoachingBusiness.tv
Klik op de Youtube knop hieronder en je krijgt automatisch een bericht als er een nieuwe video is.

Deel jouw verhaal

Nu wil ik graag jouw kanaal zien.

Wat is de URL van jouw blog of van je Power Platform?

Deel het in de reacties hieronder.
Ik hoor graag van je

Dit artikel verscheen eerder op no1coachingbusiness.com.

Heb je inspiratie voor jouw verhaal. Klaar om te delen? Schrijf vandaag een nieuw artikel voor jouw Power Platform en deel het met je moeder ;).

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

37 reacties

  1. Dit ben ik helemaal met je eens en ik vind het fantastisch dat we in een tijd leven waarin we als ondernemer ons eigen “krantje” kunnen maken en waarin we als lezers precies kunnen kiezen welk nieuws we willen ontvangen.
    Mijn kanaal vind je door af stemmen op http://virtueelpresent.nl

    1. Hallo Sandra, als schrijver is bloggen een logische stap. Je kunt laten zien waar je goed in bent. Gastbloggen is ook goed voor meer verkeer naar je site, veel gast posts heb jij zeg 🙂
      Al kan ik me voorstellen dat een duidelijke relatie tussen je teksten en je tekstwerk jou nog meer werk oplevert.

  2. Ik beweeg mij in de sector van Vastgoedstyling. Buiten een website schrijf ik blogs op : huisvlotverkocht.wordpress.com en vastgoedstyling.skynetblogs.be. Daarbij heb ik een facebookpagina: Huisvlotverkocht.be. Ik krijg niet de indruk dat ik daardoor goed vooruit ga. Wat zou beter kunnen?

    1. Hallo Lecointre,
      Waarom 2 blogs?
      Wat beter kan?
      Meer schrijven. Veel meer.
      Doelgroep specifieker -> hyperspecialisatie
      Testimonials op je site
      Maak promotie voor je Facebook pagina (als je klant daar zit).

  3. Dank voor deze kans Erno! Mijn blog heeft vooral een functie in het warm houden van mijn netwerk, dus van de mensen die ik al persoonlijk ken. De teksten verstuur ik als nieuwsbrief en ik plaats ze op mijn blog. Ik krijg weinig openbare reacties maar wel veel persoonlijke reacties. Mailtjes en gesprekken over wat ze ervan vonden en hoe herkenbaar het was. Je bent van harte welkom om mee te lezen op http://klantenwerven.blogspot.nl/

      1. Per mail zijn het soms heel persoonlijke reacties, te privé voor openbaar, vermoed ik. Overigens krijg ik wel openbare reacties op verwijzingen naar mijn blog op bijvoorbeeld Facebook of Twitter, maar dus niet bij de blog zelf. Ik vermoed dat ondernemers nog niet zo door hebben dat reageren op andermans blog ook effect heeft op je zichtbaarheid.

        1. Bijzonder Loes. Duidelijk is wel dat ze vooral reageren op de plek waar jij het deelt en waar zij zijn. Deze ondernemers zijn dus meer op Facebook en Twitter dan op jouw blog 🙂

  4. Goed idee Erno, ik deel ook graag mijn blog dat je kunt vinden op http://www.lavievirtueel.nl. Het blog gaat vooral over praktische zaken of over zaken waar ik als ondernemer tegenaan loop of waar ik gebruik van maak. Wat heb je bijvoorbeeld nodig om van je marketing een goed geoliede machine te maken of hoe gebruik je skype. Leuk als je een kijkje neemt, ik neem ook een kijkje bij jou!

  5. Wat grappig. Ik was ook enthousiast begonnen met social media, als Facebook, Twitter en Linked-in en had wel een blog waar ik zo af en toe iets op postte, maar waar ik verder niet over praatte. Als ik nu terugkijk naar de beginfase van mijn blog zie ik wel dat ik hier enorm veel van geleerd heb. Mijn blog https://kenjekracht.wordpress.com/ is juist iets waar nu meer mijn focus ligt, want met bloggen kan je veel meer jezelf en je expertise laten zien, dan met Facebook of Twitter.

    1. Mooi hoe je dit hebt ervaren Caroline. Het is een samenspel tussen die. Hoe dat voor jou het beste werkt ligt aan jezelf, aan je doelgroep en een goede methode.

    1. Mooi Marieke hoe je het proces van starten beschrijft. Hoe je jouw proces beschrijft. Jullie vierde kind en je bedrijf.
      Tip: schrijf vaker over het probleem van klant. Jouw verhaal is interessant, en de klant hoort veel liever meer over zijn eigen probleem.
      Wat is het probleem van jouw ideale klant? Het echte probleem.

    1. Mooi Wilma. Ik kan me voorstellen dat je veel lezers krijgt. Een jaar hiervoor uittrekken is een goed idee. Dat heeft een gemiddeld blog wel nodig.

  6. Ik ben net begonnen met mijn E-zine . En ik vind het superleuk om te doen. Je creeert gewoon je eigen column in je eigen blad :-).
    Op deze manier kan ik me met mijn doelgroep verbinden en vertrouwen opbouwen. superfijn dat het mogelijk is. De E-zine ‘Word een stralende moeder’ (of om je in te schrijven) vind je op: http://www.annemariegooren.nl/main.php?cid=130

  7. Mijn blog is het hoofd onderdeel http://www.xSunkissed.nl, daarbij heb ik ook een Youtube kanaal waar ik filmpjes op maak voor mijn blog; http://www.Youtube.com/NadiaaRB . Feel free om je te abonneren, het is tenslotte gratis hahaha. Aan het begin vond ik het een beetje raar om te praten tegen een camera, maar tegenwoordig gaat het mij gemakkelijk af! Ik vind het zelfs hartstikke leuk om dingen te filmen en daar reacties op te krijgen!

  8. Met mijn blog De Voedzame Keuken (http://www.devoedzamekeuken.nl) probeer ik mensen te inspireren en leren weer hun eten te bereiden zoals dat traditioneel werd gedaan, eten zoals het bedoeld is: gezond, voedend en lekker! Wellicht om in de toekomst ook via dat blog en de bijhorende sociale media zoals mijn FB pagina (https://www.facebook.com/devoedzamekeuken) mijn producten te gaan verkopen zoals ebooks of misschien een online video cursus of een maaltijdplanner. Video heb ik me nog niet aan gewaagd, ik heb ook niet echt de middelen (representatieve ruimte, camera etc.) daarvoor nog.

  9. Hallo Erno,

    Mijn blog vind je op http://top-aanbod.blogspot.nl/ en op onze site: http://www.top-aanbod.nl. Deze site is in het leven geroepen door ondernemers voor ondernemers. Wij menen dat de lokale retail, horeca en recreatie veel te bieden hebben, maar veel te weining gebruik maken van het internet als verkoopkanaal en/of promotiekanaal. Veel winkeliers zien het internet vooral als concurrentie, in plaats van een kans om meer bekendheid, c.q. verkoop te genereren. Met onze site hebben wij een tool gecreeerd voor de kleine zelfstandige om met een grote groep zelfstandige ondernemers een verschil te kunnen maken op het internet. Bloggen is nieuw voor mij, we zijn nu 10 weken online en ik vindt het niet altijd makkelijk om onderwerpen te vinden. Tips zijn welkom :).

    1. Hallo Eerko, ik snap het niet zo goed de site lijkt meer op een gewone shop waarin jij spullen verkoopt.
      Ik snap je insteek wel als ik je blog lees.

  10. Beste Erno,

    Leuk initiatief, om zo iedereen naar zijn power-platform te vragen! Is een goede manier, als je zelf niet teveel wilt zoeken naar nuttige sites om te volgen! 😉

    Met interesse lees ik in elk geval altijd je artikelen, want je RSS-feed staat bij mij in Feedly.

    Op http://www.reputatiecoaching.nl/ breng ik wekelijks een podcast uit met nieuws uit de wereld van reputatie, social media, en het verbeteren van je online vindbaarheid. Van elke podcast (gem. > 4.000 woorden) post ik dan de volledige transcriptie. Daarnaast breng ik dikwijls individuele blogposts uit, evenals instructievideo’s om bepaalde zaken nader uit te leggen of toe te lichten.

    Overmorgen bestaat de podcast precies een jaar en is het me gelukt om werkelijk elke week een uitzending te produceren (52 stuks tot nu toe).

    Ben het overigens helemaal met je eens: zonder zelf regelmatig goede content (op eigen “web-property”!) te posten, heeft de meeste interactie op de social media ook niet bijster veel zin.

    Keep up the good work!

  11. Jan de Hoop en ik helpen zelfstandige ondernemers om hun product of dienst succesvol onder de (media)aandacht te brengen. Met mijn blogs http://dehooplievaart.nl/blog geef ik waardevolle informatie en praktische tips op het gebied van succesvolle presentaties. Elke nieuwe abonnee krijgt gratis het handboekje “In de schijnwerpers” voor een succesvol mediaoptreden.

Reacties zijn gesloten.