Van kiezen krijg je kiespijn

Door Erno Hannink | Boek

mrt 10

Uitgeven van een boek was mijn belangrijkste doel van 2009. Dat is gelukt met ‘Laat de klant naar jou komen’ en ik ben daar nog steeds heel blij mee. Het levert bijna dagelijks leuk reacties op waar ik telkens weer vrolijk van wordt. :0)

online_learning

Tijdens het schrijven van dat boek realiseerde ik mij dat dit wel heel erg leuk is, een boek uitgeven. Toen heb ik de afspraak met mezelf gemaakt dat ik elk jaar een boek wil uitgeven. Dus begin 2010 heb ik een voorstel geschreven voor mijn 2e boek. Maandag 8 maart kreeg ik door dat het positief is ontvangen bij A.W. Bruna.

We kunnen dus aan de slag met het nieuwe boek. Ik zeg bewust we want ik wil graag jouw hulp vragen bij een aantal fases van het boek. Als je dat leuk vindt natuurlijk. Net als met mijn eerste boek zal ik je credits geven in het boek en/of op de website.

Dit boek zal gaan over het kiezen van je niche. Een lastig proces voor veel zelfstandige ondernemers. Wel een heel belangrijk proces. Als je niet duidelijk bent voor je doelgroep zullen ze niet vanzelf naar jou komen. Een werkwijze die ik heel belangrijk vindt, klanten aantrekken. In het eerste boek is dit wel besproken maar niet uitvoerig.

Als iemand mij een vraag stelt over hoe ze nu op internet moeten starten, of wat ze met social media kunnen, stel ik bijna altijd eerst de vraag “Wie is je doelgroep?”. Maar weinig zelfstandige professionals hebben hier een duidelijk antwoord klaar. Regelmatig krijg ik te horen “Iedereen.”, dat is veel werk zeg.

Goed. Een onderwerp dat voor veel ondernemers van belang is dus, dat kiezen van een niche.
Wat is een niche?
Wikipedia zegt over niche:

Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren.

Waar heb ik nu je hulp bij nodig?
Op dit moment voor 2 onderdelen:

  • titel van het boek
  • of de outline compleet is

Titel van het boek

Na redelijk wat gepuzzel is er een werktitel voor het boek. Deze is al aardig, maar ik verwacht dat het nog beter kan met jouw hulp.
Lees onderstaande outline en doe een voorstel voor de titel die volgens jou de doelgroep – zelfstandige ondernemers, zelfstandige professionals, ZZP-ers het meeste zal aanspreken.
Ik geef bewust niet de werktitel want ik wil graag zoveel mogelijk nieuwe ideeën

Outline van het boek

Onderstaande outline heb ik naar A.W. Bruna gestuurd in het voorstel. Is deze compleet? Of vergeet ik nog belangrijke onderdelen?

Waarom kiezen

  • doelgroep
  • werkelijkheid
  • focus doelgroep

Een beschrijving van de doelgroep. Wat gebeurt er vaak. Hoe komt de zelfstandige tot zijn aanbod en doelgroep? Wat is het gevolg van het niet kiezen. Op basis van voorbeelden wordt uitgelegd waarom kiezen zo belangrijk is.

Angst om te kiezen

  • kiespijn
  • loslaten

Wat maakt het nu dat het grootste deel van zelfstandigen moeite hebben met het kiezen voor een bepaalde klanten. Wat moeten ze loslaten? De omzet van vandaag, het thuisfront, hypotheek allemaal aspecten die meewegen in de keuze. Uitleg van ondernemers hoe lastig het was om te kiezen.

Gevolg van de keuze

  • Verandering
  • Klanten die je kiest
  • Meer omzet

Je hebt gekozen. Wat gebeurt er nu. Welke acties ga je vanaf nu ondernemen. Wat kun je veranderen in je communicatie en marketing. Uitleg van zelfstandigen die een succesvolle keuze hebben gemaakt. Wat is er voor deze ondernemers veranderd.

Nu kiezen

  • Uitstel
  • Status
  • Meer plezier

Het is belangrijk dat we de keuze ook zo snel mogelijk maken. Niet uitstellen omdat je nu zo druk bent met die ene klant. Het loslaten van een aantal klanten betekent juist dat je ruimte krijgt om met de klanten te werken die jij leuk vindt. Nu kiezen zorgt vandaag nog voor meer plezier in je werk.

Hulp bij jouw keuze

  • Doelgroep
  • Klanten
  • Producten

Checklists

Wil jij ook in het nieuwe boek?

Als jouw titel wordt gekozen wordt dat uiteraard vermeld in het boek. Heb jij een zinvolle aanvulling voor de outline en komt deze in het boek, wordt dat ook vermeld in het boek.

Wil jij meehelpen om dit een zinvol boek te maken voor de zelfstandige ondernemer?
Laat dan nu je reactie hieronder achter, of mail me erno at ernohannink.nl.

Creative Commons License photo credit: ted_major

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.

Comments are closed