Zo word je super social – voor bedrijven

super social
super social

Een paar keer per jaar organiseert de Social media club Twente (Hengelo en Enschede) een bijeenkomst om kennis te delen over social media. Dit keer hadden ze een voor mij bekende spreker uitgenodigd, Elja Daae. Het was goed om haar weer eens te horen en zien spreken.

Haar mini-masterclass was gekoppeld aan haar nieuwste boek, Super Social. Het team van de Social media club had er met behulp van goede promotie voor gezorgd dat het een volle bak was voor Elja.

Het was een interessante en leuke avond waarop veel te leren was als je social media beter zou willen inzetten voor je bedrijf. Het was duidelijk dat Elja geen antwoord, tool of truc had waarmee je snel meer volgers kan krijgen of berichten sneller op meer platforms kan delen om zo een groter bereik te krijgen.

Automatiseren, op veel platforms tegelijk delen en niet reageren omdat je het zo druk hebt heeft allemaal een negatief effect op het bereik van je berichten. Wil je meer bereik, dan moet je er vooral tijd en aandacht in stoppen.

Dit heb ik geleerd van Elja

Dit zijn belangrijke elementen die ik leerde van Elja en die ervoor kunnen zorgen dat het bereik van je berichten groeit. Tips die me kunnen helpen mijn berichten met meer mensen te delen.

Reageren op reacties

Wil je dat je berichten meer bereik krijgen, dan is het goed om te reageren op reacties op je berichten. Een simpele like of maar één woord volstaat niet; geef een langere en oprechte reactie.

Dit is best logisch. Stel, je staat bij een feestje tegenover iemand. Je zegt iets tegen die persoon en dan zegt die persoon iets terug. Het is vreemd om die persoon dan de rug toe te keren en niets meer te zeggen.

Wat ik ga veranderen is dat ik veel meer ga reageren op reacties onder mijn berichten. Tijdens haar presentatie liet Elja ons gelijk naar de laatste reacties kijken op LinkedIn en riep ze ons op om daarop te reageren.

Dat deed ik en het leverde diezelfde avond likes en nieuwe reacties op, waardoor het bereik van het bericht waarop de reacties kwamen verder toenam, ook al was het bericht al wat ouder. Het werkt dus.

Hashtags

Hashtags op LinkedIn, ze werkten lang slecht, maar nog niet zo lang geleden is dit verbeterd. Nu krijgen hashtags steeds meer aandacht in de tijdlijn. Daarnaast kun je ook hashtags volgen. Dan komen berichten met die hashtag terug in je tijdlijn. 

  • Gebruik maximaal drie hashtags in een bericht.
  • Caim de hashtags die passen bij jouw klanten.
  • Volg deze hashtags. Dan zie je wanneer meer mensen schrijven over dit onderwerp. 

Wil je meer leren over een onderwerp, zoek dan op hashtags. Op Twitter was dit voor mij lang het voorbeeld van hoe het werkt. Nu kan dit ook veel beter op LinkedIn.

Directe berichten (DM)

Kruip in de DM – de directe berichten – van de mensen die reageren op je update. Wanneer iemand reageert op een bericht op LinkedIn, ga je naar het profiel van die persoon en stuur je een bericht via de DM. 

Begin gesprekken met de mensen die al enthousiast zijn. Zij sturen jou ook weer een DM en dit heeft weer effect op het bereik van toekomstige berichten. Mensen waarmee je via de DM communiceert zien meer berichten van jou.

Menselijk gedrag

Meer menselijk gedrag is voor bedrijven met een bedrijfsaccount vaak wat lastiger. Het voelt misschien ook wat vreemd, maar het advies van Elja is om meer als een mens te praten op je zakelijke accounts. Vergeet de corporate en onpersoonlijke zakelijke taal.

Elja gaf voorbeelden van accounts als @Twitter en andere bedrijven waarbij het bedrijfsaccount heel persoonlijk overkomt. Deze bedrijven praten dan ook terug met jou wanneer je reageert op hun berichten. Dit zorgt ervoor dat het bereik van deze berichten verder toeneemt.

Meer bereik plannen

Op LinkedIn gebruik je zo veel mogelijk je persoonlijke profiel en de persoonlijke profielen van je medewerkers. Deze persoonlijke profielen hebben een veel groter bereik dan je bedrijfsprofiel.

Wanneer je over enkele dagen een belangrijk bericht voor je bedrijf onder de aandacht wilt krijgen van zo veel mogelijk mensen, ga dan de dagen ervoor zo veel mogelijk de interactie aan. Reageer, stuur DM’s. Daarmee stijgt het bereik van het bericht dat je onder de aandacht wilt krijgen en dat heeft weer een positief effect op het bereik van de berichten die je daarna plaatst.

Om je meer tips te geven over hoe jij super social wordt met je bedrijf heb ik een afspraak gemaakt met Elja Daae voor een gesprek in de Erno Hannink Show. Nog even geduld.

Ondertussen kun je haar boek Super social hier bestellen.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.