Welke type coach ben jij?

By Erno Hannink | Verdubbelen

apr 20

In een introductie  voor haar nieuwe training bij MindValley deelde Gina DeVee de coaching matrix.

Deze matrix sprak mij aan want ik zie veel coaches die blijven hangen op hun niveau.

In het kort de 5 verschillende niveau’s in de coaching matrix van Gina DeVee:

  1. Taster Coach
  2. Hourly Coach
  3. Package Coach
  4. Intensive Coach
  5. Premier Coach

Probeer Coach

Dit is het eerste niveau van de matrix. Hier beginnen bijna alle coaches.

Je geeft gratis probeersessies. Je laat mensen kennis maken met jouw coaching.

Het is goed om hier te beginnen. Je helpt mensen tijden de coachopleiding of net daarna. Je maakt kennis met verschillende klanten. In deze fase leer jij met welke klanten je graag werkt en met wie niet.

Het is handig niet te lang blijven hangen op dit niveau. Je verdient er te weinig mee. Klanten boeken te weinig resultaat omdat ze de waarde van jouw coaching niet herkennen.

Uur Coach

Het tweede niveau van de matrix. Na de voorzichtige probeersessies in het eerste niveau vraag je nu geld voor jouw coaching.

Je rekent per uur of per sessie (bijvoorbeeld 45, 70, 90 min). De klant of client komt bij jou in de praktijk. Jij doet je coaching en je rekent af (stuurt een factuur).

Het initiatief om de volgende keer weer bij jou te komen ligt bij de klant. Wanneer zij weer zo ver zijn nemen ze contact me je op voor de volgende sessie.

Jouw omzet ligt aan de ketting van het aantal uren wat je maximaal kunt werken (uurtje-factuurtje)

Pakket Coach

Het derde niveau zijn de pakketten. Je maakt pakketten van je coaching van een vast aantal sessies of een bepaalde periode (bijvoorbeeld een maand of 6 weken).

Tijdens het werken met losse sessies heb je gemerkt dat het soms lang duurt voordat klanten terugkomen. Terwijl jij weet dat ze meer sessies nodig hebben. Je weet ook dat het beter is voor de klant dat de sessies dichter bij elkaar liggen.

Nu maak je duidelijk aan je klant dat dit jouw expertise is. Jij weet wat het beste proces is voor je doelklant.

Je factureert in pakketten van bijvoorbeeld een maand of een vast aantal sessies. Dit geeft jou ook meer zekerheid in inkomen. Het geeft de klant meer zekerheid in de kosten voor de komende periode.

De klant boekt meer resultaat omdat de sessies sneller achter elkaar zijn. Maar jij zit nog steeds vast aan uurtje-factuurtje. De pakketten zijn een bepaald aantal coaching sessies.

Intensief Coach

Het vierde niveau zijn de intensieve tijdblokken met klanten. Je boekt halve dagen, volledige dag en meer-daagse trajecten met klanten.

Dit kan 1-op-1 en dit kan met groepen. De intensieve coaching levert veel resultaat op bij je klanten. Jij leert tegelijkertijd veel van je klanten.

Je kunt eenvoudig dingen proberen in een meerdaagse traject met je klant. De klant laat zien waar ze meer tijd nodig hebben en waar ze sneller gaan.

Je komt langzaam maar zeker los van het uurtje-factuurtje. De klant wil veel meer weten over het resultaat van de intensieve coaching aangezien de investering groter is.

Jij gaat meer denken in waarde van de intensief dan in de uurprijs.

Deze ervaring is de voorbereiding naar het volgende niveau.

Top Coach

Het vijfde niveau van de matrix. Je hebt programma’s en producten voor je klanten.

Je werkt met groepen en 1-op-1. De inkomsten zijn losgekoppeld van het aantal uren dat je er in steekt. De voorbereiding kost veel meer tijd, maar aansluitend kun je het vaker verkopen zonder er extra tijd in te stoppen.

Het is een systeem. Je coachingsbedrijf gaat beter lopen. Je krijgt de vrijheid die je zocht toen je begon met coachingsbedrijf.

Dit niveau geeft je de mogelijkheid om veel meer mensen te helpen met jouw coaching.

Een mix van:

  • Programma’s met groepen
  • Mensen die jouw product kopen zonder dat jij daar actief iets in doet
  • 1-op-1 intensief coaching opgevolgd door 1-op-1 programma’s

In deze video met Gina DeVee vertelt zij over de coaching matrix.

Vrijheid

Waar zit jij nu in de coaching matrix?

Je hebt het huidige niveau nodig om naar het volgende niveau te komen.

Het plafond van het huidige niveau is de vloer van het volgende niveau.

Welke stap ga jij nu zetten om naar het volgende niveau te komen.

About the Author

Ik help zelfstandige professionals (ZP-ers) internet slim te gebruiken zodat ze meer klanten krijgen. Klanten aantrekken is de sleutel. Mentor, auteur en spreker over Klanten Aantrekken. Auteur van het boek Laat de klant naar jou komen en Kies je doelgroep. Initiator van verschillende evenementen als SOBCon Europe, SMC Netherlands, SMC Amsterdam, WordCamp Netherlands, Social Media Event. Balans in ondernemerschap en familie is belangrijk. Getrouwd met Monique en vader van onze zoon en dochter. Oprichter van Hannink Online Media (een netwerk bedrijf). Meer over Erno op de Over mij pagina

Leave a Comment:

Leave a Comment: