Hoe stop ik de grootste afleider iedere dag?

Door Erno Hannink | Keuzes

dec 09
grootste-afleider-stoppen

De aantrekkingskracht van dit apparaat is enorm. Het is voor veel mensen hét communicatiemiddel. Het is ook een statussymbool. Overdag is het net een huilende baby, die regelmatig en wanneer je er niet op voorbereid bent, alle aandacht van je vraagt.

Weet je al waar ik het over heb?
De smartphone.

De aantrekkingskracht van de telefoon is enorm, of het nu een Samsung, iPhone of OnePlus is, het maakt niet uit. De software op dit apparaat wordt continu verbeterd, zodat het steeds meer aandacht van jou krijgt.

Waarom is de mobiele telefoon zo’n grote afleider?

Er zijn een paar dingen die een belangrijke rol spelen in de tijdverspilling door je telefoon:

  • Notificaties
  • Gewoontes
  • Foto

Notificaties

De toepassingen op je telefoon hebben allemaal verschillende notificaties om jouw aandacht te vragen. Ze werken met geluid, trillingen en meerdere visuele meldingen op het scherm. Je moet maatregel treffen om dit te voorkomen.

Gewoontes

Wanneer ik eenmaal de telefoon in de hand heb ga ik een aantal vaste toepassingen af. Dit zijn de gewoontes die ik mezelf heb aangeleerd.

Gevoel iets te missen

Daarnaast ben ik vaak benieuwd of er iemand heeft gereageerd op een bericht dat ik stuurde via Twitter of via e-mail bijvoorbeeld. Of ik ben benieuwd of er mensen gereageerd hebben op een bericht dat ik plaatste op LinkedIn. Ik wil graag het gesprek in stand houden en ik ben benieuwd wat andere mensen bezighoudt.

Dan kijk ik nog even naar de tijdlijn, op zoek naar dat ene bericht dat het voor mijn gevoel waardevol maakte om de tijdlijn te bekijken. Ik scroll eindeloos door de berichten van anderen op zoek naar dat ene waardevolle bericht. De apps zijn zo gemaakt dat je bijna zonder drempels continu kunt scrollen.

Dit samen maakt dat ik, als ik even kijk naar een melding, ongemerkt een half uurverder ben.

Wat doe ik om deze aandachtstrekker minder aandacht te geven?

Bewust nadenken en wilskracht helpen me niet, leerde ik uit Good Habits, Bad Habits van Wendy Wood. De gewoonte om je telefoon te pakken zit diepgeworteld in mijn systeem ondertussen. Soms wordt ze getriggerd door een melding, maar meestal is het gevoel om te zien wat er gezegd is voldoende.

Enkele dingen die ik gebruik om minder geleefd te worden door mijn telefoon, zodat ik meer tijd overhoud voor de dingen die het belangrijkste zijn voor mij, zie je hieronder. Deze heb ik volgens de tips uit Good Habits, Bad Habits op een rij gezet.

Verander de cues

De meldingen van je telefoon zijn een signaal voor je hersenen om de telefoon op te pakken. Het is zo in je systeem ingebakken dat je dit doet zonder erover na te denken. Daardoor is het moeilijk om dit te doorbreken. Je moet er bewust over nadenken en het grootste deel van de tijd functioneer je op gewoontes. Het bewust nadenken vraagt veel energie van je brein, waardoor het lastig is vol te houden.

Zet daarom alle meldingen uit van de apps op je telefoon. Dan zijn die signalen van je telefoon er niet meer (of veel minder). 

Op mijn telefoon staan alleen de meldingen van SMS en gebeld worden aan. Daarnaast staat mijn telefoon, wanneer ik werk met klanten en wanneer ik met mijn belangrijkste acties bezig ben, op stil.

Wanneer je de telefoon gebruikt om te weten hoe laat het is, koop dan een mooi horloge. Je ziet dan snel hoe laat het is, zonder dat je je telefoon in je hand hebt. Wanneer je je telefoon pakt om naar de tijd te kijken, kijk je vaak ook ‘even’ naar je e-mail, Facebook en Instagram of Snapchat en Tik tok.

De gewoonte om je telefoon op te pakken verander je door de signalen van je telefoon drastisch te verminderen.

Verhoog de weerstand

De weerstand verhogen om de vaste dingen op je telefoon te doen helpt ook enorm om minder tijd op je telefoon door te brengen.

Door bijvoorbeeld de Facebook-, Instagram- en de e-mailapp te verwijderen van je telefoon, moet je deze sites bezoeken via de browser op je telefoon. Vaak moet je dan opnieuw inloggen. Allemaal extra stappen voordat je kunt zien of er interessante berichten zijn.

Nog rigoureuzer is de telefoon uitschakelen iedere keer nadat je hem gebruikt hebt. Wil je naar een app om je berichten te controleren, dan moet je de telefoon weer opstarten. Je moet er bewust over nadenken. Meestal is dan de drempel hoog genoeg om niet ‘even’ de telefoon te pakken. 

Op mijn telefoon zit een zenmodus. Die schakelt alles uit voor een door mij gekozen tijd. Het enige wat ik dan nog kan is telefoontjes ontvangen. Daarnaast staat mijn telefoon het grootste deel van de dag op stil. Hierdoor bepaal ik bewust wanneer ik apps bezoek en mensen bel.

Je telefoon opbergen in je tas in een vakje met een rits kan ook. Wanneer je de telefoon wilt pakken moet je de tas pakken en hem openritsen. Het zijn allemaal extra handelingen waardoor je de gewoonte doorbreekt en even de tijd krijgt om bewust na te denken. Ss het werkelijk nodig dat ik nu de telefoon pak?

Wanneer je op pad gaat, laat de telefoon dan thuis, bijvoorbeeld wanneer je boodschappen gaat doen. Wanneer we gezamenlijk eten, ligt de telefoon meestal in mijn kantoor. Hierdoor kan ik niet worden afgeleid door mijn telefoon op de momenten dat we samen zijn.

Vervang op je telefoon kijken door een andere leuke activiteit 

Wanneer ik rustig koffie zit te drinken in een restaurant, pak ik al snel de telefoon. Door mijn Kindle mee te nemen ga ik sneller verder met het lezen van een boek.

Tijdens het autorijden luister ik meestal naar verschillende podcastafleveringen. Wanneer ik luister naar een interessant gesprek, denk ik niet aan andere zaken. Ik vergeet dan bijvoorbeeld regelmatig mijn belafspraak met mijn buddy Gwen om 8.45u.

Mijmeren, even niksen, is goed voor ons brein. Het is een moment om gedachten te verwerken, nieuwe connecties te maken in het brein. Je maakt ruimte voor nieuwe zaken in je brein. Hiervoor stond ik op deze momenten vaak met mijn telefoon in mijn hand, zoals tijdens het wachten in een rij. Dit soort momenten gebruik ik nu steeds meer om naar mensen te kijken. De omgeving te ontdekken.

Verander van omgeving

Soms ben je in een omgeving gekomen waar het normaal is dat je snel ‘moet’ reageren op berichten. Het wordt van je verwacht. De bovengenoemde opties passen dan niet. De vraag is of dit goed is voor je.

Denk bijvoorbeeld aan de klant die verwacht dat jij reageert op een WhatsApp-bericht of e-mail na werktijd.

Meer dan 40 uur werken is niet gezond en levert niet meer resultaten op voor het bedrijf of voor jou. 

Je hebt tijd nodig om te ontspannen, te herstellen van de stress. Een korte e-mail kan je hele avond verpesten, waardoor je ook nog eens slechter slaapt. Een korte e-mail kan een berg werk betekenen waar je nu al tegen opziet. Een WhatsApp-bericht kan stress veroorzaken, omdat je niet goed begrijpt wat er bedoeld wordt.

Wanneer je in zo’n omgeving zit, wordt het tijd om van omgeving te veranderen, bijvoorbeeld door afscheid te nemen van een klant.

Voor jou als ondernemer is het slim om je vragen voor collega’s, klanten en leveranciers te bewaren tot het volgende overleg, wanneer je elkaar weer persoonlijk spreekt. Stuur niet alvast een WhatsApp-bericht of e-mail zodat je de vragen niet vergeet voor het volgende overleg. Zet ze in een eigen lijst en neem die mee naar het overleg. Zo gebruik ik regelmatig de optie om het verzenden van e-mals in te plannen in Gmail.

Er zijn weinig dingen zo belangrijk dat je nu, direct antwoord nodig hebt. Zeker wanneer je wilt dat je collega’s lang en gezond met je samenwerken. Bij stress maken ze meer fouten, waarna ze meer tijd kwijt zijn aan het herstellen van deze fouten.

Dit artikel was naar voorbeeld van het laatste hoofdstuk uit het boek Good Habits, Bad Habits van Wendy Wood. Het is een mooie afsluiting van haar boek, waarin ze aan de hand van een bekende slechte gewoonte voor de meesten van ons laat zien wat je kunt doen om deze af te leren of te vervangen door een betere gewoonte.

Eerder schreef ik over dit boek:

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.