Zo krijg je een team met A-spelers

Door Erno Hannink | Keuzes

nov 10

Wanneer je hebt gelezen over o.a. opschalen, groeien, Scale up, Good to Great, dan heb je waarschijnlijk de term A-players al eens voorbij zien komen.

Volgens de uitleg heb je A-B-C-spelers:

  • C-spelers presteren ondermaats.
  • B-spelers presteren goed, maar nog niet goed genoeg.
  • A-spelers zijn de toppresteerders.

Van C-spelers ga je afscheid nemen.
B-spelers ga je begeleiden en trainen om A-spelers te worden.
A-spelers maken het verschil voor je bedrijf. Zij presteren veel beter dan de rest.

Net als veel ondernemers kon ik in mijn teams de C-spelers en A-spelers eenvoudig aanwijzen. Sterker nog, ik kon dat ook in andere teams.

Nu ik twee jaar geleden heb gekozen om mezelf te ontwikkelen in de businesscoaching en meer leer over zelfmanagement, psychologische veiligheid, motivatie en visie, zie ik in dat het iets te makkelijk is om het team zo op te delen. Wat verandert er wanneer ik kritisch kijk naar mijn leiderschap? 

Ben ik de juiste leider geweest om de mensen te ondersteunen om het maximale uit zichzelf te halen? Nee. Heb ik altijd voor een veilige omgeving gezorgd? Nee. Heb ik ze alle vrijheid gegeven om keuzes te maken wanneer ze werken, met wie ze werken en wat ze doen? Nee.

In een kapitalistische, Angelsaksische omgeving concentreren we ons op de output. We meten het succes van iemand en van onszelf op basis van financiële resultaten. We meten het succes van een bedrijf op basis van financiële resultaten en groei.

Tegelijkertijd zie ik om me heen dat deze definitie van succes heel veel vernietigt. Voor een maximaal financieel resultaat worden mensen ontslagen wanneer het financieel tegenzit. Onderdelen van bedrijven worden verplaatst naar plaatsen waar ze het werk goedkoper doen. Er worden juridische constructies bedacht om zo min mogelijk belastingen te betalen. Vervuiling wordt verplaatst naar gebieden waar de regels nog niet zo streng zijn.

Dit alles gaat ten koste van waardevolle bronnen en van mensen. Wanneer je mensen ziet als een bron of een kostenpost, kun je met deze getallen schuiven in een spreadsheet, net zo lang tot er een positiever resultaat uitkomt. In de spreadsheet zie je niet wat het effect is op de persoon die zonder werk komt te zitten en op haar omgeving. In de spreadsheet zie je niet het effect van afval op het gesloten systeem van onze aarde. In een spreadsheet zie je niet wat de kortetermijnwinst op de lange termijn kost.

Door mijn gesprekken met Tom voor de boekencast en door de boeken die we lezen realiseer ik me dat er andere mogelijkheden zijn. Dat ik niet naar een team kijk als een groep mensen bestaande uit A-, B- en C-spelers, maar naar allemaal unieke mensen en naar mijn inzet als leider.

“We are going to measure success by the way we touch the lives of people. All the people: our team members, our customers, our vendors, our bankers. For every action we take, we need to understand the impact it has on all the people whose lives we touch.”

Bob Chapman in Everybody Matters

Alles wat ik heb te doen om het unieke potentieel van de mensen om mij heen vrij te maken is mijn visie te delen van een betere toekomst terwijl ik ze laat merken dat ze ertoe doen, dat ik ze waardeer als mens zoals ze zijn. Ik hoef niet de perfecte mensen te vinden om mijn team uit te breiden. De perfecte mens voor mijn team bestaat niet.

In plaats van de juiste mensen in de bus te krijgen (Jim Collins in Good to Great) is het veel belangrijker om een veilige bus te hebben en ervoor te zorgen dat de buschauffeur, de leider, weet hoe zij de mensen in de bus naar een betere plek brengt (Everybody Matters).

Dit zorgt voor succes, een bedrijf waar mensen zich ontwikkelen, gelukkig zijn en plezier hebben. Dit vertaalt zich meestal ook in een positief financieel resultaat.

Binnenkort in de boekencast het boek Everybody Matters.

Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.