Ik vind social media helemaal niet leuk

social media niet leuk

“Ik vind social media helemaal niet leuk”, vertelde ze. Ze had workshops en challenges gevolgd en volgt veel experts op het gebied van social media.

Zo kreeg ze allerlei adviezen over wat er in een post van Instagram moet, hoe vaak het keywoord moet terugkomen in je LinkedIn samenvatting (9x?). Hoe vaak je moet posten. Wat je moet delen. Dat je mensen moet volgen en reageren op hun posts. De juiste hashtags en nog veel meer.

Ze had het gevoel dat ze heel veel dingen moest doen. Het probleem, ze had er geen plezier in. Het koste veel tijd en ze vind het niet leuk.

Vergeet de experts. Kies het kanaal wat jij het leukste vindt en doe vooral wat jij leuk vindt. Dan heb je de grootste kans dat je het blijft doen. Dat er mensen aanhaken die jou leuk vinden.

De tijd die je besteed om te werken aan social media, zoals de experts zeggen dat het moet, om meer klanten te krijgen. Besteed je beter aan direct contact zoeken met je netwerk en een afspraak maken voor een gesprek.

Wanneer je geïnteresseerd bent in meer resultaat met social media dan tellen de regels. Vooral als je het doel steeds weer hoger maakt. Meer connecties, meer volgers, meer Likes. Maar waarom doe je het?

Voor de meeste ondernemers geldt,

Beter goed contact met 148 mensen* dan een lijst opbouwen van meer, meer, meer.

De kwaliteit van je updates/posts/artikelen gaan omhoog door het vaak te doen. Dagelijks doen schrijven bijvoorbeeld en publiceren.

Dit word een stuk eenvoudiger als je gewoon je eigen ding doet en de regels negeert.

Belangrijke vragen

  1. Wat is het platform waar jouw doelklant uithangt (doelklant: de klant waar je er veel meer van wilt). Noot: Bouw altijd als eerste je eigen domein, eigen website op eigen domeinnaam.
  2. Wat is de manier waar jij je het beste bij thuis voelt? Tekst, audio, video of afbeeldingen? Ga niet voor de hype maar wat jij kunt volhouden.
  3. Wat is het onderwerpen waarover je niet raakt uitgepraat?

Vertel over jouw onderwerp op jouw platform (eigen website) op de manier die jij prettig vindt en deel het op het platform waar jouw doelklant zit.

De regels zorgen ook voor een soort eenheidsworst.
Val jij op in deze grijze middenmoot?

P.S * 148 is het Dunbar getal – het aantal mensen met wie je maximaal een stabiele sociale relatie kunt onderhouden – Wikipedia over Dunbar’s number

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.