Stoppen met vergelijken

Door Erno Hannink | Impact beslissingen

mei 13
stoppen-met-vergelijken

Ik laat me opjagen door getallen en door vergelijkingen van mezelf met anderen. Ik vergelijk mezelf met ondernemers met een groter bereik, meer conversie, meer klanten, meer leads, meer omzet, meer geld, meer vakanties en een nieuwere auto.

Als ik me toch van één ding kon bevrijden dan zou ik mezelf bevrijden van het vergelijken met anderen. Het heeft geen zin, ik word er niet gelukkiger van.

Afgelopen week was ik bijvoorbeeld gespannen voor de virtuele 5×5 die ik op Moederdag ging lopen. Als lid van team Five Star wilde ik goed presteren, het team ondersteunen.

Ik was bang dat mijn snelheid niet goed genoeg zou zijn en dat ik te langzaam zou zijn. Voor de zekerheid (of meer uit onzekerheid) vroeg ik de trainer op welke tijd ik ongeveer moest rekenen en met welke snelheid ik zou kunnen lopen.

Waar maak ik me druk over? Het is een hardloopwedstrijd die ik voor mijn plezier loop. Aan wie moet ik me nog bewijzen? Ik ben 52, en heb een fijn gezin. We hebben eten en onderdak, ik heb ouders die dit jaar 80 zijn geworden en vandaag 53 jaar getrouwd zijn en we zijn allemaal gezond. Aan wie moet ik me bewijzen?

Zo vergaat het mij ook als ondernemer en businesscoach. Ik kijk naar anderen. Hoe doen zij het? Ik kijk video’s van lanceringen met hoge omzetten. Ik kijk naar coaches die € 15.000 per dag vragen. Wat moet ik veranderen om dat ook te krijgen? 

Telkens weer vergelijken.

Wat moet ik doen om te stoppen met vergelijken?

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.