Hoe verander je de cultuur van je bedrijf

Door Erno Hannink | Keuzes

jun 14

Wat ik van veel ondernemers hoor, is dat ze tevreden zijn over hun medewerkers, maar dat er tegelijk een aantal dingen zijn die ze dolgraag zouden veranderen.

De inzet die de medewerkers hebben is vaak goed in deze fase van het bedrijf, maar er zijn een aantal dingen die ze doen die niet passen in hoe de ondernemer het graag ziet.

Er zijn een aantal dingen die ondernemers graag anders zien aan hun collega’s:

  • Ze zouden willen dat ze meer ideeën aandragen voor nieuwe producten of klanten.
  • Ze zouden willen dat ze de veranderingen die ze zien in de markt vertalen naar kansen voor het bedrijf.
  • Ze zouden willen dat ze af en toe het extra werk dat er is vanzelf oppakken, of vragen of ze ergens mee kunnen helpen.
  • Ze zouden willen dat ze de klant extra diensten of producten verkopen wanneer de behoefte duidelijk zichtbaar is.

Wat het meeste resultaat op zou leveren voor je bedrijf is als iedereen zo veel mogelijk zou werken aan de dingen waar hij het allerbeste in is. Dit geldt ook voor jou: het is goed om 80-90% van je tijd te werken aan de dingen waar jij het allerbeste in bent.

Daarnaast zijn er nog een paar dingen waarvoor jij verantwoordelijk blijft als ondernemer in deze groeifase van je bedrijf (8-25 medewerkers):

  • Het vinden van de juiste medewerkers – houd altijd contact met een aantal potentiële kandidaten.
  • Een gezonde cashflow – er moeten meer inkomsten zijn dan uitgaven.
  • De cultuur van je bedrijf.

Het zit in de natuur van mensen dat ze bij de groep willen horen. De kans op overleven is kleiner wanneer je alleen bent. Door je gedrag aan te passen aan de groep verhoog je de kans dat je wordt opgenomen in de groep. Wanneer je de cultuur van je bedrijf wilt verbeteren, begint dit bij jou.

Zoals Seth Godin zegt: “People like us do things like this.”

Jouw ideale wereld:
Op een teammiddag leg je uit welk gedrag je graag ziet in het bedrijf. Dit doe je eventueel met een expert naast je die je kan helpen je medewerkers nog diezelfde middag dit gedrag aan te leren. Vanaf dat moment is het gedrag van iedereen binnen je bedrijf zoals je het graag ziet.

Zo werkt het niet.

Cultuur bestaat uit gewoontes

Een van de belangrijke elementen die ik heb onthouden van mijn studie over de cultuur binnen bedrijven is dat het net zoveel tijd kost om haar te veranderen als het heeft gekost om haar op te bouwen.

Gedrag bestaat voor het grootste deel uit gewoontes. Dit zijn handelingen die zo vaak herhaald zijn dat je niet eens in de gaten hebt hoe je ze precies uitvoert. Je denkt er niet meer over na. Je brein werkt op de automatische piloot.

Dit is ook wat ons brein wil, want als je over iedere handeling diep moet nadenken, is dat veel te vermoeiend. Denk maar eens terug aan de weken nadat je aan iets nieuws was begonnen; een nieuwe baan, een nieuwe sport of een nieuwe hobby. In het begin was je behoorlijk moe als je er een paar uur mee bezig was geweest. Nu doe je het grootste deel als vanzelf. Zo bespaart je brein veel energie en heb je weer ruimte vrij om het goed te gebruiken wanneer er iets nieuws op je af komt.

De cultuur van je bedrijf bestaat uit allerlei handelingen die jij en je collega’s iedere dag verrichten. Het gaat hierbij om dingen als hoe je met elkaar omgaat, hoe je mensen benadert, hoe je met klanten omgaat, hoe de telefoon wordt opgenomen, wat voor taal je onderling gebruikt, en veel meer.

Wil jij bijvoorbeeld dat de telefoon wordt opgenomen binnen twee keer overgaan, zonder dat je iemand hebt die verantwoordelijk is voor alle inkomende telefoontjes, dan moet je het gedrag van iedereen in de organisatie veranderen.

Dit lukt alleen wanneer jij iedereen uitlegt welk gedrag je wenst te zien. Vanaf dat moment coach je continu iedereen afzonderlijk in je bedrijf om dit gedrag te laten zien.

Coaching van je mensen is een belangrijke aspect van het veranderen van het gedrag en daarmee de cultuur in je bedrijf. Cruciaal voor coaching is dat je veel vragen stelt en luistert. Je observeert en geeft goede, korte en duidelijke feedback aan de collega’s om ze te helpen de nieuwe gewoontes aan te leren.

Het gaat meer over luisteren, observeren en helpen bij kleine verbeteringen en minder over vertellen hoe het moet.

Wil je dat je collega’s meer meedenken over de toekomst van het bedrijf? Wil je dat iedereen zich inzet voor meer impact en een positief resultaat van het bedrijf? Dan kun je helpen door inzicht te geven in hoe je er nu voor staat, transparant te zijn en te vragen of er voorstellen voor verbetering zijn.

Wees ook open in hoe jij anders gaat werken in je bedrijf. Je gaat minder uitvoerend werk doen, minder werken voor klanten, minder werken in je bedrijf en meer werken aan je bedrijf. Dat is wennen voor jou en ook voor je collega’s.

Jij bent de cultuurdrager van het bedrijf. De cultuur verander je niet in één keer, maar door telkens kleine correcties mee te geven wanneer je met je medewerkers meekijkt. Je bent altijd aan het coachen.

Wil je meer leren over de waardedrager van bedrijven? Rens Groeneveld is hierover een podcast gestart (Waardedragers). Disclaimer: Rens is een klant.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno