Wat gebeurt er als je team beslist?

Door Erno Hannink | Keuzes

mei 27
wat-gebeurt-als-je-team-beslist

Bij de start van ons gesprek vertelt Andrew dat hij een week naar China is geweest voor besprekingen over het bedrijf waar hij mede-eigenaar van is. Ze gaan het bedrijf verkopen. Na het bezoek aan de vestiging in China vliegt hij naar Singapore voor een kennismaking met een mogelijke investeerder.

Andrew gaat door en vertelt over zijn frustratie dat er in zijn afwezigheid geen echte dingen zijn opgepakt. Er waren een aantal problemen en die hebben zijn medewerkers opgelost, maar er is niets vernieuwends gebeurd in zijn afwezigheid. Ze hebben geen experiment uitgevoerd om het product dat ze verkopen of de productie ervan te verbeteren. 

In het ‘lopende overleg’ dat ze iedere week hebben, waarin ze door de grote hallen van het bedrijf langs de producten lopen, komen alle nieuwe ideeën van hem, vertelt hij. Een voorstel voor een test of experiment, of een wijziging van de organisatie van de teams komt altijd van hem.

Hij vindt het eigenaardig en twijfelt aan de kwaliteit van de managers. Hij verwacht veel meer nieuwe ideeën van zijn kernteam. Hij houdt het gevoel dat er niets verandert zonder hem.

Hoe krijg je initiatieven van je team?

In de afgelopen jaren heb ik vaker dit soort verhalen gehoord van ondernemers die wensen dat er meer initiatieven komen van hun collega’s. Deze ondernemers zeggen dan dat ze altijd zelf de beslissingen moet nemen.

In de trajecten met deze ondernemers zetten we een verandering in voor het bedrijf, en vooral voor de ondernemer.

Richting

Bij de ondernemers die ik spreek zit de richting die ze met het bedrijf en de mensen op willen in het hoofd. Voor hun gevoel delen ze deze richting met het team. Maar wanneer ik in gesprek ben met enkele mensen uit het kernteam, of wanneer we met behulp van Tonya aan de slag gaan met de missie en visie van het bedrijf, hebben zij geen helder beeld van de richting.

Als ondernemer heb jij een bepaalde missie, de reden waarom je het bedrijf bent gestart. Dit idee, deze bron van jou, die nu vooral in jouw hoofd zit, moet ook in de hoofden van je team komen. Iedereen moet de melodie kennen van het nummer in jouw hoofd en hart.

Deel met je team, met je klanten, met iedereen die het maar horen wil wat je missie is. Dit maakt het voor mensen veel eenvoudiger om met je mee te komen. Geef je team de richting en daarna de ruimte om fouten te maken.

Uit het proces

De ondernemers met wie ik de afgelopen jaren heb gewerkt, zitten aan het begin van ons traject volledig in de uitvoering. De werkdag bestaat uit problemen oplossen van het team, klanten helpen en grotendeels declarabele uren maken. In de avonden en weekenden worden de strategische dingen uitgewerkt, de administratie en andere randzaken gedaan.

Wil je dat het bedrijf verder groeit dan tien mensen, dan is het belangrijk dat jij uit het dagelijkse werk komt. Wil je dat het bedrijf doorgaat wanneer jij je terugtrekt, dan is het belangrijk dat jij de werkdag nu anders inricht. Het is beter voor je team, voor nieuwe ideeën en voor de groei van je bedrijf als jij ruimte krijgt om te doen waar jij het best in bent en om de belangrijkste taken uit te voeren voor je bedrijf.

Het belangrijkste wat de medewerkers met wie ik werk te doen hebben is het voeren van gesprekken met klanten, potentiële klanten en partners, zodat ze ideeën en de ruimte krijgen voor nieuwe ontwikkelingen. Hierdoor ga jij werken aan het bedrijf van morgen en zo min mogelijk bezig zijn met de acties in de waan van de dag.

Stoppen met micro-managen

Voor allerlei kleine vragen krijg je een e-mail, appje of telefoontje, of stappen mensen je kantoor binnen. Je krijgt allerlei vragen waarvan je wilt dat je werknemers ze zelf afhandelen. Je gedrag laat alleen het tegenovergestelde zien. 

Wanneer iemand komt met een vraag, geef je snel antwoord. Door jouw antwoord kan iedereen weer snel verder. Dit lijkt nu de beste oplossing, want jij en je collega zijn beiden enorm druk. Het nadeel van snel antwoord geven is dat je medewerkers blijven komen met dit soort vragen. Telkens weer schiet iedereen in dezelfde houding van medewerker-baas. De positie waarin jij de alleswetende bent en de medewerker geen verantwoordelijkheid neemt.

  • Jij initieert overleggen.
  • Je dumpt ideeën voor nieuwe producten in de groep.
  • Je lost problemen op.
  • Je beantwoordt vragen.
  • Je volgt afspraken en acties op.

Het is natuurlijk een heerlijk gevoel dat je nodig bent.

STOP HIERMEE.

Op basis van de richting die je gegeven hebt, kunnen mensen zelf keuzes maken. Wanneer het nog lastig is in het begin, geef dan niet je antwoord, maar stel vragen waardoor ze zelf met een antwoord komen. Misschien was dit niet het antwoord dat jij zou geven, maar dat is niet belangrijk. Ze zijn tot een keuze gekomen. Laat ze ervaren wat het gevolg ervan is. Geef ze de richting en daarna de ruimte om fouten te maken. Misschien ontdek je dat ze (soms) betere antwoorden hebben dan jij.

Ontwikkel je kernteam

Verzamel een kernteam om je heen van mensen die goed zijn in de volgende vier kerntaken in je bedrijf:

  1. Verkoop (en marketing)
  2. Operatie
  3. Financiën  
  4. Integratie

Zie hier voor meer uitleg over je kernteam.

Verkoop – zorgt ervoor dat het product/de dienst verkocht wordt.

Operatie – zorgt ervoor dat het product/dienst geleverd wordt.

Financiën – zorgt ervoor dat het product betaald wordt.

Integratie – is de buffer tussen de inspirator (meestal de ondernemer) en de rest van het bedrijf. Zij maakt keuzes bij impassesituaties.

Ontwikkel een aantal collega’s in je team om deze rollen op zich te nemen. Hier help ik de ondernemer en het team bij.

Structuur en ritme

Breng de onderlinge communicatie op gang en houd contact. Hiervoor gebruik je het overleg. Ik weet het, jij hebt liever geen overleg, je laat liever je team overleggen en hoort achteraf wel hoe het is gegaan en wat er is besloten.

Het is belangrijk dat je bij het overleg bent. Dit is iedere keer weer hét moment dat je de richting verduidelijkt zodat je medewerkers zelf betere keuzes kunnen maken.

Een wekelijks overleg dat geconcentreerd is op het oplossen van problemen maakt je bedrijf en je team beter. Enkele overleggen per week voeren zorgt ervoor dat jij verder volledig uit de operatie blijft en je team zelf de beslissingen neemt.

De invoering van Tonya bij klanten heeft ervoor gezorgd dat de ondernemer vrij kwam en nieuwe stappen kon zetten voor de toekomst van het bedrijf.

Belangrijker nog, de invoering van de bovengenoemde veranderingen heeft ervoor gezorgd dat het team groeit en de mensen zelf betere beslissingen nemen en verantwoordelijkheid naar zich toe trekken.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.