Verborgen kosten van nog een kanaal

Door Erno Hannink | Keuzes

mei 17
Verborgen kosten van nog een kanaal

Een klant en ik zijn bijna aan het einde van onze coachingsafspraak en dan vertelt ze over de virtueel assistent (VA) die ze gaat inhuren voor de sociale media.

Haar bedrijf heeft een nieuw concept en een goed verhaal. Het is belangrijk om de visie van je bedrijf te delen met de wereld, telkens weer.

Het is heel fijn om daarvoor assistentie in te schakelen. Iemand die je kan helpen om:

  • Je te stimuleren om regelmatig te publiceren.
  • Jouw publicaties te delen op de belangrijkste kanalen.
  • De profielen op je kanalen er goed uit te laten springen.

Het is handig dat je assistentie vindt die je kan helpen met de werkzaamheden rondom het publiceren, zodat jij alleen de inhoud hoeft te maken.

Er zijn een aantal manieren om jouw verhaal naar buiten te brengen:

  • Tekst
  • Video
  • Audio
  • Afbeeldingen

Kies de manier die het beste past bij jou, zodat het eenvoudiger is om regelmatig te publiceren. Nadat jij een tekst geschreven hebt, of audio of video hebt opgenomen, draag je dit over aan deze virtueel assistent.

Wat belangrijk blijft is dat jij duidelijk aangeeft op welke kanalen je wilt dat jouw berichten worden gedeeld. Ga hier niet alleen af op het advies van de VA. Vraag bij doelklant na welke kanalen zij vooral bezoeken voor het vraagstuk waar jij bij helpt.

Netwerken ze met andere mensen uit jouw doelgroep op LinkedIn of op Facebook? Delen ze foto’s op Instagram of een ander kanaal? Stellen ze vragen op een forum of zoeken ze vooral op Google? Waar zoeken zij naar oplossingen voor hun probleem? Dat is de belangrijkste vraag waarop je antwoord zoekt om te kunnen bepalen waar jij zichtbaar wilt worden.

De VA had aan mijn klant voorgesteld om naast op LinkedIn ook berichten te plaatsen op Facebook. “Het is het grootste kanaal, dus jouw klanten zijn daar ook,” had ze gezegd.

Dat klopt, het is grootste socialmediakanaal op dit moment, alleen zijn de klanten van mijn klant er privé te vinden en niet zakelijk. Je hebt geen toestemming van ze gekregen om ze daar jouw verhaal te vertellen.

Bouw jouw verhaal alleen op op de kanalen waarop jouw klant is en waarop ze geïnteresseerd is in jouw zakelijke connectie.

Het lijkt nauwelijks moeite te kosten voor de VA om het bericht ook te delen op Facebook, Instagram en nog een paar kanalen. Met eenvoudige tools kost het enkele seconden extra, soms maar één vinkje.

Alleen wanneer je een bericht plaatst op Instagram moet er een andere tekst bij dan op LinkedIn. Wanneer je een bericht op Facebook plaatst heeft dat weer een andere tone of voice. Zelfs de formaten van de afbeeldingen zijn niet gelijk, waardoor je voor ieder platform een unieke afbeelding nodig hebt.

Op LinkedIn werkt op dit moment een kale tekst zonder link en/of afbeelding het beste om meer bereik te krijgen. Telkens pas je het bericht aan aan het kanaal waarop je jouw publicatie deelt.

Op LinkedIn gebruik je vooral je persoonlijke profiel. Op Facebook moet je een pagina opbouwen voor je zakelijke berichten, dat is een voorwaarde van Facebook.

Een pagina maken op Facebook kost niet veel moeite. Een Facebookpagina uitbouwen tot een succes, tot een pagina waar mensen regelmatig berichten van zien in hun tijdlijn kost wel weer veel tijd en energie.

Berichten plaatsen op een kanaal waar nauwelijks mensen naar kijken heeft geen zin. Daarmee is het dus verspilde energie.

Wanneer mensen gaan reageren op je berichten of op je pagina, verwachten ze ook een reacties van jou. Nu moet jij dat kanaal dus ook bijhouden bij je inkomende communicatie en er aandacht aan besteden.

Focus op één of twee kanalen die echt belangrijk zijn. Laat jouw VA een voorstel doen voor hoe ze berichten gaat delen en hoe ze eraan gaat werken dat je berichten een goed bereik en vooral interactie opleveren.

Wat is het doel dat je wilt bereiken?

Wil je meer directe berichten op LinkedIn van potentiële klanten? Bespreek met je VA wat je doel is en wat je verwachtingen zijn. Vanaf dat moment kan ze haar expertise inzetten om jouw doel op jouw kanaal te bereiken.

Focus jij je vanaf nu op het regelmatig maken en publiceren van de content, dan kan zij zich concentreren op je zichtbaar maken op de belangrijkste kanalen voor jouw doelklant.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.